homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwstelex    02-04-2014 07:00

+++ Nederlanders proberen hun AUTOKOSTEN terug te dringen, zonder het totale kostenplaatje goed voor ogen te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Intomart GfK. Bijna 90 procent van de autobezitters weten niet precies hoeveel zij jaarlijks kwijt zijn aan hun auto. Een aantal kostenposten worden vaak over het hoofd gezien, aldus Intomart GfK. "Kosten waar mensen heel weinig vat op hebben, en waarvan mensen vaak ook geen idee hebben wat ze betalen, zijn bijvoorbeeld afschrijvingen. Maar de allergrootste kostenposten die mensen met de factor 4 onderschatten zijn de autobelastingen". Wel zijn autobezitters er van bewust dat de kosten de afgelopen jaren gegroeid zijn. 62 procent zegt bewust of heel bewust bezig te zijn met het terugdringen van de autokosten terwijl 76 procent zegt zo zuinig mogelijk te rijden. Daarnaast gaat 72 procent bewust op zoek naar het tankstation met de laagste literprijs. Een derde van de automobilisten heeft volgens de onderzoekers de auto in het afgelopen jaar uit kostenoverwegingen vaker laten staan. Over de hele populatie is 36 procent minder vaak uitjes met de auto gaan maken en rijdt 33 procent minder ver door de stijgende autokosten. +++ De Karma krijgt volgend jaar een herkansing. Dat heeft Roger Brown, de interim-president van FISKER, gezegd in een interview. Het is de bedoeling dat de Karma nog een goed onder de loep wordt genomen en dan opnieuw uitkomt. Dan zou de auto gevolgd moeten door 2 nieuwe modellen: de stationwagon variant Surf in 2016 en de compactere Atlantic in 2017. Op dit moment staat er nog weinig vast, volgens de Brown. Er wordt gezocht naar een nieuwe topman, een nieuwe hoofdkantoor en er moet nog beslist worden over een productiestandplaats. Maar Wanxiang, de nieuwe eigenaar van Fisker, is vastbesloten nieuwe auto's in de Verenigde Staten te gaan bouwen en heeft niet de intentie om de technologie te exporteren naar China, zo liet Brown weten. Hij geeft momenteel leiding aan een groep van 25 mensen die het merk weer moeten opbouwen. +++ De importeur van OPEL zal deze maand een privé leaselabel introduceren. Onder de naam Opel Private Lease kunnen particulieren dan een model met bliksemlogo leasen. De laatste tijd is er een forse groei van het aantal initiatieven op het gebied van privé lease. Onder meer Hyundai en Louwman (Toyota) gingen recentelijk van start met een soortgelijk concept. Opel werkt samen met Axus Automotive, een dochter van ALD Automotive. Particulieren kunnen op de Insignia na kiezen voor alle modellen van Opel. +++ PORSCHE gaat de Macan nu ook met een 4 cilinder motor bouwen. Het gaat om de turbogeblazen 2,0 liter benzinemotor met 237 pk en 350 Nm. Dat Porsche de Macan ook met 4 cilinders gaat leveren, is geen verrassing. De kleine broer van de Cayenne heeft minder gewicht mee te zeulen en kan dus toch nog voldoende prestaties blijven bieden met een lager vermogen. Bovendien zijn concurrenten als de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLK ook leverbaar met 4 cilinder motor. Als 2.0 kan de Porsche in 6,9 seconden naar 100 km/u sprinten. Het gemiddelde verbruik blijft volgens Porsche beperkt tot 7,0 liter/100 km. Herkennen doe je de instap Macan aan de 2 rechthoekige uitlaateinden; de 6 cilinder S versie heeft 4 ronde uitlaatpijpen en de Turbo uitvoering heeft 4 rechthoekige stuks. Voorlopig wordt de 4 cilinder uitvoering van de Macan enkel in China leverbaar. Daar worden modellen met minder dan 2.000 cc minder zwaar belast. Een Europees debuut wordt in 2016 verwacht, als de wachtlijsten voor de 6 cilinder versies zijn weggewerkt. +++ TESLA, de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, gaat honderden miljoenen dollars investeren in China. Topman Elon Musk verwacht dat dit Aziatische land volgend jaar de grootste afzetmarkt wereldwijd wordt. De Chinese regering wil de markt voor groene auto’s snel ontwikkelen. De volksrepubliek wil in 2020 minimaal 5 miljoen duurzame auto’s op de weg hebben en geeft daarvoor subsidie op de aanschafprijs. Maar een tekort aan laadpalen kan roet in het eten gooien. Tesla voelt bovendien de hete adem van BMW en Daimler in zijn nek, die zich ook roeren in het segment voor elektrische auto's. Het bedrijf uit Palo Alto wil een samenwerking aangaan met de 2 belangrijkste Chinese stroombedrijven om een netwerk van laadpalen te bouwen. Maar desnoods bouwt Tesla ze zelf, aldus Musk. "Ik heb mijn team de opdracht gegeven om het geld zo snel uit te geven, als zonder verspilling mogelijk is". +++ TOYOTA heeft afgelopen kwartaal voor de derde kwartaalperiode op rij meer auto's verkocht dan concurrenten General Motors (GM) en Volkswagen. Daarmee blijft Toyota de grootste autoproducent ter wereld. In de periode januari tot en met maart verkocht de onderneming, inclusief dochterbedrijven Daihatsu en Hino, in totaal 2,58 miljoen wagens. GM en Volkswagen lieten eerder weten dat zij elk zo'n 2,4 miljoen voertuigen verkochten, al zijn bij het Duitse autobedrijf de verkopen van truckmerken MAN en Scania nog niet naar buiten gebracht. General Motors was in het tweede kwartaal van vorig jaar de laatste die de verkopen van Toyota wist te overtreffen. Toyota haalde in 2008 GM in als grootste autoproducent ter wereld. Daarvoor waren de Amerikanen 77 jaar lang marktleider. +++ De volledige overname van de truckbouwer Scania door VOLKSWAGEN is nog geen gelopen race. De Zweedse pensioenbelegger en aandeelhouder Alecta heeft zich namelijk tegen het Duitse bod gekeerd. Alecta had eind maart ruim 2 procent van de aandelen Scania in handen. Opgeteld bij eerdere 'nee zeggers' is nu 5,4 procent van het aandelenkapitaal tegen. Volkswagen heeft reeds een controlerend belang van ruim 62 procent in Scania, maar wil de overige aandelen ook overnemen. De Duitsers bieden daarvoor 200 Zweedse kroon (bijna 22 euro) per aandeel. In totaal legt VW ongeveer 6,7 miljard euro op tafel. Alecta vindt het bod echter te laag. Het bod van Volkswagen loopt deze maand af. De Duitsers hebben al gezegd dat het bod niet verhoogd wordt. De Duitsers willen Scania meer laten samenwerken met truckmaker MAN, waar VW ook een controlerend belang in heeft. +++

.
Adverteren bij Daisycon