DS 7 betrapt

0

De Franse autobouwer PSA, wiens debuut in het premiumsegment met het fakemerk DS tot nu toe slechts hoongelach heeft opgeleverd, zal in maart op de autosalon van Genève revanche nemen. Daar zal men de DS 7 presenteren, een SUV die de strijd aan zal gaan met de Audi Q5. Helaas is het Franse model voortijdig betrapt.

De verkoop van de DS 7 moet begin 2018 starten. Succes is cruciaal om van DS een volwaardig alternatief voor Audi en andere gevestigde premiummerken te maken. Een duel met de Q5 zou echter wel eens te hoog gegrepen kunnen zijn: aangezien de DS 7 gebaseerd is op de C segment EMP2 platform van PSA (dat reeds gebruikt wordt voor de Citroën C4 Picasso en de Peugeot modellen 308, 3008 en 5008), ligt een vergelijking met de Q3 meer voor de hand. Audi zal deze SUV volgend jaar vernieuwen en dan naar een hoger verfijning niveau tillen. De met 6 cilinder motoren leverbare Q5 is écht andere koek.

Dat PSA desondanks de Audi Q5 noemt als grote concurrent, heeft de maken met de ambities van de Fransen. Met de DS 7 wil men een visitekaartje afgeven. Aan luxe zal het inderdaad niet gaan ontbreken, maar een stijlicoon kan je de SUV onmogelijk noemen. Het ontwerp had, 5 jaar geleden, net zo goed uit de koker van Lexus kunnen komen. En een spirituele opvolger van beroemde Franse vlaggenschepen uit de vorige eeuw is de DS 7 al helemaal niet.

Maar bij honger smaken rauwe bonen zoet. DS is al 6 jaar verstoken van nieuwe modellen dus dan wordt alles met applaus ontvangen. Qua formaat weet de ‘7’ zich op natuurlijke wijze boven de DS 5 te positioneren. Daardoor is de SUV een waardevolle aanvulling op het gamma: het model zal het merk zeker nieuwe klanten opleveren. Maar van een Franse revolutie is geen sprake. De ‘7’ is voor DS wat Lodewijk Asscher voor de PvdA is: keurig, maar geen ommezwaai waarvan je op het puntje van je stoel gaat zitten.

DS zal de komende tijd, met merkchef Yves Bonnefont voorop, de komende tijd de ‘7’ gaan bejubelen. In een eerder interview nam hij zelfs het woord ‘avant-garde’ in de mond om de styling te beschrijven. Een opvallend design is inderdaad onderdeel van het DNA van (de) DS. Maar baanbrekende techniek ontbreekt dit keer, want het merk DS is met handen en voeten gebonden aan het repertoire van de volumemerken van PSA. En van de Peugeot 3008 is inmiddels bekend dat dit geen bijzonder fijn geslepen product is. Het materiaalgebruik is netjes, maar de rij beleving zorgt voor geen enkele sensatie. Wie dat zoekt, kan beter een Seat Ateca bestellen. Of wachten op de nieuwe Audi Q3.

De DS 7 onderscheidt zich evenwel van de Peugeot 3008 met een nieuwe dieselmotor: een 1,5 liter unit met 130 pk. Daarnaast kunnen we een stekkerhybride versie verwachten (dit keer met een benzinemotor als basisunit) en een 240 pk sterke 1.6 THP. Ook zal de DS 7 leverbaar worden met een nieuwe 8-traps automaat. Die moet het exemplaar met 6 verzetten doen vergeten; iets wat zonder problemen moet lukken omdat deze transmissie nooit tot de fine fleur onder de automaten heeft behoord.

Een volledig elektrische versie van de DS 7 is niet gepland. Wie dat wil moet (qua autoformaat) een toontje lager zingen, want de volgende generatie DS 3 (en de daarvan af te leiden SUV versie) zal wel in volledig emissieloze uitvoering leverbaar worden. Dit model duo heeft de primeur voor wat betreft het nieuwe CMP platform dat PSA momenteel met haar Chinese aandeelhouder Dongfeng aan het ontwikkelen is. De nieuwe generatie DS 3 staat voor 2019 op de agenda.

Aken en Keulen zijn niet op één dag gebouwd en in Frankrijk is de situatie niet anders: de verzelfstandiging van DS tot volwaardig premiummerk vereist een lange adem. Of anders gezegd: een tweede kans, want de eerst poging (uit 2015) kan als mislukt worden beschouwd. Toyota c.q. Lexus leek in 1989 wél te weten hoe het moet: de Japanners beseften dat je maar één kans om een eerste indruk te maken en hadden hun huiswerk met de veel geprezen LS 400 uitstekend gedaan. Laten we hopen dat DS niet alleen voor wat betreft het design van de ‘7’ inspiratie heeft opgedaan bij Lexus.

Reageren is niet mogelijk.