Prijs indicatie BMW X7

0

Het klimaat staat op instorten, maar BMW vind het tijd om een nóg grotere (lees: meer CO2 uitstotende) SUV aan haar gamma toe te voegen. We hebben het natuurlijk over de al vele malen aangekondigde X7. Die is (nog) beter dan de X5 geschikt voor het vervoer van 7 personen en dat is met name voor autoconsumenten in het land waar hij gebouwd gaat worden (de Verenigde Staten) niet onbelangrijk. Er is dan 326 liter bagageruimte. Zijn er geen achterpassagiers, dan kunnen beide achterbankleuningen worden platgegooid en ontstaat een maximaal laadvolume van 2.120 liter. Wie alleen de leuning van de derde zit rij platlegt, kan 750 liter meebrengen.

BMW praat recht wat vanuit klimaatperspectief krom is: met het geld dat de Duitsers met de X7 denken te verdienen, kan een nieuwe generatie elektrische auto’s worden ontwikkeld. En dan komt het met de reductie van de CO2-uitstoot alsnog goed. Eerst het zuur, dan het zoet dus. Een niet echt overtuigende boodschap omdat Audi, Jaguar en Mercedes-Benz nu wél SUV modellen met een volledig elektrische aandrijflijn introduceren (de e-Tron, de I-Pace en de EQ C). Die zijn weliswaar een slag kleiner, maar toch.

Hier staat tegenover dat een zustermerk van Audi, Bentley, de Bentayga aanbiedt. En de Jaguar I-Pace behoort tot hetzelfde autoconcern als Land Rover, de fabrikant van de Range Rover, terwijl Mercedes al sinds jaar en dag de GLS in haar gamma heeft. Daar had BMW tot nu toe geen antwoord op, maar met de X7 wordt dat alsnog rechtgezet. Betekent dit dat de nieuwe, grote SUV met open armen ontvangen zal worden? Voor wat betreft het Europese publiek is dat twijfelachtig. Daarvoor is de maatvoering net even te groot. Maar op de Noord Amerikaanse markt is de X7 prima verteerbaar. En hetzelfde geldt voor China, waar ‘ingetogenheid’ in het vocabulaire niet lijkt voor te komen en (jonge) miljonairs het graag breed laten hangen.

Volgens Europese normen is X7 zeker geen schoonheid. Maar de levensmissie van de 5.151 millimeter lange, exact 2.000 millimeter brede en 1.805 millimeter hoge SUV is vooral om te imponeren. Bij de prijs inbegrepen is een wielbasis van 3.105 millimeter en zoals gezegd 3 zitrijen. BMW stelt dat de X7 zelfs helemaal achterin nog relatief veel zitcomfort biedt. Voor de middelste rij kan er worden gekozen uit een klassieke bank en 2 aparte comfortstoelen. Die laten zich over een lengte van 14,5 centimeter verschuiven. Dat geschiedt (uiteraard) elektrisch. De achterste zitplaatsen zijn volgens BMW geen noodzetels, maar volwaardige stoelen met veel bewegingsruimte voor passagiers. Het meubilair is standaard met Vernasca leder bekleed en elektrisch verstelbaar.

BMW heeft bij de X7 gekozen voor een klassiek design zonder esthetische frivoliteiten. Toch is het ontwerp wel degelijk controversieel vanwege de grootste nieren ooit die op de snoet van de SUV prijken. De potsierlijke ‘slagtanden grille’ vormt een enorm contrast met de fijne lichtblokken ernaast. Van een elegante uitstraling is dus allesbehalve sprake. Toch heeft BMW veel aandacht aan de lichtblokken besteed. LED techniek is standaard en op de optielijst staat Laserlight koplampen die hun lichtbundel automatisch aan de noden van het moment aanpassen. Zij kunnen de weg tot 600 meter verlichten. Andere optiemogelijkheden zijn het Design Pure Excellence en M Sport pakket. Daarnaast is er het Individual programma met tal van lekkers.

Van opzij bekeken zou de X7 net zo goed voor een Volvo XC90 kunnen doorgaan, al weten de Zweden het allemaal wat minder patserig te houden. De achterklep (2-delig, net als bij de X5) staat bijna verticaal. Het minst zwaar op de maag liggende designelement zijn wellicht de donkerrode, horizontale lichtblokken en de verbindende chroomstrip over de volle breedte van de carrosserie. Voor een vleugje sportiviteit zijn er de zogeheten Air Breathers net achter de voorwielen, de fraaie velgen (standaard 20 inch, maar 21 of 22 inch kan ook) en de dakspoiler. Het chroom onderaan de portieren (om het in/uitstap comfort voor de passagiers op de derde rij te vergroten, zijn de achterexemplaren opvallend groot) maakt het geheel net wat sierlijker. Dit decoratie-element zien we ook op de bumpers.

Bestempel jij het exterieurdesign van de X7 als ‘rommelig’, dan heb jij het dashboard nog niet gezien. Nou ja, bij deze dus wel. BMW monteert geen optisch met elkaar verbonden schermen zoals Mercedes, maar kiest voor losse ‘componenten’. Van visuele rust is daardoor geen sprake, eerder van chaos, ook omdat het centrale 12,3 inch touch screen eerder op de middenconsole lijkt te staan dan dat het er in werd geïntegreerd. Het beeldscherm dat dienst doet als instrumentarium (BMW Live Cockpit) is trouwens ook 12,3 inch groot. Een schrale troost is dat het achter de feiten aanlopende BMW (nog) geen afscheid heeft genomen van de klassieke iDrive draaiknop. Dat is zeker geen onprettigere bedieningsvorm dan via aanraken, spraak of met gebaren. En heel wat functies laten zich desgewenst ook nog met een fysieke toets activeren. Een update vindt ‘via de lucht’ plaats.

Een driedelig panoramadak is standaard, evenals airconditioning met 4 temperatuurzones, armsteunen, bekerhouders en USB poorten. Bijzondere opties zijn onder andere met glas afgewerkte knoppen, een Sky Lounge dakhemel met 15.000 verschillende verlichte patronen, een geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins, gescheiden klimaatregeling met 5 temperatuurzones, het Ambient Air Pakket, en een entertainmentsysteem met 10,2 inch grote schermen voor de achterpassagiers.

In de Verenigde Staten en China wordt de X7 leverbaar als xDrive50i. Die heeft de bekende 4,4 liter V8 onder de kap. In de X7 is die goed voor 462 pk en 650 Nm. Met het ook op de CO2-uitstoot houdt BMW het voor ons continent voorlopig op 3,0 liter 6 cilinder versies, te weten de xDrive40i (340 pk en 450 Nm), xDrive30d (265 pk en 620 Nm) en de M50d xDrive (400 pk en 760 Nm). Voor de meest bescheiden diesel belooft BMW een gemiddeld verbruik van 6,5 à 6,8 liter per 100 kilometer (gemeten volgens de nieuwe WLTP norm). Alle motoren worden standaard met een 8-traps Steptronic automaat en vierwielaandrijving geleverd. Een stekkerhybride variant ligt theoretisch voor de hand, maar daar rept BMW nog met geen woord over, waarschijnlijk omdat door de standaard derde zit rij er geen plaats meer is voor het accupakket.

De snelste X7 is (voorlopig) de M50d xDrive. Die zit met een tijd van 5,4 seconden rapper op 100 km/u dan de xDrive40i, die 6,1 tellen nodig heeft. Die stopt bij 245 km/h met versnellen. Het gemiddelde verbruik moet op 8,7 à 9,0 liter per 100 km uitkomen. De xDrive30d sprint in 7,0 tellen naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 227 km/u. De M50d xDrive is de enige X7 die de 250 km/u kan aantikken. Zijn gemiddelde verbruik moet uitkomen op 7,0 à 7,4 liter per 100 km.

De X7, die minimaal 2.395 kilo weegt, staat net als de jongste 3-/5-/7-serie en de X3/X4/X5 op het CLAR platform. Hij heeft vóór dubbele driehoeken als wielophanging en achter een multi-link as (met vijf armen). Verder is de BMW standaard voorzien van adaptieve luchtvering met elektronisch instelbare dempers en kan hij optioneel worden uitgerust met terreinmodi (voor sneeuw, zand, gravel en rotsen; xOffroad Pack genaamd) zodat de bestuurder zich het Range Rover rijders zal kunnen meten. De M50d xDrive uitvoering heeft een M Sport differentieel op de achteras. Op het asfalt behoudt de X7 daarmee het karakter van een achterwiel aangedreven auto, zo belooft BMW. Integral Active Steering, oftewel vierwiel sturing, is tegen meerprijs beschikbaar, net als actieve rolstabilisatie en Executive Drive Pro. De xDrive40i uitvoering kan tegen meerprijs worden uitgerust met het M genoemde Sport differentieel. De X7 beschikt over zo’n beetje alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen die je kunt bedenken. Daarnaast kan hij semi-autonoom rijden op de snelweg.

BMWTeslaVolvo
X7Model XXC90
xDrive40i HE100D PackT8 Excellence
± 127.990 euro129.280 euro129.400 euro
BMWAudiMercedes-Benz
X7Q8GLS
xDrive30d50 TDI Quattro350d 4Matic
± 110.900 euro109.155 euro118.182 euro
BMWAudiLand Rover
X7SQ7Range Rover
M50d xDriveTDI Quattro MurilloSDV6 Voque
±153.150 euro149.744 euro156.830 euro

De eerste exemplaren van de in het Amerikaanse Spartanburg te bouwen X7 worden in maart 2019 bij de Nederlandse BMW dealers verwacht. Prijzen zijn er nog niet, maar reken voor de goedkoopste versie (de xDrive30d) op 110.900 euro. Voor de xDrive40i moet gerekend worden op 118 mille. De M50d xDrive uitvoering gaat naar verwachting 153.150 euro kosten.

Comments are closed.