Prijs indicatie BMW 8-serie Cabrio

0

Het lijkt misschien een wat vreemd tijdstip: in de herfst, oftewel als de zomer voorbij is, een nieuwe cabriolet presenteren. Maar in de BMW fabriek wordt alweer vooruit gekeken naar volgend jaar. Om medio maart een nieuw model te kunnen leveren, moet er rond deze tijd begonnen worden met het opstarten van de productie. BMW haalt daarom nu het doek van de 8-serie Cabrio, waarvan de fabricage binnenkort begint, af. Hij zal eind november zijn publieksdebuut beleven op de autotentoonstelling van Los Angeles. Daar schijnt altijd de zon.

De 8-serie kennen wij reeds als Coupé. Het grote verschil is natuurlijk de neerklapbare stoffen kap. Anders dan de 4-serie Cabrio en de vorige generatie Z4 heeft de open 8-serie geen stalen vouwdak. Die constructie is intussen naar de geschiedenisboeken verwezen: de nadelen (relatief hoog meergewicht, stilistische beperkingen, storinggevoeligheid van het klapmechanisme) zijn in verhouding tot de voordelen (betere bescherming tegen inbraak) te groot. Stoffen kappen isoleren tegenwoordig zó goed dat er van extra windgeruis geen sprake meer is.

Het dak in/uitklappen kan bij de 8-serie Cabrio na druk op de knop in 15 seconden. De handeling kan tot een snelheid van 50 km/u worden uitgevoerd. Het dak vouwt zich volledig op achter een mooi vormgegeven deksel. BMW biedt standaard een zwarte kap aan; wie bijbetaalt kan een antracietzilveren exemplaar krijgen. Het stoffen dak oogt opvallend strakgetrokken, à la Porsche, en is een stuk beter geïntegreerd dan bij zijn voorganger, de 6-serie Cabrio. De achterruit is nu fraai geïntegreerd en het silhouet van de BMW blijft ook mooi met het dak dicht. BMW zegt veel aandacht te hebben besteed aan de “extreem stille” werking van het klapmechanisme, het lage gewicht van de kap en de geluidsisolatie van het stoffen dak.

Om inzittenden te behoeden voor ongewenste windturbulentie is de 8-serie Cabrio standaard voorzien van een windscherm. Zet je die (handmatig) omhoog, dan passen er geen achterpassagiers in de BMW. Als alternatief kan er gekozen worden voor nekverwarming voorin (bestuurder en bijrijder dus; via openingen in de hoofdsteunen wordt dan warme lucht geblazen), al is dat een optie.

Zonder dat windscherm biedt de 8-serie Cabrio plek aan 4 personen. Echt veel ruimte heb je als passagier op de achterbank niet, maar een (kort) ritje naar het station moet te doen zijn. En kinderen zullen het langer kunnen uithouden. De leuning van de bank kan in 2 gelijke delen worden neergeklapt, zodat je extra laadruimte creëert en/of langere voorwerpen kan vervoeren. De hoofdsteunen achterin blijven dan opvallend genoeg wel overeind staan. Met gesloten dak en in 4-zits configuratie heeft de 8-serie Cabrio een 350 liter grote bagageruimte. Dat is nog altijd voldoende voor 2 forse weekendtassen. Ter vergelijking: in de Coupé past voor 420 liter aan koffers.

BMW beweert dat zij slechts heel weinig verstevigingen hebben moeten aanbrengen om de 8-serie Cabrio zonder vast dak stijf genoeg te krijgen. De ingrepen beperken zich tot extra kruisbalken en een ander vloerpaneel. Desondanks stijgt het gewicht van de al redelijk zware M850i xDrive van 1.965 kilo voor de Coupé naar 2.090 kilo voor de Cabrio; een verschil van 125 kilo. De 840d xDrive Cabrio legt 1.905 kilo in de weegschaal. De 8-serie Cabrio is met zijn lengte van 4,84 meter en breedte van 1,90 meter exact even fors als de Coupé uitvoering. Wel is de open BMW iets lager, maar het verschil bedraagt slechts 2 mm (1,34 meter). De wielbasis is met 2,82 meter ook gelijk.

BMW noemt de 8-serie een pure sportwagen, maar daarvoor is bovengenoemd gewicht eigenlijk te hoog. Wel zou het een sexy auto kunnen zijn, geschikt om comfortabel lange afstanden mee te cruisen. Vanuit dit perspectief is het niet verrassend dat de 8-serie is voorzien van een royale standaarduitrusting. Hoogtepunten zijn BMW Live Cockpit Professional met volledig digitaal instrumentencluster, het 10,25 inch multimediascherm, adaptieve LED koplampen en lederen bekleding. Interessante opties zijn een Bowers & Wilkins geluidsinstallatie, stoelventilatie, BMW Laser koplampen met een grootlicht bereik van 600 (!) meter en bedieningselementen met unieke glasbewerking. Het geheel maakt beslist een hoogwaardige indruk, maar worden Audi, Bentley, Mercedes-Benz en Porsche er door in het defensief gedrukt? Nee, beslist niet. De BMW oogt in vergelijking met deze concurrenten te gewoontjes. Dat komt doordat je in de veel goedkopere, nieuwe 3-serie en Z4 in grote lijnen hetzelfde dashboard kan vinden. De lederen bekleding doet daar niks aan af.

In eerste instantie is de 8-serie Cabrio alleen bestelbaar als 840d xDrive (met 320 pk / 680 Nm sterke 3,0 liter 6 cilinder dieselmotor) en als M850i xDrive (met een V8 blok van 4,4 liter en 530 pk / 750 Nm. Zoals Autointernationaal.nl al eerder wist te verklappen kan er met deze uitvoering in 3,9 seconden naar 100 km/u worden gesprint. Niet slecht voor een vlaggenschip van afgerond 2,1 ton. De M850i xDrive Cabrio is zelfs sneller dan de oude M6 Cabrio. Een topsnelheid van 250 km/u is voor een cabriolet belachelijk snel, maar is tegelijkertijd een ‘must’ in het hogere premiumsegment. Toch is de 840d xDrive met zijn fenomenale lijn krachtbron de ideale motorkeuze voor kilometervreters en lange afstand cruisen. Ook verbruikt deze dieselvariant bijna 4 liter brandstof per 100 km mínder dan de M850i xDrive. De 840d xDrive heeft 5,2 seconden voor de sprint nodig.

Een 8-traps automaat is bij beide motorvarianten standaard, evenals vierwielaandrijving. Daarbij ontvangen de achterwielen het meeste vermogen en koppel. De M850i xDrive is tevens voorzien van adaptieve M wielophanging, 20 inch M velgen met performance banden, een speciaal M Sport remsysteem en het M elektronisch geregelde sperdifferentieel. Achterwielsturing is optioneel. Voor de liefhebbers is de 840d xDrive ‘op te pimpen’ met de adaptieve M wielophanging en een M Sport bodykit met agressiever ogende bumpers, 19 inch M velgen, het speciale M Sport remsysteem en een M stuurwiel.

Volgend jaar zal het derde lid van de 8-serie familie worden voorgesteld: de Gran Coupé. Die heeft een set extra portieren en zou achterin wel voldoende ruim voor volwassenen moeten zijn. De Cabrio versie arriveert in maart bij de Nederlandse BMW dealers in de showroom. De prijzen zijn nog niet bekend. Autointernationaal.nl verwacht dat de 840d xDrive Cabrio circa 133.400 euro gaat kosten en de M850i uitvoering ongeveer 178.500 euro. Op termijn volgt van alledrie de carrosserievarianten een M8 versie. De marktintroductie van de 8-serie Coupé vindt in december plaats.

Comments are closed.