Volkswagen T-Roc betrapt

0

Volkswagen breidt haar Golf gamma uit met een cross-over model. In de loop van dit jaar komt die auto, T-Roc genaamd, op de markt. Het publieksdebuut is gepland voor de in september te houden IAA autoshow van Frankfurt. De Volkswagen T-Roc kon echter nu al zonder camouflage worden betrapt.

Lange tijd was ‘T-Roc’ niet meer dan een werktitel voor de cross-over. Maar eind vorig jaar, bij de presentatie van de vernieuwde Golf, werd door merkchef Herbert Diess bevestigd dat de naam ook voor de productieversie gebruikt gaat worden. Volkswagen had voor de cross-over ook de namen Timber en Teracor laten registreren, maar die zijn dus afgevallen.

De T-Roc is bestemd voor diegenen die de Tiguan te groot (of te duur) vinden. Volkswagen komt weliswaar ook met een SUV op basis van de nieuwe Polo, maar het gat tussen beide modellen wordt nu opgevuld met deze cross-over, waarin je (als je door je wimpers kijk) de ‘Mercedes GLA voor de gewone man’ kan zien.

Volkswagen gaat de T-Roc vanzelfsprekend bouwen op haar Modularen Quer Baukasten (MQB) platform. Dat onderstel zal de geschiedenis in gaan als licht en ruimte-efficiënt, maar de mogelijkheden voor elektrificatie zijn relatief beperkt: meer dan een e-T-Roc à la de e-Golf (met op papier 300 kilometer actieradius) zit er niet in. Wie een volledig elektrische cross-over annex SUV van Volkswagen wil, zal moeten wachten tot de Modularen Elektrifizierungs Baukasten (MEB) bodemplaat klaar is; het onderstel dat de Duitsers speciaal voor elektrische auto’s aan het ontwikkelen zijn.

De T-Roc is afgerond 4,20 meter lang en heeft met 412 liter een circa 10 procent grotere kofferruimte dan de Golf. Ook de bodemvrijheid valt forser (+ 15 millimeter) uit. Vierwielaandrijving gaat tot de mogelijkheden behoren, evenals een speciaal ‘terreincapabel’ onderstel à la de Fiat 500X Cross en Jeep Renegade Trailhawk met verstelbare dempers. De T-Roc kan sowieso rekenen op relatief grote wielen.

Het motorengamma van de T-Roc begint bij de 115 pk sterke 1.0 TSI driecilinder. Een trede hoger staat de 1.5 TSI met viercilinders en 150 PS. De sterkste benzineversie wordt in eerste instantie de 2.0 TSI met 190 pk. Bij de laatste variant is 4Motion vierwielaandrijving en een 7-traps DSG automaat standaard. De mindere benzinegoden kunnen ook met een handgeschakelde 6-bak en louter voorwielaandrijving worden besteld. Hetzelfde geldt voor de diesels: een 115 pk sterke 1.6 TDI en een 2.0 TDI met 150 pk. Aan smaakmaker en imagobouwer zou Volkswagen de T-Roc ook willen gaan aanbieden in een superkrachtige variant. Die krijgt waarschijnlijk de 310 pk 2.0 TSI motor van de Golf R onder de kap.

Bovengenoemd topmodel moet de T-Roc letterlijk pit geven, maar ook in figuurlijke zin. Het design van de cross-over is namelijk tamelijk belegen, in de zin dat niemand er van op zou hebben gekeken als dit ontwerp 5 jaar geleden was gelanceerd. De T-Roc weet aan alle SUV criteria (grote wielen, hoge bouw, carrosseriebescherming, bodemplaten voor & achter, kloeke dorpels, gespierde wielkasten) te voldoen, maar is bovenal behoudend. De daklijn loopt achter bijna net zo schuin af als bij de Audi Q2.

Binnenin zal de T-Roc royaal plek bieden voor 4 à 5 volwssenen. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot aanraakscherm in de middenconsole en optioneel een digitaal instrumentarium. De prijzen zullen onder de 26 mille beginnen. Daarmee wordt de T-Roc zo’n 5.000 euro goedkoper dan de Tiguan. En wat voor Volkswagen belangrijker is: niet wezenlijk duurder dan de populaire Opel Mokka X met turbomotorisering.

Reageren is niet mogelijk.