homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Nieuwe Opel Corsa neemt revanche in 2014    16-02-2012 08:30

De Opel Corsa krijgt in 2014 een nieuwe verpakking. Tegelijkertijd doet een nieuwe generatie benzinemotoren met directe inspuiting hun intrede. Op deze manier willen de Duitsers verloren terrein terugveroveren.
.
De Corsa is samen met de Astra het belangrijkste volumemodel van Opel. En dus is voor de compacte hatchback een sleutelrol weggelegd bij het stoppen van het marktaandeelverlies in Europa. Vorige maand leverde Opel 1,1 procent in en was daarmee op Renault na de slechtst presterende autoproducent.
.
De periode 2012/2013 zullen magere (en rode) jaren voor Opel worden, maar in 2014 moet het bliksemlogo weer glans krijgen. In april van dat jaar gaat namelijk de nieuwe Corsa in productie, een model waarvan Opel op jaarbasis minimaal 400.000 exemplaren wil verkopen in Europa. Vorig jaar kwam de verkoop tellernaald niet voorbij de 330.000 stuks, waarmee de Corsa de concurrenten Volkswagen Polo (426.000 verkopen) en Ford Fiesta (375.000) voor laten gaan. En de kans is groot dat de Opel dit jaar sowieso uit de top3 zal kukelen, want Peugeot heeft in de vorm van de 208 een sterk nummer in handen en volgend jaar gaat Renault los met de vierde generatie Corsa.
Maar in 2014 wil Opel het initiatief weer naar zich toe trekken. De nieuwe Corsa maakte tijdens de ontwikkelingsfase een valse start omdat het beoogde Gamma platform, dat door de Daewoo divisie in Zuid Korea ontworpen was, direct de prullenbak in kon: veel te zwaar. In Rüsselsheim kon men het huiswerk van de Aziaten dus over gaan doen, hetgeen tot het nodige chagrijn leidde, maar ook hier heb elk nadeel zijn voordeel: de ingenieurs van Opel bewezen zo weer eens dat de Duitse tak onmisbaar is voor General Motors, tenminste als deze autofabrikant in de frontlinie van de branche wil blijven opereren. Anders krijg je producten als de Chevrolet Aveo, die bij de introductie eigenlijk al achterhaald zijn.
.
Het aangepaste platform van Opel doet de Corsa 50 kilo afslanken en de combinatie met de introductie van nieuwe, lichtere 3 cilinder motoren moet dit onderaan de streep zorgen van een gewicht van iets boven de 1.000 kilo. Ter vergelijking: de huidige Corsa weegt in 1,2 liter uitvoering 1.130 kilo. Uit kostenoverwegingen houdt Opel vast aan de bekende semi-onafhankelijke achterwielophanging met Watt stangensysteem. Maar van de grotere Astra, die deze constructie ook kent, weten we dat dit geen onprettig rijdende auto op hoeft te leveren en dat ook het veercomfort prima in orde kan zijn. De door Opel gekozen ophanging neemt bovendien weinig ruimte in, waardoor het wederom mogelijk zal zijn om de Corsa te voorzien van de inschuifbare fietsendrager Flex-Fix.
.
Hoewel de afmetingen van de nieuwe Corsa maar weinig zullen verschillen van die van het huidige model, vindt er onder de motorkap een revolutie plaats: daar maken de verouderde, alom bekritiseerde 1,2 en 1,4 liter atmosferische benzinemotoren namelijk plaats voor een nieuwe direct ingespoten 3-pits 1.2. Die zal in basisconfiguratie het vermogen van de oude 1.4 reeds overtreffen (105 versus 100 pk) maar daarnaast ook in een 136 pk sterke uitvoering beschikbaar komen. Als GSi krijgt de Corsa een 184 pk sterke 1,6 liter 4 cilinder motor onder de kap terwijl de nieuwe OPC variant uitpakt met maar liefst 225 pk. Aan de andere kant van het spectrum zal de bestaande 1,0 liter 3 cilinder een update ondergaan en dankzij directe inspuiting straks goed zijn voor 75 pk. Voor een instapversie is dat voldoende. Het gat met de nieuwe 1.2 zal worden gedicht met een turbo variant van dezelfde motor, die 86 à 90 paarden kan mobiliseren. Alle units kunnen rekenen op start/stop techniek, evenals de dieselmotoren die pas in 2016 ingrijpend zullen worden gewijzigd: dat doet namelijk een nieuwe 3 cilinder 1.5 CDTi zijn intrede. Die is met 95/110/125 pk weliswaar niet sterker dan de huidige 1,7 liter Isuzu unit, maar wel ruim 60 kilo lichter. En ook die gewichtsbesparing draagt bij aan een lager verbruik.
.
Bij nieuwe motortechniek hoort natuurlijk ook een vers design en in dit opzicht zal de vijfde generatie Corsa niet teleurstellen. Het front van het nieuwe model zal sterk geïnspireerd zijn door de Astra GTC en de 3-deurs versie krijgt (nog) meer dan nu het geval is een coupéachtig design. Dat komt de overzichtelijkheid niet ten goed, maar in 2014 zal Opel zijn eigen parkeerassistent klaar hebben dus die voorziening kan dan als reddende engel fungeren. Andere opties waarmee de nieuwe Corsa leverbaar wordt zijn de van de Insignia en Astra bekende rij systemen zoals een grootlicht assistent, een rijstrook bewaker, een verkeersborden herkenningscamera en een sensor die waarschuwt/ingrijpt bij een dreigende botsing.
.
De Corsa E is één van de 3 nieuwe modellen die Opel voor het A/B-segment aan het ontwikkelen is. Eind dit jaar zal de Allegra/Junior worden gepresenteerd: een compacte premium hatchback waarmee de pijlen op de Audi A1, de Citroën DS3 en de Mini gericht zullen worden. Dit betekent een prijskaartje boven Corsa niveau, maar daar staat een zeer hoogwaardig interieur tegenover. In 2013 zal de Agila, een gekloonde Suzuki Splash worden afgelost door een zelf ontwikkelde instapper op basis van de Chevrolet Spark. Of de betreffende Opel écht nieuw zal zijn of à la de C1/107/Aygo en Up/Mii/Citigo niet meer dan een variant op een bestaand (Spark) thema, is nog niet helemaal duidelijk maar als voor het laatste scenario gekozen wordt, dan kunnen Opel fans gerust zijn: de nieuwe Corsa wordt wél een echte Duitser!
Adverteren bij Daisycon