Jaguar E-Pace betrapt

0

Het verkoopsucces van de F-Pace smaakt Jaguar naar meer. Daarom werkt het Britse merk aan een tweede SUV. Die komt onder de F-Pace in het gamma en kon onlangs met (gecamoufleerd) productiekoetswerk worden betrapt.

Mogelijk krijgt de kleinere SUV van Jaguar de naam E-Pace. Ondanks de camouflage is duidelijk het design te zien. De E-Pace neemt stylingelementen van zijn grote broer F-Pace over, maar heeft een veel kortere motorkap. Dat komt doordat de ‘baby Jaguar’ gebaseerd zal worden op de Range Rover Evoque. En dat betekent dat de (viercilinder) motoren dwars voorin staan.

Net als de Evoque krijgt de E-Pace een relatief schuine achterzijde, wat een coupéachtig design voor de SUV oplevert. Vermoedelijk wordt de Jaguar net iets duurder dan de Range Rover. Toch zullen de prijzen in Nederland ruim onder de 50 mille grens beginnen, waardoor de E-Pace rechtstreeks kan concurreren met onder andere de Audi Q3, de Lexus NX en de nieuwe BMW X2, Infiniti QX50 plus Volvo XC40.

Jaguar gaat de E-Pace ook aanbieden in hybride vorm. Daarmee kan de CO2-uitstoot tot onder de 100 gram/km zakken. Door de dwarse plaatsing van de motoren zal de E-Pace achterin niet noemenswaardig minder ruim zijn dan de F-Pace. Net als bij de Range Rover Evoque het geval is, zullen de simpelste uitvoeringen met enkel voorwielaandrijving worden aangeboden.

Waarschijnlijk zal Jaguar de E-Pace in het vierde kwartaal van dit jaar officieel voorstellen. In 2018 arriveert hij in de showrooms. Jaguar denkt dat het model ook een alternatief kan zijn voor diegenen die de XE te onpraktisch vinden vanwege het ontbreken van een grote achterklep, en voor wie de XF SportBrake te groot en/of te duur is.

Reageren is niet mogelijk.