homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwstelex    30-12-2015 23:47

+++ Schrok u laatst van de hoogte van de rekening van een bij FOCWA Schadeherstel aangesloten garagebedrijf? Het zou best kunnen zijn dat dit de betreffende ondernemer niet aan te rekenen valt, maar dat de overkoepelende brancheorganisatie de boosdoener is. Daar schijnen de bestuurders de rechtbank plat te lopen vanwege onderlinge geschillen. In plaats van het behartigen van de belangen van de 1.100 aangesloten garagehouders, zijn de bestuurders vooral druk met hun eigen belangen, zo bericht De Telegraaf. Focwa zou al enige jaren een broeinest van haat en nijd tussen dikbetaalde bestuurders zijn. De advocatenkosten van hun strijd wordt in rekening gebracht bij de leden. De huidige interim-voorzitter, Dennis Maesen, heeft een CDA achtegrond. Zijn voorganger, brokkenpiloot Frits Huffnagel, is van VVD huize. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan. +++ FORD heeft in Europa het beste kwartaal in 8 jaar achter de rug. Daardoor is onze marktregio geen zorgenkind meer voor de Amerikanen. Er werd door Ford voor het vierde opeenvolgende kwartaal winst geboekt in Europa. Sinds 2008 heeft de autofabrikant niet zoveel geld verdient. Dat komt niet in de laatste plaats doordat de grote, relatief margerijke modellen het nieuwst zijn in het gamma van Ford. Ook de Mustang is een kaskoe. +++ MITSUBISHI, het zal u wellicht niet ontgaan zijn, ligt onder vuur vanwege het keihard oppompen van de banden van haar Kei-cars: de fiscaalvriendelijke stadsauto's die in eigen land razend populair zijn. Door de bandendruk te verhogen, neemt de rolweerstand af en kunnen er dus betere verbruikscijfers worden gemeld. De Japanse overheid is erg streng bij dit soort gesjoemel en nu moet Mitsubishi met de billen bloot. Nadat de CEO van het bedrijf, Tetsuro Aikawa zich op typisch Japanse wijze met een diepe buiging voor verzamelde pers en publiek had verontschuldigd voor de misstap, dook het aandeel van Mitsubishi Motors Corporation (MMC) op de Japanse beurs net zo scherp naar beneden. Aangezien het niet de eerste keer is dat MMC in de schijnwerpers staat omdat het sommige dingen onder de mat wilde vegen, koos het huidige management ervoor de schade zo snel mogelijk te beperken door een onafhankelijke onderzoekscommissie aan te stellen, bestaande uit 3 ex-openbare aanklagers. De Japanse klant vindt evenwel dat Mitsubishi vooralsnog de schijn tegen heeft: afgelopen week verkocht het merk op de thuismarkt slechts de helft van het aantal auto's van de week ervoor. Mitsubishi zet een paar miljard euro opzij om, net als Volkswagen, mogelijke toekomstige schadeclaims het hoofd te kunnen bieden. +++ NISSAN roept overwegend in Noord-Amerika 3,8 miljoen auto’s terug naar de garage wegens een probleem met de airbag aan de passagierskant. Volgens de Japanse fabrikant bestaat er een risico dat de airbag bij een ongeval niet openspringt. "Het gaat wereldwijd om 3,5 miljoen auto’s van het merk Nissan en rond de 381.000 stuks van Infiniti", aldus een woordvoerder van het concern, die tevens laat weten dat 80 procent van de voertuigen in Noord-Amerika zijn verkocht. De terugroepactie geldt voor auto's die zijn gebouwd sinds 2013. Het gaat om de modellen Altima, Leaf, Maxima, Murano, Pathfinder, Sentra en Rogue (het laatste model wordt bij ons verkocht als X-Trail). Nissan meldt niet of de auto’s zijn uitgerust met airbags van het Japanse bedrijf Takata, dat al maanden onder vuur ligt. De problemen met de plofzakken hebben de afgelopen jaren geleid tot tientallen ongelukken, waarvan een aantal met dodelijke afloop. +++ Het nieuwe team van het Britse autoprogramma TOP GEAR ligt nu al onder vuur bij de Britten. Chris Evans, de nieuwe presentator, zou volgens bepaalde media "onuitstaanbaar" zijn. Enkele maanden geleden werd het trio van Top Gear presentatoren James May/Richard Hammond/Jeremy Clarkson ontslagen door de BBC. Het programma begint daarom vanaf mei met een nieuw team. Maar hoewel niemand ook nog maar één aflevering heeft gezien, klaagt de Britse pers nu al over het onuitstaanbare karakter van Evans, een voormalig radiomaker. Ironisch genoeg was dat net wat Jeremy Clarkson werd verweten. Evans wordt vooral een ongeïnteresseerde houding verweten. +++ In de nasleep van de dieselaffaire bij Volkswagen, heeft de Franse overheid tests uitgevoerd om het verbruik en de UITSTOOT van 52 auto's te meten. De metingen werden uitgevoerd door de UTAC (Union Technique de l'Automobile) en tonen aan dat met name modellen van Ford, Nissan, Opel en Renault slecht presteren. Mercedes speelt qua CO2-uitstootbeperking niet in de voorste linies mee, maar voor wat betreft NOx scoort het merk wel goed. BMW, PSA (Peugeot, Citroën, DS) en Toyota slaagden in alle opzichten. En Volkswagen scoort zeker niet bovengemiddeld slecht. De 52 auto's ondergingen 3 verschillende test, die gedeeltelijk in een laboratorium plaatsvonden. Om eventuele sjoemelsoftware om de tuin te leiden, werden die uitgevoerd met ingeschakelde achteruitversnelling. Daarnaast werd er in de praktijk oftewel op de weg getest. EGR en/of SCR technologie blijkt het beste middel te zijn voor NOx uitstootreductie. +++ Bij VOLKSWAGEN woedt een loopgraven oorlog. In het ene kamp bevinden zich de hooggeplaatste managers, die stug vasthouden aan hun bonussen. Dit betekende vorig jaar een kostenpost van 63 miljoen euro, oftewel bijna de helft van het verlies dat in het laatste kwartaal van 2015 werd geleden (127 miljoen euro). Het bedrag geeft aan dat alleen bonuseliminatie niet volstaat om Volkswagen, dat amper geld verdient aan de Golf en Passat, uit de rode cijfers te krijgen. Een reorganisatie lijkt gewenst, maar daar wil het andere kamp, de politiek (een belangrijke aandeelhouder van VW) en de machtige vakbonden niks van weten. Bij hen staat baanbehoud voorop. Bestuursvoorzitter Matthias Müller lijkt zijn handen niet te willen branden aan het geschil. Hij lijkt niet primair in de kosten te willen snijden, maar wil Volkswagen weer winstgevend krijgen met nieuwe producten: meer dan 20 elektrische modellen (de dochtermerken meegerekend), diensten voor autodelen, verkoop van smart data en robottaxi’s. Hoe Müller al deze projecten wil financieren, is evenwel niet bekend. Volkswagen heeft tot nu toe 16,2 miljard euro gereserveerd voor de afhandeling van het dieselschandaal. Van dit bedrag zal circa 7,8 miljard euro worden besteed aan het repareren en terugkopen van diesels met frauduleuze software. De overige 7 miljard is voor juridisch kwesties. Door de reservering lijdt het grootste autoconcern van Europa voor het eerst sinds 1993 verlies: over heel 2015 een bruto bedrag van 4,1 miljard euro. Dit betekent dat de operationele winst zonder het dieselschandaal zou zijn uitgekomen op 12,8 miljard euro, oftewel min of meer hetzelfde als in 2014. +++

.
Adverteren bij Daisycon