Prijsindicatie krachtigere Nissan Leaf E+

0

De Nissan Leaf is nog niet zo lang op de markt, maar nu al is zijn actieradius eerder mager dan indrukwekkend in vergelijking met de concurrentie. Op de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas lost de Japanse autobouwer dit probleem op. Daar debuteert de elektrische hatchback namelijk met een accu die 62 kWh groot is: de Leaf E+.

Nissan noemt nog geen rij bereik volgens Europese WLTP norm, maar de Amerikanen weten te melden dat de Leaf E+ volgens hun EPA meetmethode 385 kilometer ver kan komen op een volle acculading. Dat is er 115 kilometer meer dan het standaard model; een verschil van afgerond 40 procent. De Japanners noemen het nieuwe accupakket Nissan Intelligent Power.

Je kan de extra stroom uit het grotere accupakket (met 288 in plaats van 192 batterijcellen, een 25 procent hogere energiedichtheid en 55 procent meer capaciteit) overigens ook sneller opsouperen want de Leaf E+ heeft een krachtigere elektromotor, namelijk een exemplaar dat goed is voor 217 pk en 340 Nm. Dat is nogal wat meer dan de 150 pk en 320 Nm die het standaard model biedt.

De krachtigere elektromotor betekent natuurlijk dat je met de Leaf E+ sneller accelereert, al noemt Nissan nog geen concreet cijfer. Er wordt door de Japanse autobouwer alleen gemeld dat de topsnelheid 10 procent hoger ligt en dat de tussensprint van 80 naar 120 km/u 13 procent vlotter verloopt dan bij de uitvoering met 40 kWh accupakket.

De E+ uitvoering van de Leaf kan worden herkend aan speciale 16 inch velgen en aan diverse blauwe accenten op de carrosserie. In Europa wordt de krachtigere uitvoering in de zomer leverbaar. De prijs wordt in maart al bekend gemaakt, als de orderboeken open gaan. Wie interesse heeft kan nu al contact opnemen met de lokale dealer. Reken op zo’n 4.000 euro meerkosten ten opzichte van het standaard model. Dat betekent 40.890 euro voor de Acenta uitvoering.

Tegelijk met de E+ uitvoering van de Leaf introduceert Nissan een nieuw infomediasysteem. Dat kan op een slimmere manier navigatie-instructies geven en beschikt over meer internetfuncties. Voor de bediening is er een 8 inch groot aanraakscherm. Ook is het mogelijk om sommige functies via een applicatie op je telefoon te bekijken of aan te sturen.

De modeljaar 2019 uitvoering van de Leaf zal leverbaar zijn met e-Pedal en ProPilot. Dit betekent in het eerste geval dat je volgens Nissan slechts één pedaal nodig hebt om te versnellen, remmen of stoppen. ProPilot is een soort super de luxe cruise controle, die de Leaf kan laten stoppen, starten en centreren op de rijbaan.

Comments are closed.