homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwstelex    02-09-2014 10:00

+++ Bij KIA zitten voor de komende 4 jaar 6 nieuwe modellen in de pijplijn. Zo zal de opvolger van de Optima stekkerhybride techniek krijgen en ook leverbaar worden in SW wagon uitvoering. Daarnaast komt er een cross-over onder de Sportage in het gamma. De Cee’d zal volgend jaar een facelift ondergaan en dan ook leverbaar worden in zuinige 1.0 T-GDI turbobenzinemotor. Er zijn 2 vermogenvarianten gepland: 100 of 125 pk. Op de korte termijn zullen de nieuwe Sorento en de Soul EV voor vers bloed gaan zorgen in de showrooms. De compacte cross-over moet gaan concurreren met o.a. de Renault Captur. Daarnaast zal vernieuwing van de Sportage niet worden vergeten. Kia streeft in 2018 naar een marktaandeel van 10 procent in het segment voor elektrische auto's. +++ MERCEDES-BENZ wil in 2017 liefst 10 stekkerhybride modellen in zijn gamma hebben. De S 500 Plug-in Hybrid bijt de spits af, maar diens modulair opgebouwde aandrijflijn (333 pk sterke benzine V6 in combinatie met een elektromotor van 115 pk) komt daarna ook voor andere modellen beschikbaar, beginnend bij de C-klasse. Elke 4 maanden zal er een nieuwe stekkerhybride worden gelanceerd. op de markt brengen. In eerste instantie focust Mercedes-Benz zich op modellen met achter/vierwielaandrijving. In een later stadium komen ook de compacte voorwiel aangedreven auto's zoals de CLA in aanmerking voor stekkerhybride techniek. +++ BMW heeft geen plannen om van de MINI een elektrische variant te lanceren. Volgens de Duitsers is het marktpotentieel voor een dergelijk model niet groot genoeg. Ook zou het benodigde accupakket de toch al beperkte bagageruimte in de Mini reduceren tot onbruikbare proporties. Bij de experimentele Mini E, waarvan in 2009 en 2010 om testervaring voor de i3 op te doen een paar honderd exemplaren zijn gebouwd, werd dit opgelost door de achterbank te verwijderen, maar die ingreep reduceert de verkoopexemplaren nóg verder. +++ PSA heeft een andere topman (Carlos Tavares) en die slaat een nieuwe koers in. Niet uit eigenwijsheid maar uit financiële noodzaak: de Franse autobouwer is, ondanks dat de ergste kou uit de lucht is, nog steeds onvoldoende winstgevend. Dit betekent dat er voor dure hobby's als de PEUGEOT RZC, die het merk nooit het gehoopte verkoopsucces opgeleverd geeft, voorlopig geen geld. Ondanks dat het model bepaald geen slechte uitwerking op het merkimago gehad heeft, komt er daarom geen opvolger. Klanten die op zoek zijn naar een sportieve auto zullen door Tavares bediend gaan worden met hete uitvoeringen van de volumemodellen. Specifieke sportwagens hebben volgens hem geen toekomst bij Peugeot. Voor het nieuwe PSA merk DS kunnen de kaarten evenwel anders liggen. Dit label moet de Franse tegenhanger van Audi worden en daar past een Gallisch alternatief voor de TT natuurlijk uitstekend bij. +++ RENAULT heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat er een snellere uitvoering van de Twingo komt. Het model krijgt een tot 110 pk/150 Nm opgepepte versie van de 0.9 TCe motor. Die zal in een kleine 9 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren, hetgeen voor een stadsauto best rap is, maar onvoldoende snel om de aanduiding RS te mogen dragen. Daarvoor is meer nodig; niet alleen extra vermogen (de oude Twingo RS was goed voor 133 pk) maar ook een ingrijpend aangepaste wielophanging. Technisch geen probleem voor de experts van Renault Sport, maar volgens de Franse boekhouders zouden de benodigde ingrepen het model te duur maken: de consument koopt voor hetzelfde geld liever een leuk aangeklede B-segment hatchback, bijvoorbeeld de eigen Clio TCe 120 die er al vanaf 18.990 euro is. Voor Smart, die het basisontwerp van de Twingo gebruikt voor de eigen Forfour, liggen de kaarten anders. Dat merk heeft geen groter model in het gamma dat het verkooppotentieel kan belemmeren en dus staat niets de introductie van een door huistuner Brabus aangepaste uitvoering in de weg. Sterker nog: dit model is door Smart reeds bevestigd. De 110 pk sterke Twingo, die wellicht GT gaat heten, komt volgend jaar op de markt. +++ TESLA levert niet langer batterijen aan Toyota. Volgens de Japanners staan er geen projecten meer op stapel waarvoor het de accu's van de Amerikanen kan gebruiken. Tesla leverde de batterijen voor de Toyota RAV4 EV. Tesla CEO Elon Musk hield vorig jaar de mogelijkheid tot verdere samenwerking nog open. Maar Toyota laat weten dat het zich focust op de brandstofcel. De RAV4 EV was een 3-jarig project waarvoor Tesla de elektrische aandrijflijnen leverde. Toyota zet zijn kaarten nu liever in op brandstofceltechnologie. Volgend jaar kunnen we de eerste brandstofcelauto van het Japanse merk verwachten, de Mirai. Ondertussen investeert Tesla enorm veel geld in de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen, waaronder een emissieloos alternatief voor de BMW 3-serie. +++ VOLVO gaat een aantal van zijn modellen vanaf deze maand uitrusten met een indirect bandenspanning controlesysteem (TPMS). Om welke modellen het gaat, wil toeleverancier Nira Dynamics nog niet vertellen. Met de keuze voor een indirect systeem, dus zonder sensoren in de wielen zelf, volgt Volvo concurrenten als de Volkswagen Groep (Audi is aandeelhouder van Nira Dynamics) en PSA. Een indirect TPMS systeem maakt gebruik van de bestaande sensoren van het remsysteem of ESP. Het systeem van Nira Dynamics heet TPI en heeft als voordeel dat er bij een bandenwissel geen sensoren verwisseld of geprogrammeerd hoeven te worden. Voor een tweede set wielen en banden hoeven ook geen extra sensoren te worden aangeschaft. Door het gebruik van TPI bespaart Volvo volgens Nira jaarlijks ruim 50 ton aan elektronisch afval doordat er geen extra sensoren met ieder een batterij met een beperkte levensduur gebruikt hoeft te worden. TPMS is vanaf november dit jaar verplicht voor alle nieuw verkochte auto's in Europa. De meeste autofabrikanten geven tot nu toe de voorkeur aan een direct systeem met een sensor in alle vier de wielen. Dit vanwege de grotere nauwkeurigheid. Ook Volvo maakt voor een aantal modellen gebruik van directe systemen, met name in de Verenigde Staten. Maar daar komt dus op termijn een eind aan. +++

.
Adverteren bij Daisycon