Winstgarantie: BMW X2

0

What’s in a name? BMW heeft besloten om de als Urban Cross ontwikkelde compacte SUV als X2 op de markt te gaan brengen. Het nieuwe model is weliswaar compacter dan de X1, maar de boekhouders konden de businesscase niet rond krijgen bij een prijsstelling onder deze SUV.

Eigenlijk was BMW van plan om het project daarom te annuleren. Maar het merk moet alle zeilen bijzetten om concurrent Mercedes niet te veel voorsprong te laten opbouwen in de verkoopstatistieken voor premiumauto’s. En dan mag er gerust een beetje worden gesmokkeld. Bijvoorbeeld door een SUV model die kleiner wordt dan de X1 een hogere plaats in de cijferhiërarchie te geven.

Spy-Shots of Cars - This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature og 6500°K

Van de X3 en X5 zijn reeds geruime tijd coupévarianten op de markt in de vorm van de X4 en X6, maar die zijn allebei net even langer (+2 cm) dan hun donormodel. Bij de X2, die van de X1 wordt afgeleid, wordt dat anders. Die zal circa 4,35 meter lang worden oftewel 9 centimeter korter. Maar misschien moet je de X2 sowieso niet vergelijken met de X4 en X6. Anders dan bij zijn grote broers ligt het carrosserieaccent niet op een aflopende, coupéachtige daklijn, maar op een veel lagere bouw überhaupt. BMW wil de C2 daarmee een veel dynamischere uitstraling geven dan de X1, die door critici “een MPV met SUV elementen wordt genoemd”.

De Urban Cross was ontwikkeld als antwoord op de Audi Q2 en de Mercedes GLA. De eerste is net in de showrooms gearriveerd en de tweede is onderhand toe aan een facelift. De X2 hoeven we pas begin 2018 te verwachten. Reden voor de trage reactie is het in de inleiding genoemde getalm door de boekhouders van BMW.

x2a3

Vorige maand was op de autosalon van Parijs een conceptversie van de X2 te zien. BMW wilde voor de zekerheid peilen hoe het model ontvangen zal door de markt. Die feedback was geen reden om de proporties of het design van de X2 te veranderen. De nieuwe SUV mag dan rijkelijk laat arriveren, hij oogt met name in vergelijking met de Q2 als ‘meer auto’, al komt dat ook door het feit dat Audi op een moment van onnadenkendheid besloten heeft om haar instap SUV achterlichten in Volkswagen Polo design te geven.

De positieve feedback op de conceptversie van de X2 zorgt er voor dat BMW hoge verwachtingen heeft van de X2. Het merk uit München denkt er niet alleen in Europa goed zaken mee te kunnen doen, maar zeker ook in de Verenigde Staten en in China. Op de Amerikaanse markt wordt de 2-serie Active Tourer en Gran Tourer niet geleverd, hetgeen extra verkoopkansen voor een tweede, compacte SUV biedt. In China is de X1 heel goed ontvangen en dat smaakt het lokale verkoopkantoor van BMW ook naar meer.

x2a4

De X2 maakt zoals gezegd gebruik van hetzelfde platform als de X1 (UKL genaamd). BMW gebruikt deze bodemplaat ook voor de 2-serie Active Tourer plus Gran Tourer en voor alle modellen van dochter Mini. Dit betekent dat voorwielaandrijving standaard is en dat xDrive vierwielaandrijving tegen meerprijs beschikbaar zal zijn. In China wordt de X1 ook geleverd als xDrive25e oftewel als stekkerhybride. BMW overweegt nu om deze aandrijflijn ook in de nieuwe X2 gaan monteren, zo melden Duitse media. Daarbij is het geen cardanas die voor vierwielaandrijving zorgt, maar een elektromotor bij de achterste wielen. Dochter Mini gaat deze stekkerhybride techniek sowieso leveren in de Countryman.

Bij de prijsstelling van de X2 zal BMW zich richten op het gat tussen de X1 en de X3. Deze modellen kosten in sDrive20i uitvoering (met standaard 8-traps automaat) 41.689 resp. 54.400 euro. Voor de X2 betekent dit dus een richtbedrag van circa 48 mille. De handgeschakelde sDrive18i uitvoering kan dan worden aangeboden voor 44.700 euro. Dat is fors meer dan Audi voor de Q2 vraagt (30.990 euro als 1.4 TFSI) en ook de Mercedes GLA is in vergelijking met de BMW ineens een koopje (34.595 euro als ‘180’). Een dergelijke forse prijs zou de SUV als ‘Urban Cross’ onverkoopbaar hebben gemaakt. Maar als X2 moet het gaan lukken. Het getal rechtvaardigt immers een hogere tariefstelling dan bij de X1. Iedereen is dus blij bij BMW. En hopelijk het publiek ook als de productieversie volgend jaar september (IAA van Frankfurt) of november (autoshow van Los Angeles) wordt voorgesteld …

Comments are closed.