In detail: de nieuwe Audi S8

0

Het gamma van de Audi A8 wordt (weer) uitgebreid met een sportievere S versie. In tegenstelling tot de S4, SQ5, S6, S7 Sportback en SQ8 wordt de nieuwe S8 niet aangedreven door een diesel motor, maar zit er onder de kap een V8 op benzine met milde hybride techniek.

Het S offensief van Audi mag dan grootschalig zijn, maar is niet eenduidig. Of dat erg is, is een ander verhaal want de A8 wordt vooral buiten Europa gekocht en heeft men het niet zo op diesels. De nieuwe sportversie, S8 genaamd, krijgt dus een 4,0 liter V8 benzinemotor tussen de voorwielen. Het blok is voorzien van 2 turbo’s en is goed voor 571 pk en 800 Nm. Ter vergelijking: zijn voorganger was goed voor 520 pk. Dat gezegd hebbende: er was ook een Plus uitvoering met 605 pk. Of die terugkeert, is op dit moment nog niet bekend. Het schakelwerk wordt verzorgd door een 8-traps Tiptronic automaat. Vierwielaandrijving, naar goed Audi gebruik Quattro genaamd, zorgt er intussen voor dat de bestuurder deze motorkracht ook op het asfalt gezet krijgt.

Het 4.0 TFSI blok wordt gekoppeld aan een MHEV mild hybride 48 volt systeem met lithium / ion batterij. Dat drukt het gemiddelde benzineverbruik volgens Audi met 0,8 liter per 100 kilometer. De S8 beschikt ook op actieve cilinderuitschakeling; een systeem dat de benzinedorst verder moet helpen temperen. Ook de zeilfunctie draagt daar een steentje aan bij. Maar hoeveel het daadwerkelijke normverbruik of de CO2-uitstoot bedraagt, meldt Audi niet, alleen dat de topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/u. Een veeg teken? Hoe snel de S8 naar 100 km/u sprint is evenmin bekend.

De autofabrikant uit Ingolstadt omschrijft de nieuwe S8 graag als een luxelimousine met een duister kantje. Daarmee wordt niet sjoemelsoftware bedoeld, maar de aanwezigheid van de adaptieve demping dat middels een camera de weg vooruit analyseert en de stugheid van de dempers daar ‘voorspellend’ op kan aanpassen. In combinatie met de adaptieve luchtvering kunnen elektromechanische actuators de wielen onafhankelijk van elkaar doen uitslaan of in veren, waarmee hellen en duiken wordt beperkt. Daarnaast is de Audi voorzien van een actief meesturende achteras (die juist tegenstuurt op lage snelheid om de wendbaarheid te vergroten; het meesturen op hoger tempo zorgt voor meer stabiliteit) en een actief sportdifferentieel op de achteras. Standaard heeft de S8 gietijzeren remmen. Carbon keramische, inwendig geventileerde schijven (420 mm voor en 370 mm achter) zijn optioneel en snoepen 9,6 kilo van het wagengewicht af. Dat gezegd hebbende: de S8 blijft een enorme sloep; een sportauto zal het nooit worden. Het rij karakter wordt bepaald door de gekozen rij modus. Het Audi Drive Select systeem van de Audi telt liefst 7 verschillende modi. Eén van de standen waarvoor geopteerd kan worden, is Comfort +. Met deze rij modus geactiveerd leunt de carrosserie maximaal 3 graden in de bocht. Dat heeft tot gevolg dat de inzittenden keurig in hun zetel blijven zitten omdat de zijwaartse krachten dan minder nadrukkelijk aanwezig zijn. Heb jij behoefte om jouw haren los te gooien, dan zet je de S8 in de Dynamic modus en staat het onderstel op scherp om in bochten voor maximaal plezier te zorgen. De Audi helt dan maximaal 2,5 graden (met standaard onderstel is dat 5 graden). Voor het eerst is het mogelijk om de rij hoogte van de S8 helemaal zelf te bepalen, afhankelijk van de weg situatie.

De in de vorige alinea geschetste dualiteit kleurt ook de interieurbeleving. Om het geluidscomfort te optimaliseren, is de cabine voorzien van Active Noise Cancellation. Maar als daar geen behoefte aan is, dan kan akoestisch genoten worden van de met actieve flaps gezegende uitlaatlijn (met 2 dubbele, ovalen einddempers) die graag aan het blaffen slaat wanneer de bestuurder een andere rij modus selecteert. Voor het eerst in de geschiedenis zal de reeds 5,17 meter lange Audi S8 ook aangeboden worden met verlengde wielbasis. Die is primair bestemd voor grote afzetmarkten als China, de Verenigde Staten, Canada en Zuid-Korea. De extra wagenlengte (en hoogte) brengt meer comfort voor de inzittenden dankzij een grotere beschikbaarheid van hoofd en been ruimte. Het koetswerk draagt de inmiddels merk karakteristieke, ietwat onderkoelde S signatuur. Er zijn velgen tot 21 inch verkrijgbaar. Details aan de voorbumper, zij schorten en buitenspiegelkappen benadrukken het sportieve karakter van de auto. Een zwart stylingpakket is als optie leverbaar. De opties voor de verlichting omvatten HD Matrix LED koplampen met Audi Laserlicht en OLED achterlichten.

Binnenin vind je naast een sportievere ambiance ook een heleboel snufjes op het gebied van veiligheid, comfort en multimedia. Wanneer een hand het portier aanraakt, dan verhoogt de S8 razendsnel de grondspeling met 50 mm wat instappen comfortabeler moet maken. Hetzelfde kunstje vertoont de Audi wanneer men wil uitstappen. De S8 komt (optioneel) met 38 (!) rij assistentiesystemen. De bovenste dashboard inzetstukken (nieuw en alleen op de S8 verkrijgbaar) zijn gemaakt van Carbon Vector met een speciaal 3D diepte-effect. Direct daaronder zit een inzetstuk van donker geborsteld mat aluminium. Het digitale klokkencluster kent een speciaal S Performance scherm.

Wat de nieuwe S8 gaat kosten, is dit moment nog niet bekend. Audi zegt de prijs in een later stadium bekend te zullen maken, maar Autointernationaal.nl rekent op een tarief van circa 166.000 euro. Daarmee wordt de S8 iets duurder dan de 530 pk sterke BMW 750i xDrive en de Mercedes-Benz S 560 4Matic die goed is voor 469 pk.

 

Reageren is niet mogelijk.