homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Scoop! De nieuwe CitroŽn C-Cactus    24-09-2009 12:26

Hier ziet u de eerste spionagefoto’s van de productieversie van de C-Cactus, die Citroën in 2012 op de markt zal brengen als budgetalternatief voor de Dacia Logan/Sandero. Het is qua concept een totaal andere auto, maar van een eigenzinnig merk als Citroën mogen we natuurlijk niks anders verwachten.
.
.
Je kan er een 2CV van de 21ste eeuw in zien, maar eigenlijk is het de spirituele opvolger van de Citroën Visa Spécial/Club: 5 portieren, behoorlijk lelijk en erg basic. De afmetingen zijn wat groter (4,10 x 1,75 x 1,50 meter), maar daarmee valt de C-Cactus net zoals de Visa indertijd deed in het B-segment. En net zoals zijn voorganger, is de motorisering bescheiden: dit keer geen luchtgekoelde 2 cilinder motor, maar een 3 cilinder 1,0 liter lijn unit. Dankzij de modernste techniek moet het motortje goed zijn voor 90 pk. Daarnaast zal de C-Cactus geleverd gaan worden als dieselhybride (op basis van de 1.4 HDi motor). Een puur elektrische variant is momenteel in onderzoek.
Qua afmetingen valt de C-Cactus tussen de 16 centimeter kortere C3 en de 17 centimeter langere C4 in. De Citroën is globaal even groot als de Dacia Sandero (4,02 x 1,75 x 1,53 meter), maar zal in 90 pk benzineconfiguratie aanzienlijk minder benzine verbruiken: reken op gemiddeld 4,2 liter per 100 kilometer versus 6,7 liter voor de Sandero 1.6. En dit vertaalt zich in een uitstoot van slechts 99 gram CO2, terwijl de Dacia op 170 gram zit! Qua koppel zal de C-Cactus het wel gaan afleggen tegen zijn Roemeense concurrent, maar een aanzienlijk lichtere bouw moet het model toch redelijk vlot maken. Kortom, met de C-Cactus laat Citroën zien de veel slimmere budgetauto te bouwen!  

Adverteren bij Daisycon