homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwstelex    05-04-2011 15:00

+++ De Arnhemse politie heeft dinsdag een automobilist gesnapt die nog 99 BOETES met een totale waarde van 10.108 euro had openstaan. De 46-jarige inwoner van Harderwijk werd staande gehouden omdat hij met 120 kilometer per uur over de Amsterdamse weg in Arnhem reed. Op deze weg mag maximaal 80 worden gereden. Bij nadere controle kwamen de openstaande boetes aan het licht. De Harderwijker zit vast totdat hij zijn boetes heeft betaald, aldus een politiewoordvoerster. Zijn auto is in beslag genomen. +++ De DACIA Sandero was al affabriek in LPG uitvoering leverbaar, maar op de AutoRAI wordt de nieuwe gasversie van de 1.2 16V getoond. Het belangrijkste nieuws tijdens de tentoonstelling vormt volgens de importeur echter de Logan MCV 1.6 LPG. Het model biedt een gecombineerde actieradius van ruim 800 kilometer. Wie de voorkeur geeft aan de stoerder uitziende Sandero Stepway wordt ook niet teleurgesteld: deze staat op de stand, uitgerust met de 1.6 LPG krachtbron. De gasuitvoeringen van de Sandero Stepway en de Logan MCV worden in juni in Nederland verwacht. Deze af fabriekversies zijn 1.000 euro duurder dan de benzinevariant en daarmee de voordeligste auto’s op autogas in ons land. Dacia heeft inmiddels een trouwe achterban in Nederland. Dat blijkt alleen al uit het feit dat Dacia’s fanclub, Dacia Club Nederland (www.daciast.nl), kort na de oprichting al ruim honderd leden telt. Hoogtepunt van het jaar voor ‘Daciasten’ is de Dacia Fandag. Dit evenement is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een happening van formaat. Zo trok de Dacia Fandag 2010 ruim 1.700 bezoekers, die maar liefst 550 Dacia’s meenamen. Op 22 mei 2011 vindt de vijfde Dacia Fandag plaats; dit jubileum wordt uiteraard groots gevierd. Dacia-rijders kunnen zich voor deze dag kosteloos inschrijven op www.daciadag.nl . Als er één merk is dat een spectaculaire comeback heeft gemaakt, dan is het Dacia. De Roemeense fabrikant stamt uit 1966 en was buiten Roemenië nooit echt bekend. Totdat het in 1999 werd overgenomen door Renault; na die overname ging voor Dacia een nieuwe wereld open: nieuw modellen werden geïntroduceerd en de verkoopcijfers schoten omhoog. Dat het merk alsmaar groeiende is, blijkt uit de verkoopcijfers van vorig jaar. Wereldwijd bedroeg het verkoopvolume 348.279 stuks, wat een groei van 11,8 procent betekent ten opzichte van het jaar ervoor. Kijken we naar Europa, dan is het aantal verkochte auto’s van 246.920 verantwoordelijk voor een groei van 15,2 procent. Dacia laat in Nederland nog betere cijfers zien. Met 5.408 verkochte auto’s in 2010 is de verkoop met een derde gestegen ten opzichte van 2009. Vooral de verkoopcijfers van de Duster zijn opvallend goed. De in april vorig jaar geïntroduceerde SUV ging in het resterende deel van 2010 maar liefst 67.000 maal van de hand, waarvan Nederland 1.516 exemplaren voor zich opeiste. +++ FIAT topman Sergio Marchionne verwacht per geproduceerde elektrische 500 circa 10.000 dollar te verliezen. Dat geeft volgens hem aan dat dergelijke modellen volgens hem niet rond te rekenen zijn. "Op de 500 EV, die we volgend jaar in de Verenigde Staten gaan verkopen, zullen we 10.000 dollar gaan verliezen, ondanks het feit dat de verkoopprijs drie keer zo hoog is als het standaard model", zo laat de CEO weten. ToraltonCars, de Engelstalige zuster website van Autointernationaal.nl , leidde hier uit af dat de elektrische versie van de 500 zo'n 46.500 dollar gaat kosten. Opmerkelijk, omdat het 13.720 dollar meer is dan de Nissan Leaf, de bekendste (maar duidelijk grotere) elektrische auto die momenteel in de VS te koop is. +++ De teams in de FORMULE 1 ontvingen in 2010 gezamenlijk een bedrag van 658 miljoen dollar, omgerekend 460 miljoen euro, aan prijzengeld. Dat was 21 procent meer dan het jaar ervoor. Uit de boekhouding van de Formula One Administration blijkt dat de teams al drie jaar op rij meer prijzengeld krijgen. Het is een gevolg van de overname door CVC Capital Partners in 2005. Om de voorkomen dat de belangrijkste renstallen een eigen klasse zouden oprichten, werd afgesproken meer prijzengeld uit te keren. De omzet van de Formule 1 steeg met 2 procent naar 1,08 miljard dollar, ongeveer 755 miljoen euro. De toevoegingen van de races in Zuid-Korea en Canada droegen daaraan bij. CVC leed overigens fors verlies als gevolg van investeringen in de Formule 1. Het negatieve saldo bedraagt 660 miljoen dollar. Het inkomen van de hoogste baas van de Formule 1, de 80-jarige Bernie Eccelstone, kwam vorig jaar uit op 4,85 miljoen pond (ruim 5,5 miljoen euro). +++ Een motorrijder heeft op de snelweg in het Duitse Freiburg verrassend snel zijn GELD VERLOREN. De man was op zijn motor onderweg met een snelheid van 200 kilometer per uur. Vermoedelijk door de wind was zijn rugzak opengegaan. Honderden briefjes van Zwitserse franken en Amerikaanse dollars fladderden uit de rugzak. Het geld is spoorloos verdwenen. De motorrijder merkte het verlies pas later en ging toen naar de politie, meldden agenten. De politie en de motorrijder hopen nu dat een eerlijke vinder opduikt, die het geld terugbrengt. +++ Detroit en omgeving wordt geplaagd door dieven die het speciaal hebben voorzien op de LAADKLEPPEN van pick-ups. Branchevakblad Automobiel Management meldt dat de kleppen in georganiseerd verband worden ontvreemd. De financiële strop voor de eigenaar bedraagt gemiddeld 1.200 dollar. De meeste laadkleppen worden gestolen als de pick-ups nog hagelnieuw bij de dealers geparkeerd staan. Ook zijn er kleppen ontvreemd bij particulieren voor de deur en zelfs bij pick-ups die bij een verlate kruispunt staan te wachten en waar de bestuurder dus nog in zit. De kleppen zijn erg gemakkelijk te verwijderen; het is soms een kwestie van enkele seconden en er is geen gereedschap voor nodig. Eigenaars nemen nu maatregelen en gaan hun voertuigen beter beveiligen. Een laadklep van het eenvoudigste soort kost enkele honderden dollars, maar er zijn ook exemplaren met bijvoorbeeld een ingebouwde camera, die bij de merkdealer 3.600 dollar moeten opbrengen. De politie speurt nu naar websites waar de gestolen goederen worden aangeboden. +++ Personeel van de OPENBAAR VERVOER bedrijven in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam gaat opnieuw actievoeren. Hadden de reizigers bij de vorige estafetteacties in februari weinig last van de protesten, nu zal dat anders zijn. Tussen het einde van de ochtendspits en het begin van de avondspits rijden er geen bussen, trams en metro's. Amsterdam bijt donderdag het spits af. Daarna volgen Rotterdam op 12 april en Den Haag op 20 april.Inzet van de door de vakbonden gesteunde acties zijn bezuinigingen van 120 miljoen euro en de verplichte aanbesteding. De HTM in Den Haag, de RET in Rotterdam en het GVB in Amsterdam maken zich zorgen over de bezuinigingen. Directeur Pedro Peters van de RET liet eind maart weten dat de bezuiniging van 120 miljoen euro die het kabinet wil doorvoeren door het openbaar vervoer in de drie grote steden aan te besteden niet haalbaar is. "Het betekent dat je tegen private partijen zegt: 'Wij willen hetzelfde product, voor minder geld.' Dat gaat niet lukken". De HTM is al druk bezig is de gevolgen van de bezuinigingen in kaart te brengen. Uit een voorstel aan het Stadsgewest Haaglanden voor de dienstregeling voor 2012 blijkt dat sommige tramlijnen worden ingekort, de frequentie waarin wordt gereden omlaaggaat en andere lijnen zelfs geheel verdwijnen. De OV bedrijven in de grote steden klagen dat ze gebonden zijn aan de wensen en verwachtingen van de stadsregio's. Het GVB zegt miljoenen euro's te kunnen besparen als het in grotere mate zelf mag bepalen welke bus en tramlijnen er rijden en hoe vaak en wanneer ze rijden. Door de concessie van de stadsregio is het gedwongen een flink aantal lijnen te exploiteren waarvan bijna niemand gebruikmaakt. De vakbonden in de drie grote steden en medewerkers van de stadsvervoerders willen het kabinet ervan overtuigen af te zien van de verplichte aanbesteding en 120 miljoen euro aan bezuinigingen. "Dit zou leiden tot 40 procent minder openbaar vervoer in de steden over 2 tot 3 jaar. Ook de veiligheid in het openbaar vervoer loopt dan aanzienlijk terug", aldus Abvakabo FNV. Verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen noemde vorige week de nieuwe acties voorbarig. Ze wees erop dat de verplichte aanbesteding is uitgesteld van 2012 naar 2013, juist om zorgvuldiger te werk te gaan. Er zijn dus nog geen definitieve beslissingen genomen, zo memoreerde de VVD bewindsvrouw vrijdag. De bonden zijn niet van plan hun acties af te blazen. Integendeel. Mochten de acties die donderdag in Amsterdam beginnen geen resultaat opleveren, denkt Abvakabo aan een 24-uursstaking of werkonderbrekingen in de spits. +++ PORSCHE laat merkfans natuurlijk niet van een koude kermis thuis komen op de AutoRAI. Het merk presenteert twee nationale primeurs: de Cayman R en speciale 911 Black Edition. Ook aanwezig zijn de Cayenne S Hybrid en een volgehangen Panamera Turbo. De Cayman R is zoals bekend de extra sportieve telg van de stal en profiteert van minder gewicht (-55kg) en meer vermogen. Met 330 pk en hulp van de 7-traps PDK transmissie is de Cayman R een rappe jongen; sprinten naar 100 km/u lukt in 4,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 282 km/u. Het topmodel is te herkennen aan z’n vaste achterspoiler en zilverkleurige velgen. Verder staat de 911 Black Edition in de schijnwerpers. Van dit exclusieve model worden 1.911 exemplaren gebouwd. Porsche ontwikkelde deze 911 met het thema ‘zwart’ in gedachten en dat komt zowel in ex- als interieur tot detail in uiting. De Panamera Turbo die op de Porsche stand zal staan is ter ere van het 25 jarige bestaan van Porsche Exclusive voorzien van een volledige Exclusive uitrusting en dus extra indrukwekkend (en prijzig.) Liefhebbers van de Boxster kunnen op de AutoRAI de Spyder uitvoering bekijken, die dankzij z’n lichtgewicht constructie slechts 1275 kg weegt. Andere representanten bij Porsche zijn de Cayenne S Hybrid en de spectaculaire 911 GT3 R Hybrid racewagen. Beiden putten hun kracht uit hybride techniek, maar doen dat geheel op hun eigen manier. Waar in de Cayenne een elektromotor kan bijspringen is de GT3 R voorzien van een vliegwiel die het mogelijk maakt energie op te slaan bij het remmen. Deze energie is te gebruiken om bij bijvoorbeeld uitaccelereren en inhalen tijdelijk extra vermogen (boost effect) beschikbaar te hebben. +++ SCANIA is klaar voor de levering van truckmotoren die voldoen aan de Euro6-norm zoals die per 31 december 2013 gaat gelden. De emissies liggen 80rocent lager dan volgens de huidige Euro5 verplicht is. En dat bij gelijkblijvende prestaties, aldus Scania. "We zijn er trots op dat wij deze technologie aan onze klanten kunnen aanbieden", aldus Martin Lundstedt, executive vice-president van het Zweedse truckmerk. De nieuwe motoren zijn in eigen huis ontwikkeld en beschikken onder meer over uitlaatgasrecirculatie, turbo met variabele geometrie, commonrail inspuiting en roetfilter. Verder is er een eigen, gecombineerd motor en uitlaatgas managementsysteem actief. De nieuwe technologie heeft 5 jaar ontwikkelingstijd gevergd en kostte de Zweedse truckfabrikant 1,1 miljard euro. +++ In Duitsland blijken de dealers van SUBARU het meest tevreden over de resultaten van de aftersales van hun merk. Citroën daarentegen scoort het laagst op dit vlak. Een en ander blijkt uit een onderzoek in opdracht van KFZ-Betrieb waarover branchevakblad Automobiel Management bericht. Met het cijfer 2,03 staat Subaru bovenaan. Het gemiddelde van alle merken kwam uit op 2,84. Dat is ietsje beter (0,03 punt) dan de score in 2010. Citroën geniet de twijfelachtige eer om de drager te zijn van de rode lantaarn: 3,70. Ten opzichte van vorig jaar zijn de dealerbedrijven volgens KFZ-Betrieb duidelijk meer tevreden als het gaat om het prijsniveau van de onderdelen. Bij dit aspect scoort Subaru het hoogste, Nissan het laagste. De tevredenheid over het marge en bonussysteem voor onderdelen en accessoires steeg met een fractie (0,01 punt). Ook hier krijgt Subaru het goud, op enige afstand gevolgd door Jaguar. Citroën duikelt ten opzichte van 2010 enkele plaatsen en vindt zichzelf helemaal onderaan terug. +++ Eén miljoen euro: dat is de gemiddelde waarde van de auto's op de VEILING van Villa d'Este. Om maar aan te tonen dat het niveau er bijzonder hoog ligt. Het gaat om belangrijke bolides zoals een schitterende race Ferrari uit de jaren vijftig, een prototype van de Ford GT40 roadster en maar liefst 6 auto's uit de collectie van koetswerkbouwer Bertone, waaronder de Marzal. Het concours van Villa d'Este vormt het decor voor deze veiling. Haal de chequeboekjes maar te voorschijn! De Ferrari 250 MM Pinin Farina (toen in twee woorden geschreven) uit 1953 is dankzij het geluid van zijn V12-motor een auto om kippenvel van te krijgen. Deze berlinetta zul je niet op elke hoek van de straat tegenkomen. Er werden maar 32 exemplaren gebouwd, waarvan 17 door Pinin Farina. Het model dat nu verkocht wordt, werd ingezet in de Carrera Panamericana en eindigde in de toptien. De waarde van deze auto wordt geschat tussen 2.600.000 en 3.000.000 euro. In 1965 bouwde de motorsportafdeling van Ford een prototype van de GT40 zonder dak. Dit model nam deel aan Le Mans met Bob Bondurant en Sir John Whitmore en viel uit na een ongeval toen hij op de derde positie lag. De prijs schommelt tussen 2.400.000 en 2.900.000 euro. Een Bugatti Type 57 SC Atalante. Het toppunt van elegantie, aangedreven door 8 cilinders in lijn, met een dubbele nokkenas en 200 pk. In die tijd (1937) was deze auto een echte supersportwagen, nu is hij nog zo'n 3.250.000 à 4.250.000 euro waard. Slechts 17 exemplaren zagen het daglicht. De Mercedes-Benz 540K Cabriolet A, eveneens uit 1937, maakt indruk door zijn stijl en voorkomen. Hij werd gebouwd in nazi-Duitsland en nieuw geleverd aan de maharadja van de Indiase stad Indore. Onder de motorkap huilt een compressor en de afmetingen zijn imposant. Geschatte waarde: tussen 1.250.000 en 1.800.000 euro. Van de Aston Martin DB2/4 Competition Spyder werden maar 3 stuks gebouwd. Het te veilen exemplaar uit 1954 werd door Bertone van een nieuw koetswerk voorzien en heeft een voorgeschiedenis in de autosport. Hij is tussen 725.000 en 825.000 euro waard. De Lamborghini Marzal is een uniek prototype dat destijds de Espada voorafging. Behalve een avant-gardistische stijl kreeg de Marzal vleugeldeuren en een halve V12-motor, namelijk een 2.0 liter 6 cilinder-in-lijn. Het te veilen prototype dateert uit 1967 en werd bij de Grote Prijs van Monaco in 1967 bestuurd door prins Rainier van Monaco, vergezeld door prinses Grace. De auto moet tussen 1.000.000 en 1.800.000 euro opbrengen. Ook onder de hamer gaat de Lancia Stratos HF Zero. Dit prototype ging de Lancia Stratos vooraf en kreeg een heel futuristische stijl. Onder de motorkap ligt een 1,6 liter V4, afkomstig van de Lancia Fulvia. De Stratos werd uiteindelijk uitgerust met een V6 Dino motor van Ferrari origine die niet alleen krachtiger maar ook melodieuzer was. Geschatte waarde tussen 1.000.000 en 1.800.000 euro. Deze lijst is verre van volledig. Modellen die ook nog verkocht worden, zijn een Ferrari 250 California, een Alfa Romeo TZ, een Talbot-Lago T150C-SS Teardop Coupé, een Minerva 8 AL, een Jaguar SS Coupé, een Ferrari 500 TRC Spider, een weelderige Hispano-Suiza J12 Cabriolet, enzovoort. +++ VOLKSWAGEN heeft voor zijn volumemerken (dus ook voor Audi, Seat, Skoda) een website gelanceerd waarop consumenten hun huidige auto kunnen vergelijken met modellen van het concern uit Wolfsburg: Carculator.nl. Het gaat om een vergelijking op onder meer kosten (wegenbelasting, bijtelling) en CO2-uitstoot/verbruik. Na het invoeren van het kenteken van zijn auto krijgt de website bezoeker te zien welke groene alternatieven de Volkswagen Groep levert voor zijn huidige auto en hoeveel CO2 er in totaal bespaard wordt als de bezoeker de geboden adviezen opvolgt. Bezoekers van de AutoRAI kunnen op de stand van Carculator.nl live hun groene licht opsteken. De consument met het grootste verschil tussen de CO2-uitstoot van zijn huidige auto en het Volkswagen alternatief, wint deze alternatieve auto. Ook is er een verblijf van 10 minuten in een bal van 100% schone lucht te winnen. Deze staat op de AutoRAI. Het doel van de actie is uiteraard om rijders van een concurrerend merk in een auto uit de stal van Volkswagen te krijgen, maar ook om reeds bestaande klanten een groener alternatief te bieden. +++
Adverteren bij Daisycon