Primeur: test DS 3 Crossback E-Tense

0

Waarom de korte test?

Voor haar eerste elektrische auto heeft DS ervoor gekozen om dingen eenvoudig te houden: de 3 Crossback E-Tense is net als menige auto met een verbrandingsmotor voorzien van 3 rij modi. Daarnaast kent de regeneratieve remmodus slechts één stand. Het doel is om op die manier de klant op te vangen die niet noodzakelijkerwijs gewend is aan een elektrische auto. Maar wat voor indruk maakt de DS 3 Crossback E-Tense als geheel? Hier lees je het eerste exclusieve kennismakingsverslag met een preproductie exemplaar.

Wat voor auto is het?

Tijdens de meeste van mijn tests van elektrische of oplaadbare hybride auto’s in de afgelopen maanden, kwam ik steevast tot dezelfde bevinding: sommige fabrikanten nemen aan dat potentiële kopers van dit soort voertuigen al bekend met de betreffende technologie zijn en dat zij geen vrees hebben om een keuze te maken uit de meervoudige instellingen en werkingsmodi. Het eigenzinnige DS heeft het tegenovergestelde pad genomen.

Dat is een bewuste keuze. Het Franse merk wil een zo groot mogelijke groep autoconsumenten verleiden met deze 3 Crossback E-Tense. En dat begint al met het ontwerp: er is geen verschil (op een paar kleine details na) tussen de versie met een verbrandingsmotor en de elektrische uitvoering. Alleen de specifieke grijsachtige tint van de E-Tense verraadt de aanwezigheid van batterijen onder de vloer. DS geeft 8 jaar of 160.000 km garantie op de accuset (waarbij de capaciteit boven de 70 procent zal blijven).

Ook binnenin zijn er bijna geen verschillen. De representant van de eerste generatie elektrische auto’s van het PSA concern is, afgezien van de heldere bekleding en het digitale display dat is aangepast om het elektriciteitsverbruik (in kWh / 100 km, regeneratieve remenergie) weer te geven, is deze 136 pk sterke DS 3 Crossback met 50 kWh batterijenset van het Chinese CATL over het algemeen zeer vergelijkbaar, ongeacht de motor. Daarmee is een actieradius van 320 kilometer mogelijk (volgens de WLTP cyclus). De batterijen kunnen worden opgeladen met gelijkstroom tot 100 kW en met een reguliere stekker. Een Wanddoos met een krachtigere AC zal door DS worden aangeboden voor thuisinstallatie, maar de uiteindelijke prijs en de specificaties daarvan zijn nog niet bekend.

Is het wat?

De eenvoud is ook evident tijdens het rijden. Terwijl de Mitsubishi Outlander PHEV gekenmerkt wordt door een relatieve complexiteit (verschillende rij modi, dosering van de regeneratieve remenergie), zijn hier de verschillen met de DS 3 Crossback PureTech of BlueHDi beperkt. Op de versnellingspook staat de letter ‘E’; het hoe en waarom is duidelijk. Daarnaast staat de letter ‘B’. Dit is de beroemde regeneratieve rem, die slechts 2 smaken biedt: klassiek en met een motorrem die veel krachtiger is om de batterijen op te laden.

Op mijn preproductiemodel was de regeneratieve remfunctie in de B modus iets te sterk en te weinig consistent in vergelijking met de normale bedieningsmodus. Maar de DS 3 Crossback E-Tense heeft nog steeds tijd om verder te worden verfijnd, want pas over 10 maanden zijn de eerste leveringen gepland. Er is nog steeds werk aan de winkel, ook omdat de assistentie een beetje kunstmatig aanvoelt. Verder lijkt de vering onvoldoende afgestemd te zijn op het meergewicht van het accupakket (300 kilo).

De kennismaking test met de preproductie versie van de DS 3 Crossback E-Tense was helaas veel te kort om echt te zien wat het potentieel is van de nieuwe elektrische technologie van PSA. Ik kon wel de Sport modus testen, die de 136 pk sterke elektromotor ontgrendelt (het vermogen is beperkt tot 100 paarden in de normale modus). De unit biedt een koppel van 280 Nm en interessante stijgingen in de sportmodus, maar als je direct van een DS 3 Crossback Puretech 130 overstapt in deze elektrische versie, dan geeft het een beetje de indruk van een wisseling van een Lotus naar een Bentley Bentayga. Uiteraard overdrijf ik nu, maar je hebt vast begrepen waar ik naar toe wil: het gewicht. Er zitten voor 350 kg batterijen in H vorm in de vloer onder de stoelen en in de middentunnel (op deze plek tasten zij het kofferbakvolume niet aan; er is net als bij de DS3 Crossback met verbrandingsmotor plek voor 350 liter bagage, maar er is wel minder voetruimte onder de voorstoelen) en dat voel je duidelijk. Het voordeel is dat het zwaartepunt lager is, maar er is nog steeds werk te doen aan de onderstelafstelling voor DS die een specifieke achteras heeft ontwikkeld voor deze 3 Crossback E-Tense. De aandrijflijn zelf werkt soepel en alert.

 

80%
80%
Awesome

DS neemt inmiddels bestellingen aan voor de DS 3 Crossback E-Tense. Die wordt leverbaar in dezelfde uitrustingniveaus als de conventioneel aangedreven versie en gaat als So Chic in Nederland circa 42.390 euro kosten. De DS 3 Crossback E-Tense gaat daarmee in precies dezelfde prijsklasse opereren als de Hyundai Kona Electric (nou ja, het instaptarief is afgerond 2.500 euro duurder). Het grote voordeel van de Koreaan is dat hij een grotere actieradius heeft. Qua ruimteaanbod is er geen noemenswaardig verschil, ondanks de forsere maatvoering van de Kona Electric. De 3 Crossback E-Tense compenseert dat het Franse chique. Daar is in Nederland zeker een markt voor.

  • 8
  • User Ratings (17 Votes)
    6

Comments are closed.