Nieuwe BMW 3-serie betrapt

0

Sinds Mercedes begin 2014 de jongste C klasse introduceerde, is de glans er bij de huidige BMW 3-serie af. Ook in de verkoopstatistieken. Van de C klasse werden vorig jaar in Europa bijna 200.000 exemplaren verkocht. De 3-serie kwam tot 140.000 registraties. BMW voert daarnaast weliswaar nog de 4-serie, waarvoor vorig jaar in Europa afgerond 70.000 orders binnenkwamen, maar toch: het wordt tijd voor een verse editie van de ‘Dreier’.

Hier zie je de gloednieuwe 3-serie op spionagefoto’s, gemaakt tijdens koudetests in het noordelijkste deel van Scandinavië. Inmiddels zijn we toe aan de 7de generatie. Schokkend kan je de beelden niet noemen, maar dat was bij de 5- en 7-serie in camouflageverpakking evenmin het geval. Met name de eerste bleek uiteindelijk een bijzonder fraaie sedan te zijn. Met veel oog voor detail. Daar zal BMW ook bij de nieuwe 3-serie voor gaan zorgen.

Betekent dit dat merkfans rustig kunnen gaan slapen? Toch niet helemaal. De nieuwe BMW 3-serie is een evolutionair gemoderniseerde auto die gaat opereren in een marktsegment dat revolutionair aan het veranderen is. Dat komt niet zozeer door de genoemde C klasse (die qua kwaliteitsuitstraling voor een nieuwe standaard heeft gezorgd) of de Alfa Romeo Giulia (de nieuwe referentie als sportsedan), maar door de elektrificatietrend. Als de nieuwe 3-serie in de showrooms arriveert (begin 2019), dan zal Tesla eindelijk de productie van de Model 3 op de rails hebben, tenminste dat mogen we toch wel aannemen. Wie wil er dan nog een BMW?

Daar komt bij dat het segment voor D segment sedans in Europa en de Verenigde Staten gestaag aan het krimpen is. Alleen in China ontspringt dit carrosserietype vooralsnog de dans, al worden ook daar SUV modellen steeds populairder. Bij 9 van de 10 populairste D segment modellen daalden de verkopen in 2017 ten opzichte van het jaar er voor. Alleen de Audi A5 wist de dans te ontspringen, al is dat natuurlijk geen sedan. BMW gaat dus vissen in een vijver die steeds leger begint te worden. Daardoor houden diverse merken zonder premiumstatus (Citroën, Ford, Toyota) het voor gezien.

Maar goed, BMW denkt dat er nog genoeg vlees op de D segment botten zit om wél te investeren in een nieuwe middenklasser. De nieuwe 3-serie maakt gebruik van het modulaire CLAR platform, de basis die ook onder de huidige 5- en 7-serie te vinden is. De wielbasis zal iets groeien, maar de carrosserielengte blijft gelijk. Dit betekent kortere overhangen. Met het nieuwe onderstel kan een forse gewichtsreductie (- 50 kilo) worden bereikt en een beter veercomfort (zodat in dit opzicht de Mercedes C klasse kan worden geëvenaard).

Daarnaast neemt de interieurruimte toe. Ook is het platform geschikt voor elektrificatie. De nieuwe 3-serie zal daar niet direct van profiteren, maar wel de volgende generatie 4-serie Gran Coupé. Dit sportiever gelijnde model zal rechtstreeks tegenover de Tesla Model 3 worden gepositioneerd.

Vanzelfsprekend komt er ook weer een nieuwe M3 versie. Anders dan de jongste M5 krijgt die geen vierwielaandrijving, maar net als zijn grote broer wel veel hittegevormd staal, aluminium en zelfs magnesium voor de onderdelen die het meest aan torsie worden blootgesteld. De nieuwe M3 houdt vast aan de bekende 6 cilinder lijn 3,0 liter motor. Die zal sowieso goed zijn voor 450 à 460 pk, maar met elektrische 48V assistentie kan het gecombineerde vermogen uitkomen op de magische 500 pk. Aangezien de M5 tegenwoordig 600 pk sterk is, zou dat helemaal niet verkeerd zijn.

Voor wie de M3 te heftig (of te duur) vindt, zal BMW een aantal M Performance versies in stelling brengen. Het gaat daarbij om de M340d xDrive (diesel) met 320 pk en de M340i (benzine) met 360 pk. Er komt ook weer een stekkerhybride variant, de 330e. Mogelijk komt daar nog een extra uitvoering bij. Of BMW de in oktober te houden autosalon van Parijs zal gebruiken voor het debuut van de volgende generatie 3-serie is onzeker. Zo niet, dan zal de sedanversie zeker in januari te zien zijn op de show in Detroit. De Touring wordt 2 maanden later gepresenteerd, op de 2019 editie van de autosalon van Genève.

Comments are closed.