homesitemapcontactprint

ZOEKEN
Steun Autointernationaal.nl.





Kort door de bocht: Volvo V60 T6 Polestar    20-02-2012 13:12

Waarom deze korte test?
Wat SRT voor de Chrysler divisie is, AMG voor Mercedes-Benz en OPC voor Opel, dat is Polestar in zekere zin voor Volvo. Nu nog een grote onbekende, maar dat gaat veranderen want de fabrikant gaat samen met de Zweedse motorsportspecialist extra potente versies van diverse modellen aanbieden. Een sleutelrol is daarbij weggelegd voor de tot 329 pk opgevoerde 6 cilinder turbobenzinemotor. Die wordt leverbaar in de S60 en de V60, waarmee Volvo een alternatief biedt voor de Audi S4 (333 pk) en de OPel Insignia OPC (325 pk). We testen de V60 T6 AWD Polestar.
.
 
.
Wat voor auto is het?
De turbobenzine unit is in standaardvorm reeds goed voor 304 pk en daarmee de krachtigste motor uit het huidige Volvo gamma. Maar dankzij een gewijzigd motormanagement systeem wist Polestar hier 25 pk aan toe te voegen, evenals 40 Nm extra koppel. Gecombineerd met het R-Design tenue (verkleinde grondspeling, 18-inch lichtmetalen velgen, diverse sportieve accessoires) levert dat op papier een appetijtelijke sportcombi op.  
.
 
Is het wat?
Ja, want de ingreep van Polestar heeft niet tot een nerveus motorkarakter geleid, integendeel: de 6 cilinder loopt direct na de koude start mooi rond en heeft voor de rest ook geen grillige eigenschappen. Trap je het gaspedaal wat dieper in, dan hoor je dat je met wat speciaals te maken hebt. Het motorgeluid wordt sportiever en in vergelijking met de standaard V60 T6 is de Polestar merkbaar sneller. Er kan nu binnen de 6 seconden naar 100 km/u worden gesprint, waarmee de Volvo slechts 0,7 tel toegeeft aan de Audi en de Opel met 0,4 seconde de baas is. Tegelijkertijd blijft het gemiddelde verbruik ongewijzigd 10,2 liter en dat is evenveel als de S4 er doorheen jaagt en 1,2 liter minder dan de Insignia nodig heeft. De 6-traps automaat schakelt soepel en snel, maar heeft niet helemaal de finesse van de Audi. Bovendien missen we schakelflippers aan het stuur. Onder normale omstandigheden gaat 95 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen, maar via de Haldex koppeling kan er 65 procent naar de collega's achter worden gestuurd als de tractie daartoe aanleiding geeft. Doordraaien van de wielen wordt zo door het AWD systeem samen met het ESP voorkomen, waardoor de V60 altijd probleemloos onder controle is te houden.
.
 
.
Hoeveel sterren?
Vier (op een schaal van vijf). Voor de Polestar ingreep betaal je afgerond 1.500 euro extra. En dat is eigenlijk geen geld om je V60 T6 een speciale touch te geven. De Volvo is misschien wat minder fijn geslepen dan de Audi S4 Avant, maar daar is het factuurbedrag (68.795 euro in plaats van 73.275 euro) ook naar.
.
.
Voor hetzelfde geld kan trouwens ook de D5 dieselmotor volgens Polestar recept onder handen worden genomen. Die biedt dan 230 in plaats van 215 pk. Dan krijg je (mits u afziet van AWD) een auto met groen B-label in plaats van een vuil G predikaat zoals bij de T6. En dan valt er ook nog eens sociaalverantwoord te genieten van de kunsten van Polestar.
.
Adverteren bij Daisycon