homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwstelex    01-09-2014 11:00

+++ In augustus zijn de AUTOVERKOPEN opnieuw gedaald. De teller kwam uit op 25.722 exemplaren, hetgeen 9,1 procent minder is dan in dezelfde maand vorig jaar. Het jaarsaldo staat na 8 maanden nu op 254.450 registraties. In 2013 werden in dit tijdvak nog 269.758 auto's op kenteken gezet. Dit betekent dat de autoverkopen tot nu toe met 5,7 procent achterloopt op het resultaat van 2013. Grote verliezer afgelopen maand was Hyundai met een daling van 49 procent ten opzichte van vorig jaar. Het merk verkocht van elk model minder exemplaren, maar heeft zichzelf vooral in de vingers gesneden met een te hoge prijsstelling van de i10. Ook Toyota heeft een slechte maand achter de rug. Het merk levert ten opzichte van augustus 2013 ruim 41 procent in. Vooral de Aygo was minder in trek, maar dat komt vooral omdat de levering van het nieuwe model nog op gang moet komen. Ook de Auris en de Prius scoren slecht ten opzichte van augustus vorig jaar. De onlangs gelifte Yaris zorgt daarentegen wel voor positieve cijfers. Volkswagen leverde in augustus de meeste nieuwe auto’s af, namelijk 3.170 stuks, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 12,3 procent. Daarna volgden Peugeot (2.874 en 11,2 procent), Renault (2.210 en 8,6 procent), BMW (1.457 en 5,7 procent) en Toyota (1.365 en 5,3 procent). Na 8 maanden bestaat de merken top5 van Nederland achtereenvolgens uit: Volkswagen (27.665 registraties, marktaandeel 10,9 procent), Peugeot (20.941 en 8,2 procent), Renault (20.798 en 8,2 procent), Opel (15.466 en 6,1 procent) en Ford (14.693 en 5,8 procent). De populairste modellen in augustus waren achtereenvolgens de Peugeot 308 (1.140 registraties), de Volkswagen Polo (1.028), de Volkswagen Golf (918), de Renault Clio (942) en de Peugeot 108 (706). +++ AUTODELEN blijkt op weinig draagvlak te kunnen rekenen bij de zakelijke rijder. Was in 2013 nog 26 procent van de automobilisten bereid de auto te delen met een collega, dit jaar is het animo gedaald tot 17 procent. Dat concludeert de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) in een eigen onderzoek onder 2.370 leden. In de praktijk blijkt dat het autodelen beperkt blijft tot vooral particuliere initiatieven in grootstedelijk gebied. In het zakelijk gebruik wordt er wel vaker gewerkt met poule auto's, maar volgens de vereniging is dit geen nieuw product en vervangt het zeker niet de traditionele auto van de zaak. Efficiency en tijd noemen bestuurders het grootste probleem van het delen van de auto. Ook wanneer er een vergoeding tegenover zou staan, is er weinig animo voor het autodelen. Voor 22 procent van de berijders hangt het ervan af hoe hoog de vergoeding is en welke voorwaarden er worden gesteld. +++ FIAT Chrysler Automobiles (FCA) gaat op 13 oktober naar de beurs in New York. Dat heeft topman Sergio Marchionne afgelopen weekend bekendgemaakt. FCA is het product van de fusie tussen Fiat en Chrysler. Juridisch is het bedrijf gevestigd in Nederland, fiscaal in Groot-Brittannië en er komen beursnoteringen in Italië en de Verenigde Staten. Via de uitgifte van aandelen wil FCA 48 miljard euro ophalen. Dat bedrag zegt Marchionne nodig te hebben om zijn 5 jarenplan te realiseren. FCA zal de komende jaren flink investeren in uitbreiding van het modellenaanbod van Alfa Romeo en Maserati, terwijl de mondiale aanwezigheid van Jeep versterkt gaat worden. Daarmee wil FCA eindelijk gaan profiteren van de snelgroeiende vraag naar auto's in Aziatische landen; iets wat Fiat niet gelukt is. FCA wil binnen 5 jaar zijn nettowinst vervijfvoudigen (over 2013 maakte de Fiat Group, zoals het bedrijf toen nog heette, een nettowinst van bijna 2 miljard euro). De autoverkopen moeten in die periode met 60 procent stijgen. FCA heeft de extra inkomsten nodig om haar schulden af te kunnen lossen. +++ FIETSERS gedragen zich vaak asociaal in het verkeer. Dat vindt 70 procent van de Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van MWM2 in opdracht van BNR. Bijna 80 procent vindt dat fietsers (net als in Duitsland) niet naast elkaar, maar achter elkaar zouden moeten rijden. Echt gevaarlijk wordt de fietsende medemens overigens niet gevonden, zegt Matthijs Wolters van onderzoeksbureau MWM2. "Ze zijn vooral heel erg hinderlijk voor de overige weggebruikers". Nieuwe regelgeving heeft wat hem betreft geen zin. Het is maar hopen op een gedragsverandering, verzucht hij. "De irritatie zal toch wel blijven. Ik denk dat wat beter op elkaar letten geen kwaad kan". Het is overigens niet alleen de fietser zelf die schuldig is aan de hinderlijke verkeerssituaties. Voor veel mensen is volstrekt onduidelijk wie er nou gebruik mogen maken van het fietspad. "30 tot 40 procent van de mensen ervaart het fietspad als gevaarlijk, vooral ouderen. Mogen wielrenners erop? Ja, die mogen er wel op. Mogen scooters erop? Die mogen er vaak niet op, maar dat hangt ook weer van een aantal zaken af; die moeten normaal gesproken op de openbare weg. En dan heb je tegenwoordig ook weer de e-bikes, en dat vinden mensen dan wél weer oké. De echte paria's van het fietspad zijn echter de wielrenners. Die vliegen de andere fietspadgebruikers vaak om de oren. "Mensen willen ze eigenlijk wel van het fietspad afhebben, richting de openbare weg. Vorig jaar is er een ernstig ongeluk gebeurd en dat zit nog in de hoofden van veel mensen. De ervaring is dat het verschil heel groot is, maar ze moeten van de overheid op het fietspad. Verder wil 80 procent dat fietsers altijd achter elkaar moeten fietsen, tenzij naast elkaar fietsen echt kan. "Maar als het fietspad grenst aan de openbare weg, dan achter elkaar. Minder gezellig, maar wel veiliger". +++ Automobilisten stonden dankzij de forse buien in augustus meer en langer in de FILE dan in augustus 2013. Volgens de ANWB is de zogenoemde filezwaarte in de afgelopen maand 15 procent hoger dan vorig jaar, zo liet de bond maandag weten. De filezwaarte bereken je door de lengte te vermenigvuldigen met de duur van de file. In augustus staan normaal gezien weinig files; het is immers vakantie. Maar de afgelopen maand was er toch veel hinder door met name de regen die er viel. Ook enkele ongelukken en de bijbehorende afsluitingen deden hun duit in het zakje. +++ HYUNDAI werkt aan de facelift voor de matig verkopende i30. Het model krijgt figuurlijk meer pit (visueel), maar ook letterlijk, want we kunnen rekenen op een snellere versie. Die krijgt de turbomotor van zustermodel Kia Cee’d GT in het vooronder, namelijk de 1.6 T-GDI unit met 204 pk. Dit topmodel zal uiterlijk herkend kunnen worden aan een dubbele uitlaat en dikkere wielen. Verder zal de basisbenzinemotor, de atmosferische 135 pk sterke 1.6 GDI, worden vervangen door een geblazen 1.2 T-GDI. Uiterlijke wijzigingen zijn een hertekend front plus achterzijde. +++ SUZUKI volgt het voorbeeld van Nissan. Dit laatste merk kwam in 2007 met de cross-iver Qashqai, maar heeft inmiddels gemerkt dat er nog steeds een gezonde afzetmarkt is voor conventionele hatchbacks in het C-segment. Daarom zal het gamma nog dit jaar worden uitgebreid met de Pulsar. Inmiddels rijdt het antwoord van Suzuki op de Qashqai al ruim een jaar rond: de S-Cross. Op basis van hetzelfde onderstel komt daar nu een alternatief voor de Pulsar bij. De 5-deurs C-segment hatchback van Suzuki kan eind volgend jaar al productieklaar zijn en krijgt de nodige optische overeenkomsten met de Swift. Het model kan als de spirituele opvolger van de Baleno en Liana worden beschouwd. Voor de aandrijving zorgen de bekende 1,2 en 1,6 liter motoren, aangevuld met de 1.6 dieselunit van Fiat. Andere wereldregio's krijgen waarschijnlijk een sedanvariant van het ontwerp. +++

.
Adverteren bij Daisycon