homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Sportback styling voor nieuwe CitroŽn C4    24-05-2010 12:30

Het was één van de grote innovaties van de C4 (en vervolgens van de C5) waar Citroën bij de presentatie van zijn middenklasser bijzonder trots op was: het stuurwiel met vaste naaf. Maar het Franse automerk heeft dit idee inmiddels weer overboord gekieperd. Zes jaar geleden waren er in de ogen van Citroën slechts enkel voordelen aan het karakteristieke stuur met zijn vaste naam: de bedieningstoetsen behielden altijd dezelfde plaats en de stuurairbag zou met name de borstpartij van de bestuurder een betere bescherming geven. Maar na de C4 en C5 werd het stil bij Citroën. Niet alleen de C3 en DS3 doen het zonder vaste naaf bij hun stuur, ook bij de meest recente studiemodellen schittert de innovatie door afwezigheid. Citroën heeft nu bevestigd dat de volgende generatie C4, die eind september op de autosalon van Parijs zijn publieksdebuut beleeft, weer een ‘normaal’ stuurwiel krijgt. Ook de DS en de gelifte C6 (komt begin 2011) zullen het zonder het unieke stuurwiel doen.
.
.
Desondanks belooft de nieuwe C4 een spraakmakende auto te worden. Niet zozeer vanwege zichzelf, maar omdat de modelintroductie vergezeld zal gaan met de presentatie van de DS4. En anders dan de DS3 wordt dat geen 3-deurs model, maar net als de C4 een hatchback met 5 portieren. Citroën denkt beide modellen zonder kannibalisatie effecten naast elkaar aan te kunnen bieden omdat de C4 een ‘halve stationwagon’ wordt à la de Audi A3 Sportback. De relatief ver door getrokken daklijn levert de achterpassagiers extra veel hoofdruimte op. Wie niet zit te wachten op een functioneel design, kan opteren voor de DS4. Die krijgt een coupéachtige carrosserie (en kan daarmee als opvolger voor de huidige 3-deurs C4 worden beschouwd), maar dan wel met een set achterportieren.
.
.
De strategie van Citroën is minder onlogisch als je op het eerste gezicht denkt. Landgenoot Renault heeft met de Mégane Coupé een lekker ding op wielen gezet, maar de bereikbaarheid van de achterbank is een drama. Daar heeft Citroën geen zin in. Bovendien toont Volkswagen met de Passat en de Passat CC aan dat een normale sedan prima naast een 4-deurs coupé kan bestaan. Het Franse merk doet nu hetzelfde, met het verschil dat het bij de C4/DS4 om een normale hatchback vs. een 5-deurs coupé gaat. Meer is er niet aan de hand.
.
.
Citroën zal de DS4 ten opzichte van de C4 extra status geven door het model te voorzien van extra fraaie interieurmaterialen. De afwerking van de middenklasser zal sowieso naar een veel hoger plan worden getild, maar de DS4 doet daar met chroom en leder nog eens een schepje bovenop. Bovendien wordt je in het basismodel niet afgescheept met een 1.4 VTi van 95 pk, maar krijg je direct de 120 pk sterke 1.6 VTi unit. Topmotorisering van de DS4 wordt de 200 pk variant van de 1.6 THP motor, die zustermerk Peugeot gebruikt voor de RCZ en de nieuwe 308 GTI. Citroën gebruikt de krachtbron trouwens zelf ook voor de gelimiteerde Racing uitvoering van de DS3. Dieselen kan in de DS4 het goedkoopst en zuinigst in de 1.6 HDiF met 112 pk, maar het technisch hoogstandje wordt de hybride uitvoering, die dankzij 2 elektromotoren bij de achterwielen niet alleen vierwielaandrijving biedt, maar ook nog eens een totaalvermogen van 200 pk. Het ziet er naar uit dat deze primeur van Citroën/Peugeot het langer vol zal houden dan het stuur met vaste naaf!

Adverteren bij Daisycon