homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwstelex    30-12-2015 16:07

+++ De BMW Groep is 2016 gestart met recordverkopen in januari. Wereldwijd steeg de afzet met 7,5 procent naar 152.879 auto's. Van het hoofdmerk BMW werden 133.883 voertuigen afgeleverd; een stijging van 7,5 procent. Deze plus was vooral te danken aan de nieuwe X1. De afzet van deze SUV groeide met 60,4 procent. De nieuwe 7-serie trok 26,3 procent meer kopers. Bij dochter Mini nam de afzet met 8,6 procent toe tot een totaal van 18.867 auto's. Bij dit merk zorgde de 5-deurs Hatch voor de grootste verkoopstijging: plus 49,2 procent. Het aantal bestellingen in Europa en Azië steeg met ongeveer 10 procent. In Nederland viel het aantal registraties met circa een derde terug. Daarmee deed BMW het slechter dan het marktgemiddelde. De pijn zat hem vooral bij de 5-serie, maar ook op de 3-serie en 4-serie lijkt de leaserijder in Nederland uitgekeken. +++ KIA werkt aan een achterwiel aangedreven sportsedan. Daarmee wil het Koreaanse merk de BMW 3-serie en de Mercedes C klasse het vuur aan de schenen gaan leggen. De premiumplannen van Kia staan niet op gespannen voet met die van moederbedrijf Hyundai. Dit Koreaanse merk wil met het fantasielabel Genesis namelijk de luxetoer op. Kia kan zich dus zonder zich zorgen te hoeven maken over interne concurrentie concentreren op sportieve modellen. Toch is deze taakverdeling opvallend, want tot nu toe is het juist Hyundai dat als merk veel werk maakt van het WRC en dat voornemens is om een serie supersportieve uitvoeringen te introduceren met 'N' badge. Maar goed, in het premiumsegment kunnen de rollen omgedraaid worden. De sportsedan van Kia is evenwel niet voor 2017 te verwachten. Het merk heeft de laatste jaren een aantal verleidelijke conceptstudies gepresenteerd die evenwel nooit in productie zijn gegaan. Dit waren veelal sportwagens c.q. coupémodellen. Met een sedan is de businesscase sneller rond te maken. Om goed beslagen ten ijs te komen in het premiumsegment, heeft Kia onlangs topingenieurs (gespecialiseerd in onderstellen) en Europese designers in dienst genomen. +++ Met de aanduiding Made To Perform kondigt Volvo tuner POLESTAR voor 2 maart nieuws aan. Wordt het de S90 Polestar of een nog snellere S60 Polestar? Volgende maand weten we het antwoord. De V90 debuteert in maart in reguliere vorm, dus dit model valt af. De XC90 is net even te hoog en te zwaar om indruk te kunnen maken als Polestar. Een opgevoerde V40 is wel mogelijk, maar deze modelreeks krijgt eerst een facelift. Tegelijkertijd kan de S/V60 voor de pensionering over 1 à 2 jaar nog wel wat media-aandacht gebruiken. De basis van nog meer vermogen werd overigens al gelegd met de S60 Polestar Performance Concept, die 450 pk biedt. +++ RENAULT komt nog dit jaar met een echte opvolger voor de Koleos. Het gaat om een SUV die boven de Kadjar in het gamma komt, maar geen 7 zitplaatsen zal aanbieden. De onthulling zal wellicht begin april op de autotentoonstelling van Peking plaatsvinden. Reken op afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van de X-trail. Anders dan deze SUV van alliantiepartner Nissan, zet Renault voor de Koleos niet in op 7 zitplaatsen, maar op veel luxe. Op die manier kan het Franse merk interne concurrentie met de Grand Scénic en de Espace voorkomen. De opvolger van de Koleos gaat sowieso naast de Kadjar in de nieuwe Chinese fabriek van Renault gebouwd worden, die op 1 januari jl. openging. Volgens Ian Fletcher, analist bij IHS Automotive, is de SUV (die mogelijk Maxthon gaat heten) enkel bestemd voor de Chinese markt. Dat Renault hier de prioriteit aan geeft, komt door het succes dat rivaal PSA momenteel heeft met het DS label in het Aziatische land. In China voert dit premiummerk van Citroën/Peugeot een relatief grote en luxe SUV en dat zit de hoofddirectie van Renault niet lekker. Bovendien laat het SUV segment de sterkste groei zien. +++ Dat ROKEN ongezond is, staat als een paal boven water. En dan is een sigaret opsteken in de auto uiteraard net zo verkeerd. Vooral voor wie meereist met zo’n roker en er niet noodzakelijk voor kiest om een beetje mee aan de kankerstok te zitten. En het gaat niet altijd om mondige passagiers; het kan natuurlijk ook om kinderen gaan. Dat het almaar meer sociaal onaanvaardbaar is dat je een sigaret opsteekt in de auto, is dan ook niet voldoende voor de Belgische regering. Er moet een verbod komen. Met boetes, uiteraard. In Groot-Brittannië is een soortgelijke wet al in werking. Uit een recent onderzoek blijkt dat 70 procent van de Belgen voorstander is van zo'n rookverbod. De partij Open VLD probeert daarom nog voor het zomerreces een wet aangenomen te krijgen die het illegaal maakt als er jongeren of kinderen van 16 jaar of jonger in de auto zitten. De bestuurder zal boetes tot 6.000 euro riskeren als die de zaak wil aanvechten voor de rechtbank, maar met een minnelijke schikking kunnen de kosten beperkt blijven tot 120 euro. Dat het om een in sommige gevallen moeilijk controleerbare maatregel gaat (je kan toch vaak moeilijk zien of een puber nog 16 of net 17 jaar is), staat het enthousiasme van Open VLD niet in de weg. +++ SUBARU werkt hard aan een nieuwe generatie van de Impreza. Het kleine Japanse merk toonde vorig jaar al een conceptversie van de middenklasser en op de autosalon van Genève zal een prototype van de volgende generatie XV te zien zijn. Dat is in essentie weinig meer dan een opgehoogde Impreza. Dit betekent dat de nieuwe editie van de XV wederom een 5-deurs hatchback wordt. Kijk je door je wimpers, dan zien je evenwel weinig optische verschillen met compacte cross-overs als de Fiat 500X en Mazda CX-3. +++ Uit een onderzoek door de Amerikaanse overheid is gebleken dat de financieringsarm van TOYOTA Aziaten benadeelde wanneer die een lening aangingen voor hun nieuwe auto. Dit betekent dat het Japanse merk zijn borst kan nat maken voor wat betreft de schadevergoeding miljoenen. Een onderzoek tot op de procenten door het Department of Justice and The Federal Consumer Financial Protection Bureau bracht aan het licht dat Toyota de rente op een lening verhoogde bij Aziatische en zwarte klanten. Gemiddeld ging het over een stijging van 0,22 procent tegenover blanken met dezelfde kredietgeschiedenis. Toyota neemt alvast gehoor aan de aantijgingen en zal het verschil van alle benadeelde klanten terugbetalen. In totaal gaat het over zo'n 20 miljoen dollar. +++

Adverteren bij Daisycon