Hoe goed is de Volvo V70 2.0D?

0

In deze aflevering van ‘Hoe goed is …?’ geen segmenttest rondom een auto die groot voorpaginanieuws genoemd kan worden: het is niet meer dan een motorvariant van een al langer bestaand model. En niet eens een spannende toevoeging aan het gamma, want het gaat om het nieuwe instapmodel. Waarom krijgt de 2.0D uitvoering van de V70 dan toch de hoofdrol? In de eerste plaats omdat Volvo de laatste tijd nogal vaak negatief in het nieuws komt (dalende verkopen, terugschroeven van de productie, rode cijfers etc.). Autointernationaal.nl gaat de uitslag van deze segmenttest niet al in de inleiding verklappen, maar neemt u van uw verslaggever aan: de V70 2.0D is, kijkend naar de problemen bij het Zweedse merk, niet zonder reden gekozen. En als u nu denkt: “daar heb je die azijnpisser van Autointernationaal.nl weer”, dan heeft u het mis. Eigenlijk is hiermee al te veel gezegd, maar vooruit.

Wat is de beste keuze?

Een tweede reden voor deze segmenttest is het feit dat er de laatste tijd veel nieuwe modellen in de hogere middenklasse zijn verschenen. Denk aan de Audi A4 Avant, de Citroën C5 Tourer, de nieuwe Honda Accord en de dieselversie van de Subaru Legacy. Al deze nieuwe modellen doen ook mee aan deze segmenttest, waardoor we klokken gelijk kunnen zetten: stel dat u op zoek bent naar een stationwagon met dieselmotor met circa 45 mille als bovengrens, wat is dan de beste keuze?

Deze vraag gaat om de inmiddels bekende manier beantwoord worden: een rating op basis van de uitslagen van door Europese autobladen uitgevoerde vergelijkingstests. Zoals u wellicht weet houdt Autointernationaal.nl in zijn database de resultaten van deze tests bij, geeft ze een wegingsfactor en berekend een gemiddelde. Zo krijgt u een afgewogen en objectief oordeel te lezen waarbij voorkeuren van individuele redacties zijn uitgefilterd. Handig voor als u door de bomen het bos niet meer ziet!
Er zijn in totaal 24 concurrenten van de Volvo V70 2.0D geselecteerd. Allemaal met een dieselmotor en (op 3 modellen na) allemaal een stationwagon. Er is geprobeerd zo dicht mogelijk bij de adviesprijs van de Volvo uit te komen, maar als een bepaald model duidelijk goedkoper is, dan was dat geen reden om de betreffende auto buiten beschouwing te laten. Zoals gebruikelijk beginnen we met de afraders om ons geleidelijk aan naar de top te werken!

25. Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Linear (42.803 euro, testresultatenindex 0,36)

Op de nieuwe Saab 9-5 moeten we wachten tot augustus/september 2009 en dat is reuze jammer, want het huidige model is al royaal over zijn uiterste verkoopdatum heen. Saab pretendeert een premiumproduct aan te bieden, maar het dashboardplastic doet teleurstellend goedkoop aan en tijdens het rijden merk je te duidelijk dat de roots van de 9-5 teruggaan naar de 1e generatie Opel Vectra uit 1988. Trap er niet in!

24. Jaguar X-type Estate 2.2D (44.490 euro, testresultatenindex 0,42)

Een trede hoger vinden we nog een product van een door Amerikanen slecht gemanaged Europees prestigelabel: de Jaguar X-type. Jaguar hoort sportwagens en sportsedans te maken, geen retro design auto’s met een dieselmotor uit de Ford Transit. Tata, verlos Jaguar uit zijn lijden en draai deze X-type zijn nek om. Dit model is alleen maar antireclame.

23. Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150 pk Norden (41.390 euro, testresultatenindex 0,43)

In het land van Trollhättan is deze 9-3 koning. Een gemankeerde auto, maar wel een generatie moderner dan de 9-5. De facelift heeft van de 9-3 echter allesbehalve een serieuze concurrent van de Audi A4 en BMW 3-serie gemaakt. Er is weliswaar een nieuwe 180 pk dieselmotor, maar die combineert Saab stom genoeg alleen met de hogere uitrustingniveaus, waarmee het merk zich uit de markt prijst en daarmee zijn eigen glazen ingooit. Kan het nog stommer?

22. Toyota Avensis Wagon 2.2D-4D D-CAT Exec. (36.630 euro, testresultatenindex 0,53)

Een andere auto die niet echt okselfris meer is, is de Toyota Avensis. Gelukkig verschijnt de opvolger begin volgend jaar al op de markt en stelt de fabrikant zich met de tarieven uiterst bescheiden op, waardoor de huidige Avensis per saldo geen afrader is. Op papier is het een kei van een auto, maar autojournalisten houden niet van deze Toyota. Dit in tegenstelling tot het grote publiek. De Avensis is geen auto waar men zich een buil aan valt, maar het kan allemaal moderner, strakker en scherper. Als u nu zegt: “Ja, maar die eisen stel ik aan mijn partner ook niet. Voor mij telt betrouwbaarheid”, dan heeft u een punt.

21. Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16V Ti (41.850 euro, testresultatenindex 0,54)

De uitspraak: “Van een mooi bord kun je niet eten” is zeer van toepassing op de 159. Vrijwel iedereen vind het een prachtige wagen, maar het willen bezitten van deze Alfa Romeo is een ander verhaal. Daarvoor is het model te onpraktisch en te krap voor een heel gezin.

20. Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D Instyle (42.186 euro, testresultatenindex 0,55)

De sportief gelijnde Mitsubishi Grandis oogt alles behalve als een busje en kan daarmee een alternatief zijn voor een stationwagon. Deze ‘kans’ grijpt Mitsubishi helaas niet. Het model zou namelijk goed een facelift kunnen gebruiken. Niet zozeer vanwege het uiterlijk, maar om het interieur een upgrade te geven. Ook de 2,2 liter dieselmotor uit de Outlander zou de Grandis veel goed doen. Zonder deze ingrepen kan de Mitsubishi onmogelijk een aanrader worden genoemd.

19. Seat Alhambra 2.0 TDI Stylance (37.850 euro, testresultatenindex 0,57)

We moeten nog even wachten tot Seat met een ‘echte’ aanbieding in het zogeheten D-segment (de hogere middenklasse) komt. Tot die tijd neemt de Alhambra de honneurs waar, tenminste als u richting de 40.000 euro stuk hebt te slaan. Een glansrol is voor de Seat in deze segmenttest evenwel niet weggelegd. Daarvoor is de ruimtewagen te verouderd en het comfort te gebrekkig. Ook is het interieur minder variabel dan je van een (moderne) MPV mag verwachten.

18. Opel Signum 3.0 V6 CDTi Temptation (44.640 euro, testresultatenindex 0,58)

Je kan voor 36.645 euro een Vectra Stationwagon in 1.9 CDTi Temptation uitvoering kopen, maar als er budget is voor een V70, waarom zou je dan niet uit de band springen en voor een even dure Signum met V6 dieselmotor gaan? Tja, waarom wel? Allereerst die 6 cilinder krachtbron, die zijn meerprijs ten opzichte van de modernere 4 cilinder 1.9 CDTi niet waar maakt. Dezelfde opmerking kan gemaakt worden bij het carrosserieconcept van de Signum: minder ruim dan een Vectra Stationwagon, maar wel 2.500 euro duurder. Dat valt aan een koper van een nieuwe auto niet uit te leggen. Misschien dat het op de occasionmarkt lukt, als de werkelijke marktwaarde van de Signum duidelijk wordt.

17. Cadillac BLS Wagon 1.9D 180 pk Business (41.150, testresultatenindex 0,59)

Wat Saab verzuimt, doet Cadillac wel: de combinatie van de nieuwe 180 pk sterke 1,9 liter dieselmotor met een gunstig geprijsd uitrustingniveau. Het resultaat: de BLS scoort in deze segmenttest een tamelijk redelijke 0,59 terwijl de 9-3 met een index van 0,43 een afrader is. Cadillac doet dus goed zijn best om de BLS, na een beroerde start en vaak negatieve recensies, toch een aanvaardbaar alternatief voor de gevestigde orde te laten zijn. De kofferruimte is vrij klein en het veercomfort niet super, maar voor de rest is de BLS in deze uitvoering best een aangename metgezel.

14. Fiat Croma 1.9 Multijet 16v Corporate Premium (37.595 euro, testresultatenindex 0,64)

Voor Fiat is in de hogere middenklasse verkooptechnisch niet meer dan een bijrol weggelegd en in deze segmenttest is de situatie niet anders. Geen onaardige auto met als sterke punten een royale uitrusting en een heel behoorlijk comfort. De variabiliteit van het interieur valt echter tegen en ook het ruimteaanbod is niet imponerend, waardoor menigeen de Croma geen bevredigend alternatief zal vinden voor een traditionele stationwagon.

14. Mercedes-Benz C 200 CDI Estate Avantgarde (45.661 euro, testresultatenindex 0,64)

Ten behoeve van de vergelijking met zijn directe, Duitse concurrenten laten we de C-klasse met basismotorisering en het 2e uitrustingniveau opdraven. Dat levert dat direct, zoals we gewend zijn, de hoogste kassa-aanslag op bij Mercedes-Benz. Maakt het merk met de ster die meerprijs waard? Niet echt, want 0,64 als index is maar een middelmatige score en dat is de C-klasse in 200 CDI uitvoering eigenlijk ook. De jeu ontbreekt, waardoor de bestuurder zelden een glimlach op zijn gezicht krijgt. Iets waar anderen wél voor zorgen.

14. Peugeot 407 SW 2.2 HDiF GT (39.200 euro, testresultatenindex 0,64)

Leest u vaker afleveringen van “Hoe goed is ….”, dan weet u dat de 407 geen hoogvlieger is, maar in 2.2 HDiF uitvoering scoort het model best redelijk. Dat is vooral te danken aan de uitstekende dieselmotor, die krachtig, gecultiveerd en soepel is. Hiermee verdwijnen de traditionele nadelen van de 407 (tegenvallend ruimteaanbod, matige afwerking) wat naar de achtergrond.

13. Volvo V50 D5 Edition II (39.725 euro, testresultatenindex 0,66)

Op papier klinkt de Volvo V50 D5 reuze spannend: een 5 cilinder (diesel)motor voor minder dan 40 mille. En dan ook nog eens een rijke uitrusting. Ben je verliefd of erg gesteld op de V50, dan is deze uitvoering een prima manier om jezelf te verwennen. Maar maakt de liefde niet blind, dan zul je zien dat deV50 een nogal krappe auto is met een niet meer dan redelijk comfortniveau. Voor singles of stellen hoeft het eerste nadeel echter geen onoverkomelijk probleem te zijn.

12. Skoda Octavia Combi Scout 2.0 TDI 4×4 (35.960 euro, testresultatenindex 0,67)

Voor een Combi uitvoering van de nieuwe Superb moeten we wachten tot 2009, daarom wordt Tsjechië in deze vergelijking vertegenwoordigd door de Scout uitvoering van de Octavia. Qua karakter vindt Autointernationaal.nl die iets beter bij de Volvo V70 passen dan de vrijwel even dure RS versie, die rechtstreeks van de sportschool lijkt te komen. Zoek je vierwielaandrijving, dan is deze Skoda zeker het overwegen waard want zelfs de Subaru Legacy Touring is in dieseluitvoering duurder. Belangrijkste minpunt is het matige comfort, voor de rest is het een heel capabele auto.

11. Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Executive (37.495 euro, testresultatenindex 0,69)

Afgaande op zijn uiterlijk (en de eerste verkoopresultaten) is de nieuwe Mazda6 een winnaar, maar in een directe confrontatie met zijn concurrenten komt het model toch niet helemaal uit de verf. Het is lastig om daarvoor een duidelijke verklaring te geven, want de ‘6’ is een prima allrounder met een scherpe prijs, maar de Mazda weet maar teleurstellend weinig vergelijkingstests op zijn naam te zetten. Hou het er maar op dat de ‘6’ hooguit wat kleine schoonheidsfoutjes heeft en in menig opzicht een goede tweede is. Kunt u daar mee leven en vindt u de Mazda6 mooi, dan hebt u er een prima auto aan.

10. Citroën C5 Tourer 2.2 HdiF Exclusive (41.090 euro, testresultatenindex 0,71)

Vorige maand had de 2.0 HDiF sedanuitvoering de hoofdrol in ‘Hoe goed is …’ en dat model zette toen een indrukwekkend goede score neer. Het model werd alleen geklopt door de Ford Mondeo, maar liet voor de rest al zijn concurrenten achter zich. Als Tourer met 2.2 HDiF motor eindigt de C5 weliswaar in de bovenste helft, maar meer dan een 9e plek zit er niet in. Voornaamste ‘boosdoener’ is de motor, die maar weinig toevoegt aan de kwaliteiten die de C5 als 2.0 HDiF al heeft. De minpunten (wat omslachtige bediening, matig ruimteaanbod) zijn bij de duurdere 2.2 HDiF wat pregnanter. Staar u dus niet blind op het extra vermogen, maar 2.300 euro en ga voor de 2,0 liter versie.

8. BMW 318d Touring Executive (44.295 euro, testresultatenindex 0,72)

Zoekt u een dynamisch rijdende middenklasser met een genotvolle bediening, dan is deze BMW uw auto. Die prijs die daarvoor betaald moet worden is echter pittig, in welk licht de motor en de prestaties wat teleurstellen. Comfort, ruimteaanbod en praktische eigenschappen zijn niet bijzonder waardoor de 318d per saldo geen indrukwekkend aantrekkelijke aanbieding is, die overvleugeld wordt door de nieuwe Audi A4.

8. Volvo V70 2.0D Kinetic (44.965 euro, testresultatenindex 0,72)

De Volvo V70 eindigt op de 8e plaats, een positie die hij deelt met de BMW 3-serie. Er is slechter gezelschap om in te verkeren en het behaalde testresultaat is dan ook beslist geen verklaring voor de huidige bedrijfseconomische problemen bij Volvo. Eigenlijk komt de V70 in 2.0D uitvoering het best tot zijn recht. In de dagelijkse rijpraktijk doen de prestaties maar weinig onder voor die van de duurdere 5 cilinder uitvoeringen, terwijl het verbruik duidelijk gunstiger is. Tegelijkertijd heeft de 2.0D niet het astmatische motorkarakter van de even grote benzineversie. Kortom, wilt u een V70 (en daar is niks mis mee), dan is dit de motorversie om voor te gaan.

6. Subaru Legacy Touring 2.0 Diesel Luxury (38.995 euro, testresultatenindex 0,75)

De grootste verrassing van deze segmenttest is vermoedelijk de Legacy. Een model dat al tamelijk op leeftijd is (de opvolger zal oktober volgend jaar worden gepresenteerd) en het is de eerste keer dat Subaru zich op het dieselpad begeeft. Het resultaat mag er zijn, vooral vanwege het erg aangename motorkarakter. Rijplezier is daarom gegarandeerd en prijstechnisch houdt het Japanse merk zich erg in. Minpunten: het wat belegen exterieur en interieur, daar moet je tegen kunnen.

6. Audi A4 Avant 2.0 TDI 143 pk Pro Line (44.160 euro, testresultatenindex 0,75)

De nieuwe A4 Avant van Audi eindigt als hoogste Duitse premiumaanbieding, maar de voorsprong op BMW is gering. Dat komt vooral omdat de A4, ondanks het gebruik van een volkomen nieuw onderstel, qua rijdynamiek en scherpte nog steeds niet het niveau van de 3-serie weet te halen. Als vanouds moet de Audi het niet van zijn prijs:uitrusting verhouding hebben, maar je krijgt er veel kwaliteit en verfijning voor terug.

4. Honda Accord Tourer 2.2i-DTEC Executive (44.200 euro, testresulatenindex 0,77)

De hier geteste Accord kost vrijwel even veel als de Audi A4, waardoor het merk niet alleen vanuit betrouwbaarheidsoogpunt het predikaat ‘premium’ verdient. Ondanks de stevige prijs, krijgt u er heel veel voor terug. Het is de best scorende Japanse auto, die vooral scoort met zijn geweldige motor, geringe uitstoot en gunstige verbruik. Ook het onderstel is top, al gaat het sportieve karakter wel wat ten koste van het veercomfort. Minpunt van de Tourer is de wat kleine kofferruimte en zowel de dashboardopzet als de optiepolitiek is een tikkeltje onlogisch. Maar nogmaals: beter kan je vanuit Japan niet krijgen!

4. Renault Laguna Estate 2.0 dCi 175 pk Initiale (42.050 euro, testresultatenindex 0,77)

Wellicht kunt u zich herinneren dat de Laguna vorig jaar bij zijn introductie maar lauwtjes ontvangen werd. Met deze ‘historie’ is het achterhoofd is het opvallend dat de Laguna nu zo hoog eindigt. Of eigenlijk ook niet: de Estate uitvoering is opvallend doordacht en praktisch, waardoor deze carrosserievariant veel meer weet te overtuigen dan de wat grijze liftback. Bovendien wordt de 2.0 dCi met 25 extra pk (175 in plaats van 150) er niet slechter op, waardoor deze Laguna gerust een sterke aanbieding kan worden genoemd. Heeft u hekel aan ‘Duits’, bezoek dan de Renault dealer en profiteer van het extra jaar garantie.

3. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 170 pk Highl. (40.750 euro, testresultatenindex 0,79)

Je kan niet meer zeggen dat de Volkswagen Passat de koning van het D-segment is, maar toch: de hier geteste 170 pk sterke Highline uitvoering weet zich kranig te weren. De dieselmotor is sterk en sinds de overschakeling op common rail inspuiting ook gecultiveerd. Voor de rest is het een ruime, praktische, zuinige en goed verzorgde auto. Qua rijdynamiek is de Passat ingehaald door de Mondeo, maar dat is meer een kwestie van ‘baas boven baas’ dan een structureel zwak punt van de Volkswagen.

2. Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Titanium S-Pack (37.390 euro, testresultatenindex 0,85)

Wat krijg je bij Ford toch veel auto voor je geld. Een lel van een auto (wat natuurlijk ook een minpunt kan zijn als je in de binnenstad woont), een zeer royale uitrusting en een dijk van een onderstel. Toch is de Mondeo een van de goedkoopste auto’s in deze vergelijking. Geen wonder dat het model zo’n hit is en dat Ford de nieuwe marktleider van Nederland is. Minpunten? De prestaties houden niet over. Is dit een probleem, neem dan de 2.000 euro duurdere 2.2 TDCi uitvoering.

1. Ford S-Max 2.0 TDCi X-Pack (42.600 euro, testresultatenindex 0,87)

De Mondeo eindigt zeer hoog, maar is niet de winnaar van deze segmenttest. De oorzaak ligt intern, want de middenklasser wordt geklopt door de S-Max uit eigen huis. Die is weliswaar duurder, maar ook waardevaster en een stuk praktischer. Je krijgt alle voordelen van een MPV (slim stoelsysteem, 7 zitplaatsen), maar niet de nadelen (matige rijdynamiek, onsportief uiterlijk). Een winnende combinatie voor een terechte Auto van het Jaar. Ford laat zien hoe het moet!

Conclusie

Hoe goed is de Volvo V70 2.0D? Antwoord: goed genoeg. Een gedeelde 8e plek is een prima resultaat, zeker voor een premiummerk. In dit soort segmenttests krijgt een auto immers geen punten voor imago of dealerservice. De V70 2.0D klopt royaal de C 200 CDI van Mercedes-Benz, blijft amper achter bij de Audi A4 2.0 TDI en is per saldo een even sterke aanbieding als de BMW 318d. De V70 2.0 D laat landgenoot Saab zowel met de 9-3 als de 9-5 alle hoeken van de kamer zien en distantieert zich overtuigend van andere premiumaanbiedingen als de Jaguar X-type en Cadillac BLS. Als Autointernationaal.nl een V70 zou moeten/mogen uitkiezen, dan zou het zondermeer deze 2.0D versie zijn. Qua prestatieniveau niet bijzonder, maar wel de slimste en efficiëntste keuze. Eigenschappen die goed bij Volvo passen.

Hiermee komen we bij het tweede gedeelte van de conclusie. Je kan op basis van deze segmenttest onmogelijk zeggen dat Volvo door modellen als de V70 2.0D in de problemen is gekomen. Integendeel: de V70 2.0D is de moderne reïncarnatie van de aloude 245 DL. Die was ook niet snel, maar wel degelijk, eerlijk en praktisch. Met dat model is Volvo groot en geliefd geworden. De 245 DL is een klassieker geworden die menigmaal figureerde in feel good movies. De V70 2.0D zet deze traditie voort. Het is geen sexy auto waarmee je van stoplicht naar stoplicht raast, maar een degelijke keuze voor rationeel denkende mensen. En daar heb je op de lange termijn meer aan dan modellen die het wél van met het hart gekocht worden. Zoals de C30.

Autointernationaal.nl is er niet van overtuigd dat Volvo zich de laatste jaren, onder leiding van Ford, positief heeft ontwikkeld. Met de C30 probeerde men voor het snelle succes te gaan, wellicht om indruk te maken op de aandeelhouders. De afzet van dit model valt echter tegen en het is afwachten hoeveel kopers van de nieuwe XC60 op de lange termijn trouwe merkfans zullen blijken te zijn. Ja, als cross-over komt die XC60 precies op het goede moment, maar waarom is er geen 2.0D versie van de S60?

Ford lijkt met Volvo precies dezelfde fout te maken als met Jaguar. Dat merk moest ook snel groeien met een snelle uitbreiding van het modellengamma, maar men vergat fabrieken buiten Europa te bouwen. Hierdoor is Volvo nu in de rode cijfers gekomen. Het merk heeft er sinds de introductie van de PV444 in 1944 afgerond 60 jaar over gedaan om 400.000 extra klanten te trekken. Oftewel nog geen 10.000 additionele kopers per jaar. Meer moet Volvo (of beter: Ford) niet willen. Volvo bouwt geen auto’s voor snelle jongens en moet dus ook niet te snel groeien. De zeer restrictieve groei is toch ook het geheim van het succes van Ferrari? Amerikanen moeten niet denken dat ze ‘zo maar even’ democratie in Irak kunnen introduceren. Het oppompen van de afzet bij Volvo is net zo iets. Het Zweedse merk is het beste af als zij zich concentreert op modellen die een hoog herhaalaankoop potentieel hebben. Groei komt dan vanzelf en is geen doel op zich. Dat is ook de les die uit de opkomst van Toyota getrokken kan worden. Die wil niet persé de grootste zijn, maar wel de beste. Toyota is nu allebei. En zeg nu zelf: moet zelf de autojournalist met de meeste benzine in zijn bloed niet toegeven dat het ‘Corolla gehalte’ bij de V70 2.0D opvallend hoog is?

Reageren is niet mogelijk.