homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Hoe goed is de Opel Insignia?    01-03-2009 10:59

Moet Opel gered worden? Voor het geval u het ontgaan is: het voortbestaan van dit beroemde Duitse merk wordt ernstig bedreigd. Oorzaak is het als een kaartenhuis ineenstortende moederconcern General Motors, waar de verliezen vorig jaar vrijwel even hoog waren als de omzet. De Amerikaanse firma loopt in financieel tempo in rap tempo leeg en dat betekent dat ook bij Opel het geld op begint te raken.
Werknemers en politici vinden nu dat de Duitse regering bij moet springen. Hoewel de ministersploeg van Angela Merkel huiverig is voor oplopende werkloosheid, is steunverlening aan Opel nog geen gelopen race. Ooit was het merk marktleider in Duitsland, maar in januari moest men niet alleen Volkswagen en Mercedes-Benz voor laten gaan, maar ook Audi, BMW en Ford. Als zelfs in eigen land de populariteit onder druk staat, wat heeft Opel dan nog te verwachten van exportmarkten? Zal het modellengamma gemist worden als de fabrieken bij uitblijven van steunverlening hun poorten moeten sluiten?
De objectiefste en daarmee beste manier om deze vraag te beantwoorden is door het nieuwste model van Opel, de Insignia, uit te nodigen voor de hoofdrol in een nieuwe aflevering van ‘Hoe goed is …?’. Is het vlaggenschip bovengemiddeld goed en gaan we echt wat missen als Opel aan zijn lot wordt overgelaten en het recht van de sterkste geldt? Testauto is de 4-deurs 2.0 CDTi in 160 pk uitvoering. Tot de showroomintroductie van de Sports Tourer is de sedan de belangrijkste carrosserieversie. En de 160 pk unit is interessant omdat Opel deze krachtbron ook gaat gebruiken voor de EcoFlex uitvoering, die komende week op de autosalon van Genève aan het publiek zal worden voorgesteld. Er is gekozen voor de relatief dure Cosmo uitvoering (36.695 euro) omdat de Insignia op deze manier ook vergeleken kan worden met het repertoire van de Duitse premiummerken, waar de prijzen bij 38.840 euro beginnen (Audi A4 2.0 TDI 143 pk). Als bovengrens is 40 mille gehanteerd, met als consequentie dat de Jaguar X-type niet mee doet aan deze meerkamp. Aan de onderzijde zijn er ook een aantal afvallers, want daar is de lat bij 34 mille gelegd. Dit betekent dat de contactsleutels van de dieseluitvoeringen van de Chevrolet Epica (31.295 euro), Cadillac BLS (29.990 euro), Dodge Avenger (33.311 euro), Fiat Croma 1.9 Multijet 8v (31.095 euro), Hyundai Sonata (32.495 euro), Mitsubishi Lancer (33.999 euro, maar is dat überhaupt wel een grotere middenklasser?), Seat Exeo 2.0 TDI 140 pk (32.495 euro) en Volkswagen Jetta 2.0 TDI 140 pk (31.050 euro) zijn blijven hangen. De laatste twee modellen zijn weliswaar ook verkrijgbaar in 170 pk uitvoering, maar daar zijn nog geen testresultaten (zie volgende paragraaf) van bekend. Cadillac biedt ook aanmerkelijk hoger geprijsde uitvoeringen van de BLS aan, maar die schieten in dieseluitvoering gelijk door de 40 mille grens heen, dus daar hebben we niks aan. En Autointernationaal.nl voelt aan zijn water dat bij Fiat de 16v uitvoering van de Croma 1.9 Multijet op korte termijn zal worden vervangen door een 2.0 uitvoering, dus die doet ook niet mee. Toch blijven er 19 modellen over waarmee de Insignia wel zal worden vergeleken. In principe is er steeds gekozen voor een 4-deurs sedan model, tenzij het niet anders kon (Lancia Delta, Renault Laguna).
Goed, de testresultaten. Voor het geval de afleveringen ‘Hoe goed is …? compleet nieuw voor u zijn: criteria voor de rangordening zijn de resultaten van vergelijkingstests die door binnen- en buitenlandse autobladen worden uitgevoerd. Zoals u wellicht weet registreert Autointernationaal.nl de scores van deze duels en meerkampen (loop anders even virtueel naar het Testcentrum en klop daar op de deur van ‘Testresultaten’) en hangt zij een weegfactor aan de resultaten: 1,0 punt voor de winnaar en 0,5 punt voor de verliezer. Of 1,0 / 0,67 / 0,33 punt als er drie auto’s vergeleken worden, enz. Zoals gebruikelijk beginnen we met de minst indrukwekkende aanbiedingen om ons vervolgens naar de top te werken. Daar gaan we!
 
20. Saab 9-3 1.9 TiD 150 pk Linear (37.595 euro, testresultatenindex 0,43)
Op de 20ste plaats eindigt een model van een merk waarvan het voortbestaan nog meer aan een zijden draad hangt dan dat van Opel: Saab, de Zweedse dochter van General Motors. Van Opel kan je zeggen dat het merk met afgerond 1,6 miljoen verkopen op jaarbasis ‘too big to fail’ is, maar wie laat er een traan om die armzalige 94.000 Saabs die vorig jaar een koper vonden? Merkfans natuurlijk wel, maar je kan je afvragen hoeveel aanhang de 9-3 nog heeft. Het model blinkt nergens in uit, rijdt niet scherp en biedt onvoldoende veercomfort. Doe je rustig aan, dan valt er goed te leven met de 9-3 maar de lat ligt inmiddels véél hoger. Dat je voor bijna 38 mille alleen de kaalste versie krijgt, doet de zaak ook geen goed.
19. Lexus IS 220d Business Style (38.960 euro, testresultatenindex 0,47)
Een ander model dat de lat niet weet te halen, is de Lexus IS. Ja, de auto is perfect afgewerkt en Lexus wordt geroemd om de service, maar dat levert maar weinig punten op. Voor een Lexus is de IS, zeker in dieseluitvoering, te middelmatig en niet fijn geslepen genoeg. De hoge verwachtingen van een premiumproduct worden zo niet waar gemaakt. Deze auto verdient echt een beter uitontwikkelde aandrijflijn. Dan valt ook het gemis aan interieurruimte minder zwaar. 
18. Toyota Avensis 2.2 D-4DF Executive Business (39.430 euro, testresultatenindex 0,55)
Het zit Toyota, eigenaar van Lexus, niet mee. De eigen Avensis eindigt op de op twee na laagste plek. Nota bene: we hebben het hier over het nieuwe model. De eerste recensies waren best positief, maar dat kwam doordat Toyota ten opzichte van de vorige editie Avensis veel progressie heeft geboekt. De Kampioen wees de Avensis onlangs nog aan als winnaar van een meerkamp, maar dat medium kan zich misschien beter beperken tot het testen van kampeeruitrusting en het aanbieden van weekendarrangementen. Autointernationaal.nl (of belangrijker voor de Testresultaten: andere testredacties) zien in de Avensis geen winnaar. Zeker niet in deze dieseluitvoering. Ja, de Toyota is uitstekend afgewerkt, maar de te lange versnellingsbakverhoudingen haalt elke jeu uit deze Avensis. Daarnaast valt het veercomfort tegen en wordt de bestuurder totaal niet betrokken bij het rijden: Toyota mag dan in plaats van General Motors ’s werelds grootste autofabrikant zijn geworden, dat betekent nog niet dat zij dezelfde fouten moet maken! Gelukkig komt er in mei een nieuwe topman die benzine in zijn bloed schijnt te hebben. Hopelijk zorgt die wel voor spannende auto’s.    
17. Chrysler Sebring 2.0 CRD Limited (36.263 euro, testresultatenindex 0,57)
Chrysler kwam vorige week negatief in het nieuws omdat geen enkel model van deze fabrikant het predikaat ‘recommended’ kreeg van het gezaghebbende magazine Consumer Reports. In het geval van de Sebring is goed te begrijpen waarom: de interieurmaterialen zijn van bedroevend lage kwaliteit en de bediening is ronduit log. De van Volkswagen afkomstige dieselmotor is op zich goed bij de les, maar ook rumoerig, rauw en bruut. Dik 36 mille is dan ineens wel erg veel geld. En dan hebben we het nog niet eens over de afschrijving gehad.
16. Honda Accord 2.2i-DTEC Elegance (36.300 euro, testresultatenindex 0,62)
We komen nu bij de auto’s met een index van 0,60 of hoger en dat betekent dat de nadelen de voordelen niet duidelijk meer overheersen. Wel zijn er, en dat geldt zeker voor een vergelijking met deze Honda, auto’s die meer waar voor hun geld bieden. De Accord biedt een goed snelwegcomfort en heeft een plezierige, pittige en zuinige dieselmotor maar in de bebouwde kom valt het veercomfort tegen. Ook het ruimteaanbod is niet om over naar huis te schrijven en het drukke dashboard staat op gespannen voet met een optimale ergonomie. Gecombineerd met een stevige prijs doet dit de Accord in de middenmoot belanden.
15. Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8v Elegante (36.345 euro, testresultatenindex 0,63)
De 159 heeft het nooit makkelijk in vergelijkingstests. Reden is het hoge gewicht en het in relatie tot de prijs beperkte ruimteaanbod. Maar als u (nog steeds) als een blok voor het uiterlijk van deze Alfa valt, dan bent u rationeel gezien het beste af het deze 120 pk basisdiesel. Zonder de hoofdprijs te betalen krijg je dan het weldadige uitrustingniveau Elegante, hetgeen de charme van deze Italiaan alleen maar vergroot. Dan zie je makkelijk over het hoofd dat de 159 feitelijk maar een middelmatige auto is. 
14. Peugeot 407 GT 2.2 HDiF 16V (38.500 euro, testresultatenindex 0,64)
Wat voor de Alfa Romeo 159 geldt, gaat ook voor de Peugeot 407 op: nooit een hoogvlieger in vergelijkingstests, maar in dit prijsgezelschap biedt het Franse merk een lekker dikke 2,2 liter uitvoering aan. De soepele, gecultiveerde en krachtige dieselmotor biedt veel plezier, de balans tussen veercomfort en rij dynamiek is foutloos en ook de prijs:uitrusting verhouding is in orde. De 407 laat helaas op het gebied van ruimteaanbod punten liggen en voor de rest maakt het interieur een tamelijk laagwaardige, verouderde indruk. Het verbruik is stevig.
13. Volvo S40 2.0D Edition II (35.120 euro, testresultatenindex 0,65)
Het einde van de S60 is in zicht, de S80 eigenlijk net wat te duur (al is er nu wel een actiemodel onder de 40 mille) dus daarom neemt de S40 de honneurs voor Volvo in deze segmenttest waar. En dat doet deze Zweed heel redelijk. De S40 maakt vooral indruk met zijn fraai verzorgde interieur, waar de bouwer merkbaar veel oog voor detail had. Het zitcomfort is mede dankzij de uitstekende stoelen bovengemiddeld goed. Afgezien van de gevoelloze besturing rijdt de S40 best sportief en als 2.0D is hij lekker pittig. Het gebrekkige veercomfort en het beperkte ruimteaanbod zijn de belangrijkste minpunten.
12. Lancia Delta 2.0 Multijet 165 pk Platino (34.745 euro, testresultatenindex 0,66)
Eén indexpunt hoger eindigt een ander premiumproduct dat formeel in het C-segment (Focus, Bravo) thuis hoort en eigenlijk niet in de hogere middenklasse. We hebben het hier over de Lancia Delta. Qua ruimteaanbod achterin doet deze Italiaan niet of nauwelijks voor grotere modellen van de concurrentie onder. Ook voor wat betreft een hoogwaardige uitstraling laat de Delta weinig punten liggen. De zitpositie is echter niet ieders kopje thee, de bediening is nogal afstandelijk en het materiaalgebruik is niet altijd even sterk. Pluspunt is de uitstekende prijs:uitrusting verhouding, althans als grotere middenklassers de referentie zijn. 
11. Mercedes-Benz C 200 CDI BlueEFFICIENCY (39.326 euro, testresultatenindex 0,67)
Mercedes-Benz biedt naast de gewone C 200 CDI ook een BlueEFFICIENCY uitvoering van hetzelfde model aan. Die is niet minder krachtig, maar wel zuiniger en schoner met als gevolg minder overheidsbelasting. Het kan niet anders dan dat de nieuwe variant een hogere testresultatenindex behaalt dan de gewone C 200 CDI en dat blijkt dan ook het geval te zijn: 0,67 versus 0,58 indexpunten. De simpelste oliegestookte C-klasse is daarmee nog steeds geen aanrader, maar wel een plezierige kameraad die indruk maakt met zijn comfort en zorgenloze bediening. De rijeigenschappen zijn echter weinig spannend en de Mercedes blijft onverminderd prijzig.
10. Volkswagen Passat 2.0 TDI 140 pk Highline (37.150 euro, testresultatenindex 0,68)
Op plaats 10 komen we een ‘gouwe ouwe’ tegen. Lange tijd was dit een van de beste aanbiedingen in het D-segment, maar dat imago is wat aan het afbladderen. Dat heeft vooral met het onderstel te maken: het veercomfort is niet geweldig en tegelijkertijd is de Passat qua rij dynamiek geen hoogvlieger. Sinds de overstap naar common rail inspuiting zijn er over de dieselmotor geen klachten meer. Ook ruimteaanbod, afwerking en prestaties zijn gewoon goed. 
9. Audi A4 2.0 TDI 143 pk (38.840 euro, testresultatenindex 0,69)
Audi maakte bij de introductie van de jongste A4 een hoop kabaal over het nieuwe onderstel waarop de middenklasser is gebaseerd, maar dat zie je bij deze uitvoering niet echt terug. Dat komt vooral omdat het goed zoeken is naar de meerwaarde ten opzichte van concurrenten waaraan geen premiumlabel hangt. Het interieur doet minder hoogwaardig aan dan bij de vorige generatie A4, alhoewel het afwerkingniveau nog steeds goed is. Het comfortniveau is eveneens prima en over de prestaties zijn evenmin klachten. Wel zijn opties erg duur en krijg je qua uitrusting niet erg veel waar voor je geld.
7. Renault Laguna 2.0 dCi 150 pk Dynamique (34.525 euro, testresultatenindex 0,71)
Een gedeelde 7e plaats is voor de auto die maar gedurende 8 halve dagen per maand gebouwd wordt : de Laguna. Als deze Renault weet door te dringen tot de top-10, kan hij niet echt slecht zijn en dat is dan ook niet het geval: De Fransman is comfortabel, verfijnd, veilig, presteert goed en is uitstekend afgewerkt. Belangrijkste minpunt is, afgezien van de omstreden styling, het matige ruimteaanbod. Kan je daar mee leven, dan heb je aan deze Laguna een prettige en praktische auto. Particuliere rijders doen er echter verstandig aan om een jong, tweedehands exemplaar te kiezen. Dat scheelt een hoop afschrijving. 
7. Subaru Legacy 2.0D Exclusive Edition (37.295 euro, testresultatenindex 0,71)
De Laguna deelt zijn 7e plaats met de Subaru Legacy. Deze Japanner verkeert in de herfst van zijn leven (de opvolger zal in oktober worden voorgesteld), maar dankzij de toerengrage, verfijnde dieselmotor is het wel een mooie herfst. De bonus van vierwielaandrijving is nooit verkeerd en qua verbruik of aanschafprijs krijg je daar niet de rekening voor gepresenteerd. Belangrijkste minpunt is het wat krappe interieur, waar het ook qua kwaliteitsbeleving wat behelpen is.
6.Citroën C5 2.0 HDiF Dynamique (34.4590 euro, testresultatenindex 0,72)
Van de grotere Franse middenklassers verkoopt de C5 momenteel het best en de testresultatenindex lijkt al die kopers gelijk te geven. Voor een schappelijke prijs krijg je bij Citroën een heel comfortabele auto met een hoogwaardig interieur en een royale uitrusting. Gecombineerd met het geslaagde uiterlijk en het goede ruimteaanbod voorin, zijn dan voldoende koopargumenten. Achterin houdt de ruimte echter niet over en de bediening is in alle opzichten ronduit afstandelijk. Ook het prestatieniveau is weinig sportief. Dat maakt de C5 een beetje een love it or hate it auto. Zoals een echte Citroën hoort te zijn.
4. BMW 318d (39.580 euro, testresultatenindex 0,73)
Wat is de beste premiumauto? In dit gezelschap is dat de 3-serie van BMW. Vooral omdat dit Beierse model zich veel meer van de massa onderscheidt dan bijvoorbeeld de Audi A4. Qua prestaties, ruimteaanbod, comfort en uitrusting legt BMW je met de 318d niet bepaald in de watten, maar qua rij dynamiek is de 3-serie ongeëvenaard. Dat maakt van deze Duitser een heerlijke auto om in te rijden, ook omdat de dieselmotor gecultiveerd en lekker gewillig is.
4. Opel Insignia 2.0 CDTI 160 pk Cosmo (36.695 euro, testresultatenindex 0,73)
Net buiten het erepodium, maar op gelijke hoogte met de BMW 3-serie eindigt de Opel Insignia. Er is een slechter resultaat denkbaar. De Insignia maakt indruk met zijn hoogwaardige interieur, zijn veercomfort, de prettige stoelen, de goede prestaties en het gunstige verbruik. Qua loopcultuur schrijft de 2.0 CDTI unit geen geschiedenis en de besturing had wat scherper gemogen. De coupéachtige styling zorgt voor veel visueel genot, maar beperkt de ruimte achterin, levert bij de kofferbak een kleine laadopening op en zorgt voor een slechte overzichtelijkheid van de achterzijde. Allemaal nadelen die de Sports Tourer niet heeft. 
3. Mazda 6 2.2 CiTD 185 pk GT-M (38.140 euro, testresultatenindex 0,75)
De status van aanrader weet de Mazda6 niet te bereiken (daarvoor is een index van 0,80 of hoger nodig), maar de ‘6’ is wel met afstand de hoogst scorende Japanse aanbieding en dat is een compliment waard. De nieuwe 2,2 liter dieselmotor is een aanwinst want (eenmaal op snelheid) is het blok gecultiveerd, stil en verfijnd. Natuurlijk zijn ook de prestaties naar een hoger plan getild. Verder weet het sportieve, dynamische weggedrag van de '6' te plezieren. Qua veercomfort en materiaalgebruik voor het interieur laat Mazda helaas een paar punten liggen.
2. Skoda Superb 2.0 TDI 140 pk Elegance (36.450 euro, testresultatenindex 0,80)
De Skoda Superb weet (net) wel de status van aanrader te bemachtigen. Autointernationaal.nl vindt de Tsjech spuuglelijk, maar daar gaat het hier niet om. De Superb is zeer ruim en uitstekend afgewerkt. Op deze onderdelen is de Skoda niet te kloppen. Ook de prijs:uitrusting verhouding is gunstig. Het veergedrag van de Superb is echter weinig subtiel en de dieselmotor had wel wat extra isolatie kunnen gebruiken. Daarnaast is het een persoonlijke kwestie of de multifunctionele, maar wat omslachtig te bedienen, achterklep echt meerwaarde biedt.  
1. Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium (34.275 euro, testresultatenindex 0,91)
Hoe indrukwekkend de Superb in bepaalde opzichten ook is, de Ford Mondeo is een veel betere (en ronduit beste) allrounder. Relatief goedkoop, maar zeer ruim, uitstekend rijdend, goed presterend en goed uitgerust. Het materiaalgebruik voor het interieur is niet bijzonder en sommigen zullen de Mondeo onhandig groot vinden, maar een betere allemansvriend is er eigenlijk niet. Ook niet nu de Ford alweer bijna 2 jaar oud is. In deze prijsklasse kan je ook voor de 2.2 TDCi versie kiezen, maar dan zit je direct vast aan een S-Pack en aan een 5e deur. Dat maakt die motorvariant onnodig duur en zijn meerprijs dus niet waard. Minder is in dit verband dus meer: beperk uw uitgaven tot 34 mille en je hebt aan de Mondeo de beste middenklasser met dieselmotor!
.
.
Conclusie
.
Is de Insignia het redden van Opel waard? Ja en nee. Ja, omdat de opvolger van de Vectra de (gedeelde) 4e plaats in dit gezelschap weet te bemachtigen en dat is een prima, bovengemiddeld goede, prestatie. Kijk maar eens hoe Toyota struikelt met de vrijwel even jonge Avensis! Toch zit een plaats op het erepodium er niet in, evenmin als het predikaat ‘ aanrader’. Beschouwen we Ford voor het gemak even als een Duits merk, dan haalt de Mondeo deze kwalificatie wel binnen. En de Passat scoorde direct na zijn introductie ook een betere waardering. 
Vanuit dit opzicht valt de Insignia toch licht tegen. Dat lijkt deels veroorzaakt te worden door de carrosserievorm (wie mooi wil zijn, moet pijn lijden), maar ook qua besturing en motoreigenschappen laat Opel punten liggen. Opteren voor de 130 pk versie is niet aan te bevelen, want dan moet de dieselkrachtbron erg hard werken om de Insignia te laten presteren en komt het onverfijnde karakter van de motor nog nadrukkelijker aan het licht. Het benzineprogramma is evenmin ideaal: de 2.8 V6 zal voor menigeen te duur zijn, de 2.0T is eveneens prijzig en bovendien dorstig. Daarnaast is het een veeg teken dat de pers nog niet heeft mogen rijden met de 1.8 uitvoering. Er komt weliswaar een 1.6T aan, maar als die motor net zo weinig harmonieus werkt als in de Astra, dan blijft het zoeken naar de ideale Insignia.
Wel kan volmondig het advies gegeven worden om de Sports Tourer uitvoering serieus in overweging te nemen: die is maar 1.200 euro duurder, meer waardevast, praktischer, biedt achterpassagiers meer ruimte en verkleint het probleem van de matige overzichtelijkheid.  
.
 
 
 
 
Adverteren bij Daisycon