homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Audi RS3 komt nog dit jaar    16-06-2010 16:22

Audi heeft onlangs de naam RS3 vastgelegd. De aanduiding zal binnen afzienbare tijd worden toegepast op het topmodel van de A3-reeks, dat in een gelimiteerde oplage op de markt komt. De sportversie komt voor de dag met een om en nabij 340 pk sterke 5 cilinder 2,5 liter turbomotor. Het huidige topmodel is nu de S3, die voorzien is van een 272 pk variant van het 2.0 TFSI blok. De RS3 vormt met de motor van de TT-RS in het vooronder de overtreffende trap. De oplage is beperkt. De A3 bevindt zich namelijk in de herfst van zijn carrière. Een opvolger zal in september 2011 op de IAA van Frankfurt worden gepresenteerd. Dat model maakt gebruik van een compleet nieuw onderstel dan moederconcern Volkswagen vanaf 2013 gaat gebruiken voor de 7e generatie Golf.
.
.
Naast de RS3 heeft Audi nog veel meer ijzers in het vuur. Zo zijn er plannen voor een compacte sportwagen (R4), extra varianten van de A1 (waaronder een hybride uitvoering met wankelmotor als basisunit) en een herlancering van de A2. Dit laatste type wordt een puur elektrische Audi. Eerder deze week werd al bekend gemaakt dat een emissieloze uitvoering van de supersportwagen R8 eind 2012 in productie gaat.
De in de vorige alinea genoemde compacte sportwagen R4 zal onder de TT worden gepositioneerd. Dat heeft vooral te maken met de relatief bescheiden motorisering van het model: gepland zijn een 186 pk sterke 1.4 TSI en een 2.0 TDI unit met 170 pk. Met een gewicht van 1.150 kilo wordt de R4 even zwaar als de Mazda RX-5; ook de prijs zal zich op hetzelfde niveau bevinden. De verkoopstart is gepland voor 2013. Porsche krijgt mogelijk een eigen variant van deze sportwagen. De ontwikkeling van het modelduo heeft echter vertraging opgelopen, aangezien Audi en Porsche kibbelen over wie de eindregie dient te krijgen bij het productierijp maken van het ontwerp. Audi wil met het oog op gewichtsreductie een spaceframe, maar daar is men bij Porsche geen voorstander van.
.
.
De in 2005 gesaneerde A2 krijgt een tweede kans. Voor de nieuwe oplage wordt een apart platform ontwikkeld, dat specifiek ontworpen is voor elektrische aandrijving. Net als bij de A/B-klasse van Mercedes-Benz zal het lithium/ion accupakket in de wagenbodem worden opgeborgen. Het cijfer uit de modelnaam doet vermoeden dat de in 2013 te herlanceren A2 groter wordt dan de A1, maar dat is niet het geval: net als het origineel wordt het type circa 3,80 meter lang. Ook het aluminium spaceframe keert terug. Dit maakt van de A2 geen koopje dus prijstechnisch zal hij duidelijk boven de A1 worden gepositioneerd.
Van de A1 kunnen we steeds meer nieuwe varianten verwachten. Eerste in de rij is de 5-deurs Sportback uitvoering, gevolgd door de S1 met een 186 pk variant van de 1.4 TFSI motor (oftewel één paardenkracht meer dan de Mini Cooper S biedt). De S1 zal ook aangeboden worden als Sportback. Een A1/S1 Cabrio hoeft niet te worden verwacht omdat hiervoor onvoldoende afzetmogelijkheden zijn. Anders dan BMW’s Mini zijn er namelijk geen plannen om de benjamin van Audi in de Verenigde Staten te gaan verkopen.
De licht opgefriste TT moet nog bij de Nederlandse Audi dealers arriveren, maar op het hoofdkantoor wordt alweer gewerkt aan de compleet nieuwe, 3e generatie. De sportwagen staat gepland voor 2014. Een roadster staat eveneens op de agenda. De 3-deurs coupé wordt nagenoeg even lang en breed als het huidige type.
.
.
Last but nog least is de nieuwe A6, die voor begin 2011 op de rol staat. Hier boven ziet u de eerste spionagefoto van de sedan. Daarbij valt vooral de relatief lange wielbasis op. Reken op een afstand van meer dan 2,9 meter tussen de assen. Nu zit de A6 op dit onderdeel (2,845 meter) ongemakkelijk dicht tegen de A4 (2,81 meter) aan. Het wordt spannend of Audi concurrent BMW in dit segment van de troon gaat stoten, want die biedt in de 5-serie een wielbasis van 2,97 meter. Mercedes-Benz speelt met 2,875 meter voor de E-klasse duidelijk een divisie lager. .
 
Adverteren bij Daisycon