Eindelijk: Toyota Supra betrapt

0

Eindelijk hebben spionagefotografen de nieuwe Toyota Supra kunnen betrappen. Op het prototype is ook een glimp van het interieur te zien. De vorige generatie Supra ging eind 2002 met pensioen. 10 jaar later werd er een opvolger aangekondigd. Toyota liet toen weten dat er hiervoor zou worden samengewerkt met BMW.

De Duitsers zullen het basisontwerp van de sportwagen gaan gebruiken voor de opvolger van de Z4, die eind vorige maand uit productie is gegaan. Zowel de BMW als de Toyota versie van de bolide zullen door Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz gebouwd gaan worden.

Ondanks de identieke technische basis, zullen de nieuwe Supra en de opvolger van de Z4 niet in dezelfde vijver gaan vissen. Toyota kiest, zoals u op de spionagefoto’s kunt zien, namelijk voor een coupémodel, terwijl BMW er een roadster van maakt. Die krijgt, anders dan de Z4, geen metalen klapdak maar een stoffen kap. Dat scheelt gewicht én kosten.

Binnen het Toyota gamma krijgt de nieuwe Supra een plaats boven de GT86 in het gamma. Omdat er onder de motorkap een 6 cilinder lijnunit moet passen, is de voorzijde veel langer. En zou je bij de GT86 nog de illusie kunnen hebben dat hij achterin 2 volwaardige zitplaatsen heeft, de nieuwe Toyota Supra is een strikte 2-zitter. Okay, vooruit, met wat opbergruimte achter de stoelen à la de Porsche 911.

Toyota en BMW kiezen dus allebei voor een eigen carrosserie ontwerp. In hoeverre zij qua interieurinrichting schouder aan schouder optrekken, is nog niet duidelijk. Maar om kosten de besparen zullen waarschijnlijk veel compomenten gedeeld worden. Een eerste blik op het interieur van het prototype maakt duidelijk dat het redelijk sam/sam gaat. Natuurlijk krijg elke sportwagen zijn eigen stuurwiel maar het bedieningspaneel voor de airconditioning zal worden gedeeld. En als Toyota verstandig is, lift zij voor wat betreft het navigatiesysteem op de bagagedrager van BMW mee.

Bij de ontwikkeling van het platform heeft BMW de eindregie. Deze autofabrikant heeft niet alleen veel ervaring met aluminium als basismateriaal, maar ook met CFRP (met koolstof versterkt plastic). Ook de ontwikkeling van de multi-link achteras kan je gerust aan de Duitsers overlaten. Toyota heeft dan weer het laatste woord bij de ontwikkeling van een hybride aandrijflijn voor de sportwagen.

Het is nog niet bekend of Toyota eigen motoren in de nieuwe Supra gaat monteren, of blokken van BMW. Voor het laatste is wat te zeggen aangezien de Japanners momenteel geen geblazen 2,0 liter op de plank hebben liggen (tegenwoordig een must voor een sportwagen in deze klasse). Toyota kan net zoals haar klant Lotus een opgevoerd V6 blok in haar sportwagen hangen, maar die oplossing is niet echt okselfris meer.

Voor wat betreft de BMW versie van de sportwagen kunnen we rekenen op een 450 pk sterk topmodel. Die zal zich qua prestaties kunnen meten met de Porsche 911 Carrera S. Ook de bestuurder van de Jaguar F-type zal op zijn qui-vive moeten zijn als ineens de BMW naast hem bij het stoplicht verschijnt. Dat kan theoretisch al in de zomer van 2017 het geval zijn. Toyota wacht met de marktintroductie van de nieuwe Toyota Supra tot de herfst van volgend jaar. Bij een coupémodel is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Reageren is niet mogelijk.