homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwstelex    17-11-2014 04:00

+++De BMW i3 kan vanaf deze maand ook via een deelauto concept worden gereden. De elektrische Duitser wordt aangeboden in samenwerking met mobiliteitsaanbieder Mobeazy. In eerste instantie wordt er gestart in Amsterdam, maar het aantal exemplaren van de i3 wordt zo snel mogelijk uitgebreid, als speciale hard&software voor autodelen beschikbaar is. Dit zal naar verwachting in april 2015 het geval zijn. De auto’s worden geleverd door BMW Nederland en het onderhoud zal via de importeur bij de locale dealer worden ondergebracht. BMW zei bij de presentatie van de i3 al dat de elektrische hatchback bijzonder geschikt is voor het deelauto concept. Concurrent Audi heeft vorig jaar in Amsterdam Audi Shared Fleet gelanceerd. +++ HYUNDAI Motors koopt de Nederlandse importeur Greenib Car. Eerder dit jaar werd bekend dat de Koreaanse autofabrikant het importeurscontract van Greenib beëindigt en met ingang van april 2016 het importschap zelf wil uitvoeren. Nu komt er dus een soepele overgang in de vorm van een overname. In Nederland gaat de importeur dan verder onder de naam Hyundai Motor Netherlands. Greenib was 33 jaar lang de importeur van het Koreaanse merk in Nederland, waarvan de laatste 15 jaar als onderdeel van Autobinck. +++ LEXUS introduceert in 2015 een nieuw pakket met veiligheidssystemen: Lexus Safety System +. Het veiligheidspakket omvat diverse hulpjes, waaronder rijstrookassistentie, automatisch grootlicht, adaptieve cruisecontrole en voetganger&verkeersborddetectie. Compleet nieuw is het Pre-Crash Safety System, dat met behulp van camera's en sensoren anticipeert op ongevallen. Met het nieuwe pakket wil Lexus geen achterstand oplopen ten opzichte van de Duitse concurrenten op het gebied van actieve veiligheidssystemen. Het Safety System + pakket debuteert komend jaar en moet voor het eind van 2017 is alle nieuwe modellen van Lexus standaard zijn. +++ MAZDA heeft het niet zo begrepen op turbotechniek voor haar benzinemotoren. Bij haar huis, tuin en keuken modellen (inclusief de op cruisen gerichte MX-5) komen de Japanners daar goed mee weg, maar het is zonder aanjager haast onmogelijk om nog een leuke hete hatchback te introduceren. Daarom komt er geen MPS uitmonstering van de huidige Mazda3. Masahiro Moro, verantwoordelijk voor de wereldwijde marketingactiviteiten van het Japanse merk, is tevreden over de verkoopresultaten die behaald worden met de reguliere edities. Er is dus geen noodzaak om als imagoverbeteraar een hete uitvoering aan het gamma toe te voegen. Bovendien zit de Mazda3 al halverwege zijn levenscyclus. Daardoor is het tekort dag geworden om de hoge investeringskosten van een MPS uitvoering terug te kunnen verdienen. Mazda had aanvankelijk wel plannen voor een hete uitvoering van de '3', maar kon geen geschikte aandrijflijn vinden. Ook een extra potente dieselvariant was uiteindelijk geen optie. De vorige generatie Mazda3 was wel leverbaar in MPS uitmonstering. De versie beschikte over een 2,3 liter 4 cilinder turbomotor met een vermogen van 260 pk. Mazda is overigens niet de enige Japanse autofabrikant die het voor gezien houdt voor wat betreft een extra sportief model voor het C-segment. Landgenoot Mitsubishi ziet namelijk af van een opvolger voor de (Lancer) Evo X. +++ De alliantie NISSAN RENAULT heeft haar 200.000ste volledig elektrische auto verkocht. Hiervoor hadden de partners afgerond 4 jaar nodig, veel meer tijd dan aanvankelijk was voorzien. Topman Carlos Ghosn wijt de tegenvallende populariteit aan de vertraagde opbouw van oplaadinfrastructuur. Toch mag Nissan-Renault zich met 58 procent marktaandeel wereldwijd marktleider noemen op het gebied van elektrische auto’s. De alliantie voert de modellen Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Renault Zoe en Renault Twizy. Van dit kwartet is de Leaf, die nu 4 jaar leverbaar is, het populairst. Deze Nissan is de meest verkochte elektrische auto ter wereld. Sinds de verkoopstart wist het Japanse merk er 144.500 van te verkopen. Renault boekt minder succes en heeft inmiddels de stekker uit de Fluence ZE getrokken. In de eerste 11 maanden van dit jaar verkocht de alliantie afgerond 66.500 elektrische auto’s. Dat is een stijging van 20 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2013. Een bemoedigend resultaat voor een bedrijf dat bijna 4 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische auto's heeft. Men dacht daarmee hybride modellen rechts in te kunnen halen. Een foute inschatting. Daarom komt Renault alsnog met een hybride. Die moet medio 2017 klaar zijn. +++ De Zweedse truckbouwer VOLVO zet 3,7 miljard kroon (400 miljoen euro) opzij voor een potentiële kartelboete van de Europese Commissie. Brussel verdenkt een aantal truckbouwers van chending van de Europese mededingingswetten, nadat al in 2011 onaangekondigde inspecties in de sector waren uitgevoerd. Namen van de deelnemers aan het vermeende kartel werden tot dusver niet genoemd, maar in de wandelgangen circuleren ook de namen Daf, MAN en Scania. Volvo brengt de voorziening ten laste van het operationele resultaat in het lopende kwartaal. Het bedrijf benadrukte dat het onderzoek zich nog in een pril stadium bevindt en dat er nog een aantal onzekerheden is wat betreft de uitkomst. Volvo stelt het waarschijnlijk te achten dat zijn resultaten fors geraakt zullen worden door de boete. +++ In tegenstelling tot andere transmissiefabrikanten heeft ZF voorlopig geen plannen om een 10-trapsautomaat te ontwikkelen. Dat heeft topman Stefan Sommer in een interview gezegd. Volgens hem is de bestaande 9-trapsautomaat van zijn bedrijf het maximaal haalbare. De theoretische positieve uitwerking van een extra versnelling op het verbruik wordt teniet gedaan door het meergewicht van een 10-traps automaat. ZF neemt hiermee een ander standpunt in dan bijvoorbeeld Volkswagen. Dat concern presenteerde onlangs plannen voor een 10-traps DSG transmissie. Ook Ford en General Motors werken samen aan een automaat met 10 verzetten. In het verleden liep ZF voorop met het toevoegen van extra versnellingen aan haar automatische transmissies. De 8-traps unit van onder meer BMW en Jaguar is afkomstig van ZF en het bedrijf van Sommer had ook de primeur met een automaat met 9 versnellingen. Deze unit debuteerde vorig jaar in de Range Rover Evoque en is inmiddels ook verkrijgbaar in de Jeep modellen Renegade en Cherokee. Nog voor de jaarwisseling omarmt Fiat de transmissie voor de 500X. +++

.
Adverteren bij Daisycon