Mercedes-Benz EQ S betrapt

0

Mercedes-Benz zal op 4 september haar compleet nieuwe EQ C voorstellen. Leuk, maar belangrijker dan deze elektrische cross-over is de EQ S. Daarvan zie je hier de eerste spionagefoto’s.

De EQ S wordt het vlaggenschip van Mercedes’ nieuwe EQ subgamma. Op de spionagefoto’s is de achterzijde nog niet te zien (het zwarte doek suggereert een stijlvolle Shooting Brake), betreft het een volledig elektrisch alternatief voor de S-klasse, CLS (en GT 4 Coupé). Een 4-deurs coupé dus, al zou de EQ S ook een grote achterklep kunnen krijgen à la de Tesla Model S. Dat wordt namelijk zijn grootste concurrent.

De EQ S krijgt een zeer gladde carrosserie (belangrijk om de actieradius te maximaliseren) met een opvallend korte neuspartij. Logisch, want onder de kap zit geen groot 6 cilinder lijn blok of een dikke V8. De wielbasis is relatief lang; dat zien we vaker bij elektrische auto’s (denk aan de Jaguar I-Pace). Door de korte overhang voor en achter heeft de EQ S een lichtvoetige en dynamische uitstraling. Hij oogt lang niet zo zwaarlijvig als de S-klasse. De voorruit is zeer schuin geplaatst en de EQ S beschikt over zeer grote portieren. De bijbehorende ramen zijn in tweeën gedeeld omdat die anders niet volledig naar beneden gedaan kunnen worden. Gedeelde zijruiten past overigens goed bij Mercedes: ook de E klasse Coupé heeft geen ramen uit één stuk.

Al men al staat hier een auto met heel veel uitstraling. Met de EQ C is op zich ook niks mis, maar die mist de elegantie van de EQ S. Bovendien wordt de EQ C een variatie op een thema dat inmiddels niet meer nieuw is: bij Jaguar is de levering van haar elektrische cross-over, de I-Pace in middels op gang gekomen. En Audi zal op 18 september de e-Tron voorstellen. In 2020 volgt BMW met de iX3. Al deze modellen vissen in dezelfde vijver. Overigens zou de e-Tron al op 30 augustus worden onthuld, maar die lanceringdatum is door interne strubbelingen bij Audi verschoven. Dit betekent dat Mercedes dus de primeur van de eerste volledig elektrische Duitse cross-over in zijn schoot krijgt geworpen!

De begin 2020 te introduceren EQ S wordt anders, ook al deelt hij zijn onderstel (MEA genaamd; Modulaire Elektrische Architectuur) met de EQ C. Dat wordt een sedan, een liftback à la de Porsche Panamera en Tesla Model S of een 4-deurs coupé. Audi en Jaguar zullen pas later met een model komen dat enigszins vergelijkbaar is: de e-Tron Sportback respectievelijk de opvolger van de XJ. Volkswagen werkt aan een elektrische opvolger voor de Phaeton, maar dat model (een productievertaling van de I.D. Vizzion) is pas op zijn vroegst in 2021 klaar.

Met de EQ S laat Mercedes zien in het topsegment op 2 paarden te wedden: de S-klasse krijgt immers ook gewoon een opvolger; eveneens in 2020. Op een lager niveau (Golf en I.D. Neo) doet Volkswagen precies hetzelfde. Enerzijds komt dit doordat het koffiedik kijken is hoe groot de afzetvolumes voor elektrische auto’s uiteindelijk zullen zijn, en hoe gestaag de vraag zal toenemen. Anderzijds is voor veel fabrikanten duidelijk dat je veel water bij de wijn moet doen als je een bestaand onderstel (ontworpen voor een verbrandingsmotor) gaat gebruiken voor volledig elektrische modellen. Het kost meer om een apart platform te ontwikkelen, maar dat levert een veel beter eindproduct op. Dus de nieuwe S klasse zal op het MRA onderstel (Modular Reardrive Architecture) worden gebaseerd terwijl de EQ modellen dus het MEA platform krijgen. Volkswagen heeft voor haar elektrische modellen ook een apart onderstel ontwikkeld. De zogeheten I.D. Neo, het eerste lid van de emissieloze familie, maakt de e-Golf overbodig. En voor Mercedes betekent het ‘wedden op 2 paarden’ dat er van de S-klasse geen volledig elektrische variant ontwikkeld hoeft te worden.

De basisversie van de EQ S krijgt achterwielaandrijving en circa 400 pk vermogen. Wie bijbetaalt, kan een extra elektromotor op de vooras krijgen (oftewel 4Matic vierwielaandrijving). Dit betekent een gecombineerd vermogen van 520 of 600 pk. Alle versies krijgen een adaptief onderstel, luchtvering, remenergieregeneratie en Torque Vectoring techniek. Reken op een actieradius van minimaal 500 kilometer. Vermoedelijk zit er meer in het vat, want de EQ S zal minder wind vangen dan de hogere en minder gladde EQ C.

In een later stadium (2020) volgt een derde EQ model, de EQ A. Die zal in de Franse Smart fabriek in Hambach worden gebouwd en krijgt een actieradius van 400 kilometer. De EQ A is het volledig elektrische alternatief voor de A-klasse. Is het gebruik van één onderstel voor zowel een compacte middenklasser als een toplimousine niet raar? Nee, het is de toekomst. Autofabrikanten verstaan de kunst van het moduleren steeds beter. Zo zal Jaguar Land Rover in de toekomst al haar modellen op slechts één platform gaan baseren. Hetzelfde geldt voor de Volkswagen I.D. Neo en de I.D. Vizzion. Dat scheelt veel ontwikkelingsgeld.

Mercedes-Benz investeert in haar EQ reeks trouwens 2,45 miljard dollar. In totaal heeft het Daimler concern 10 miljard euro voor elektrische mobiliteit gereserveerd. Van dit bedrag zullen ook, voor elke modellijn, hybride versies ontwikkeld gaan worden. De EQ S zal in het Duitse Sindelfingen gebouwd gaan worden, terwijl de EQ C in Bremen het levenslicht zal zien. Op termijn kunnen wij ook een grote, volledig elektrische SUV van Mercedes-Benz verwachten. Die gaat vermoedelijk EQ G heten. Mercedes-Benz wil op termijn 10 volledig elektrische modellen aanbieden.

Comments are closed.