homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwstelex    11-03-2015 17:00

+++ Bezitters van een tweedehands AUDI zijn het meest merktrouw. BMW volgt op korte afstand, zo blijkt uit een onderzoek van EDM Nederland en Motivaction. De loyaliteit aan een merk zou sterk afhangen van het type persoon dat de auto koopt, aldus beide bureaus. Zij hebben daarvoor de automerken verdeeld over kopersprofielen. Overigens zijn Mercedes-Benz rijders niet meegenomen in het onderzoek, omdat klanten van dit merk volgens de bureaus niet in een profiel zijn te vangen. Audi en BMW rijders hebben als profiel ' Ambitieuze Trendvolgers' en zijn bovengemiddeld loyaal aan hun merk. Fiat en Suzuki klanten behoren tot de groep 'Gezinsgerichte Voordeelzoekers'; de minst loyale kopersgroep. Toch gaan Mitsubishi rijders het vaakste vreemd. Dat hoeft niet perse te komen omdat modellen van dit merk slecht bevallen, maar omdat er vaak geen directe opvolger is. +++ BMW zou dit jaar wel eens onttroond kunnen worden als 's werelds grootste premiummerk. Waarschijnlijk neemt Audi het stokje over. Maar als de verkoopresultaten van Mini worden meegerekend, dan blijft BMW mondiaal de nummer 1, zo stelt topman Norbert Reithofer. Het is voor BMW lastig aan kop te blijven omdat het merk geen model heeft in het B segment. Audi realiseert daar jaarlijks 100.000 verkopen met de A1. Ook ontbreekt een direct antwoord op de A3 Limousine, een model dat in Noord Amerika en China populair is. Reithofer ligt niet wakker van de mogelijk wisseling van de wacht aan de top van het premiumsegment. Hij vindt winstgevendheid belangrijker dan volume. "En het vasthouden van hetzelfde groeitempo is ook niet alles". Ook Mercedes-Benz zou BMW voor het einde van het decennium in kunnen halen. Afgelopen jaar heeft dit merk net als Audi een deel van de achterstand kunnen wegwerken. In de eerste 2 maanden van 2015 verkocht Audi meer auto's dan BMW (zonder Mini), terwijl Mercedes-Benz de hoogste groeicijfers liet zien. +++ Deze maand start de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) met de uitgifte van een nieuwe serie KENTEKENS, die begint met GB-001-B. Met de nieuwe reeks hoopt de RDW zo'n 5 jaar vooruit te kunnen. De kentekens die tot deze maand wordt gebruikt, gingen slechts 2 jaar mee. Een deel van die serie was al gebruikt voor tijdelijke kentekens van exportauto's. Het nieuwe kenteken begint zoals gezegd met GB-001-B en daar valt voor kentekenfreaks weinig vreugde aan te beleven. De laatste 7 jaar kregen automobilisten namelijk 3 letters in het midden toegewezen en dat leidde bij heel wat weggebruikers dikwijls tot een glimlach achter het stuur. Combinaties die emoties opriepen, zoals PSV, GVD of KKK waren er al uitgefilterd. Toch kon het de gebeuren dat iemand rondreed in een peperdure Porsche Cayenne met de afkorting GFT (Groente- Fruit- en Tuinafval) op de nummerplaat. Zaten sommige mensen in een auto van de 'KGB', de voormalige Russische geheime dienst. En de meest schattige auto's hadden drie XXX-jes op de bumper. Pijnlijke combinaties waren er ook, zoals een kleine honderd mensen die in 2010 de letters NSB kregen toegewezen. Het bleek een foutje, dat snel werd hersteld. Medewerkers van bedrijven zoals RTL, SNS en KPN konden daarentegen wel hun lol op als ze een auto met 'hun' lettercombinatie wisten te bemachtigen. Dikke pret ook voor de bestuurders met de allerkleinste auto\'s die 'XXL' kregen toegewezen. +++ MERCEDES-BENZ breidt haar modellenprogramma medio 2020 uit met een pick-up model. Volgens moederbedrijf Daimler neemt de vraag naar pick-ups wereldwijd toe en daar wil de fabrikant op inspelen. Net als Volkswagen al een aantal jaren doet met de Amarok. Het pick-up model kan volgens Daimler CEO Dieter Zetsche een flinke bijdrage leveren aan het verhogen van de jaarlijkse verkopen. Volgens hem krijgt het model typische Mercedes-Benz eigenschappen. De pick-up zal verkocht gaan worden in Europa, Latijns Amerika, Australië en Zuid-Afrika. De Verenigde Staten staat niet bovenaan de prioriteitenlijst omdat het model globaal even groot wordt als de eerder genoemde Amarok en dus een slag te klein voor de Amerikaanse markt. +++ PSA (Citroën, DS, Peugeot) heeft samen met partner Mitsubishi besloten om vanwege de slechte economische omstandigheden de productie in Rusland te verlagen. Het is al de tweede keer dit jaar dat de lokale joint venture van beide autofabrikanten de productie tijdelijk staakt. Bovendien verdwijnen er 100 banen. PSA bouwt in Rusland de Citroën C4 en de Peugeot 408, Mitsubishi laat er de Outlander en Pajero Sport fabriceren. Alle in Rusland aanwezige automerken hebben flink last van de recessie in het land, die vooral ook veroorzaakt wordt door Westerse economische sancties. Andere merken hebben door de devaluatie van de roebel besloten tot het opschorten van de verkopen in Rusland, Opel zal zelfs helemaal verdwijnen uit de Russische showrooms. +++ RENAULT zal komende zomer in India een 4.500 à 5.000 euro kostend model op de markt te brengen. De Fransen willen de budgetauto te zijner tijd ook in Europa en in andere werelddelen op de markt brengen. De 3,60 meter lange hatchback is globaal even groot als de Twingo, maar dankzij Datsun techniek aanzienlijk goedkoper om te produceren. Gaat het licht voor verkoop in Europa op groen, dan zal het model in de Renault fabriek in Marokko geproduceerd gaan worden. +++ VOLVO heeft besloten om een fabriek op Amerikaanse bodem te bouwen. De productiefaciliteit vergt een investering van ongeveer 500 miljoen dollar en moet de globale positie van het Zweedse automerk versterken. De exacte locatie is nog niet bekend. Volvo heeft momenteel 2 fabrieken in Europa en 2 in China. De toekomstige fabriek in de Verenigde Staten brengt het aantal op 5. Volvo is al sinds 1955 actief op de Amerikaanse markt. Maar daadwerkelijk auto’s bouwen in de Verenigde Staten is nog niet eerder gebeurd. Wel had Volvo enige tijd een assemblagefabriek in Canada, maar die werd in de jaren zeventig gesloten. Met een lokale fabriek kan het Zweedse merk de Amerikaanse markt beter en sneller bedienen. Bovendien kan Volvo besparen op transportkosten en is zij minder kwetsbaar voor koerswissel schommelingen. Volvo hoopt op jaarbasis 100.000 auto’s te gaan verkopen in de Verenigde Staten. Vorig jaar waren dat er slechts 56.366 exemplaren, een stuk minder dan in 2007, toen de Zweden met hun repertoire 106.213 klanten wisten te trekken. De afzetdaling is een gevolg van het feit dat Volvo door Amerikanen niet als een volwaardig premiummerk wordt gezien. Ook de late generatiewisseling bij de XC90 speelde het merk parten. Autointernationaal.nl verwacht dat de bouw van een Amerikaanse fabriek gevolgen kan hebben voor de werkgelegenheid in Europa. De productiefaciliteiten in België en Zweden krijgen immers een minder belangrijke exporttaak. +++ .
Adverteren bij Daisycon