Volkswagen Teramont betrapt

0

Volkswagen werkt aan een tweetal SUV modellen met drie zitrijen. De eerste is feitelijk een ‘Tiguan XL’ en zal ook in Europa verkocht gaan worden. De andere is primair bestemd voor de Noord Amerikaanse en Chinese markt. Deze SUV zou je kunnen omschrijven als een ‘Tiguan XXL’ en gaat Teramont heten. In essentie is het de productieversie van de Crossblue conceptstudie uit 2013.

Hoewel de maatvoering compleet verschilt van onze Tiguan (de Teramont is niet alleen een stuk langer, maar ook fors breder), is er een duidelijke technische overeenkomst. Beide modellen maken, net als de Seat Ateca en de nieuwe Skoda Kodiaq overigens, gebruik van het zogeheten MQB platform dat bijvoorbeeld ook onder de Volkswagen Golf is te vinden. Voor de Teramont is deze bodemplaat maximaal opgerekt en dat levert genoeg ruimte voor 3 zitrijen op.

Het design van de Teramont is een tikkeltje hoekiger dan wat we van Volkswagen gewend zijn, maar echt verrassen doet de SUV niet. De koplampen krijgen een LED signatuur. De achterlichtunits lijken op de exemplaren van de Jeep Grand Cherokee; op de Amerikaanse markt vanwege zijn populariteit beslist een referentie binnen zijn klasse. Het exemplaar op de foto’s is voorzien van een V6 badge; het betreft het inmiddels bejaarde 3,6 liter blok dat ook geleverd wordt in de Amerikaanse versie van de Passat. Ook het interieur, waarin de bekende Volkswagen componenten terugkomen, zorgt niet voor voorpaginanieuws. De 7-persoons Teramont zal net als de Tiguan en Passat tegen meerprijs leverbaar worden met een digitaal instrumentarium.

De Teramont zal in zowel in de Verenigde Staten als in China gebouwd gaan worden. Met name voor de eerste afzetmarkt is het model van vitaal belang, want Volkswagen heeft aldaar geen SUV voor het grote publiek: de Tiguan vinden Amerikanen te krap en de Touareg is vanwege zijn premiumkarakter te duur.

De laatste SUV heeft niet al te veel interne concurrentie van de Teramont te duchten. Deels omdat de Touareg de Europese afzetmarkt voor zichzelf heeft en deels omdat Volkswagen de nieuwe generatie bijna klaar is. Die debuteert in maart 2017 op de autosalon van Genève en zal in de loop van volgend jaar in de showrooms arriveren. De nieuwe Touareg zal worden gebaseerd op het MLB platform dat wij inmiddels kennen van de Audi Q7 en de Bentley Bentayga. Naast conventionele aandrijflijn kunnen we ook een stekkerhybride GTE uitvoering verwachten. De interieurkwaliteit wordt van een ongekend hoog niveau, althans voor een Volkswagen. Ook in dat opzicht zal de nieuwe Touareg zich van de Teramont onderscheiden.

Reageren is niet mogelijk.