homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Met dank aan Suzuki: Volkswagen Rocktan    06-05-2010 21:46

Volkswagen geldt momenteel als een van de succesvollere autoconcerns: er wordt winst gemaakt en de verkopen nemen gestaag toe. In Europa is men met afstand marktleider en elders in de wereld wordt de achterstand op de concurrentie stapje voor stapje ingelopen. In het vizier van de autofabrikant uit Wolfsburg bevindt zich Toyota, momenteel ’s werelds grootste producent. Om deze concurrent te onttronen heeft Volkswagen eind vorig jaar de hulp ingeroepen van Suzuki. Met vereende krachten wil men Toyota in het defensief drukken.
De strategische samenwerking met Suzuki moet Volkswagen sterker maken in het onderste prijssegment. Met de Polo wordt weliswaar momenteel goede zaken gedaan, maar dat heeft meerdere modelgeneraties gekost. De Fox bleek, in Europa althans, een eendagsvlieg te zijn waaraan men vermoedelijk vanwege de hoge importkosten vanuit Brazilië geen stuiver verdient heeft. De originele Lupo kreeg geen vervolg en het is nog maar afwachten of de nieuwe stadsauto die volgend jaar onder deze naam gelanceerd zal worden wel een winstgevende exercitie zal worden.
Suzuki is groot geworden door klein te blijven. Door sluw te opereren kan men voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Neem de Swift: qua afmetingen eigenlijk een A-segment auto, maar iedereen ziet er een volwaardig alternatief voor de Corsa’s en Clio’s van deze wereld in. Of de Alto: een letterlijk en figuurlijk goedkope kopie van de Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo. Kenners van de autobranche zullen daar zo hun bedenkingen bij hebben, maar de doorsnee consument kan er niet mee zitten: die is dol op de lage prijzen van Suzuki. Het resultaat is dat niet Mazda of Mitsubishi uitgenodigd werden om op de schoot van het veel grotere Volkswagen te kruipen, maar Suzuki: een nieuwe, heel slimme dochter die uitstekend op de kleintjes kan letten.
Hoe de samenwerking tussen Volkswagen en Suzuki precies vorm gaat krijgen, is nog niet bekend maar één van de opties is de bouw van een ‘urban SUV’ voor het Duitse automerk op basis van de volgende generatie SX4. Momenteel maakt Fiat in de vorm van de Sedici nog gebruik van de terreindiensten van Suzuki, maar de Italianen denken met het repertoire van Chrysler c.s. beter af te zijn. Bij Volkswagen vinden ze dat prima, want zo kan men tegen relatief geringe kosten een cross-over onder de Tiguan op de markt brengen. De Duitsers bieden momenteel weliswaar de CrossPolo aan, maar dat is toch niet the real thing. En de genoemde Tiguan is met een starttarief van ruim 30 mille voor veel Europeanen wel erg prijzig.
De Rocktan, zoals de compacte cross-over op basis van de Suzuki SX4 zou kunnen gaan heten, kan daar verandering in brengen. Momenteel wordt in Wolfsburg onderzocht wat er nodig is om van het model een 5-sterren botsauto te maken. En welke eigen motoren er onder de kap passen. Te denken valt aan de 1.6 TDI en 2.0 TDI dieselunits en aan de 1.4 TSI met 122 pk. Voor een kleine 19 mille krijgt Volkswagen zo een volwaardig alternatief voor andere compacte cross-overs als de Nissan Juke en Toyota Urban Cruiser.  
 
Adverteren bij Daisycon