Prijs indicatie Alpine A110 S

0

Alpine heeft eindelijk de krachtigere versie van de A110 onthuld. De S uitvoering is het (voorlopige) nieuwe topmodel uit Dieppe en beschikt over 292 pk en een stijvere ophanging.

Uiterlijke kenmerken van de nieuwe A110 S zijn oranje accenten op de achterstijlen en een matgrijze carrosserie kleur (Gris Tonnerre genaamd). Een nieuw koetswerkaccent is het vlagmotief in koolstofvezel. Verder zijn er zwarte Alpine opschriften op de hele bolide, oranje remklauwen en specifieke GT Race velgen met een donkere afwerking. Al deze aanpassingen belichamen het doelgerichte karakter van deze Alpine. Optioneel kan het dak uit koolstofvezel worden vervaardigd.

Wie bijbetaalt kan ook lichtgewicht velgen van Fuchs en een carbon afwerking voor de kuipstoelen krijgen. In het interieur vervangen oranje stiknaden de blauwe accenten die de Pure en Légende versies van de A110 typeren. De zwarte Dinamica bekleding voor de dakhemel, de zonnekleppen en de deurpanelen laat bovendien geen twijfel bestaan over de compromisloze persoonlijkheid van deze Alpine. De zetels, die eveneens zijn afgewerkt met Dinamica, worden aangeleverd door Sabelt en wegen slechts 13,1 kilo per stuk.

Er werd op voorhand gerekend op 300 pk voor de hardcore versie van de Alpine A110, maar de S uitvoering doet het in werkelijkheid met 8 pk minder. Toch is 292 pk lang niet slecht gelet op het wagengewicht van 1.114 kilo. Het is bovendien 40 pk meer dan de gewone A110 biedt. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 4,4 seconden. De topsnelheid stijgt naar 260 km/u. Alpine heeft het extra vermogen weten te bereiken dankzij een 0,4 bar hogere turbodruk, waardoor de 1,8 liter ook pas hoger in de toeren zijn volledige vermogen loslaat. Het motor koppel blijft 320 Nm maar is over een breder toerengebied beschikbaar: tussen de 2.000 en 6.400 toeren. Bij de 252 pk versie zet vanaf 5.000 toeren de daling in. De 4 cilinder piekt bij 6.400 toeren en dat is 400 omwentelingen meer dan in de gewone A110. Hierdoor nodigt de S uitvoering uit tot rijden met een hoger toerental.

Om zijn sportieve karakter te onderstrepen, beschikt de A110 S over een extra stijve ophanging. Daarmee staat hij ook 4 mm lager op zijn pootjes (het zwaartepunt is dus verlaagd), wat samen allemaal voor meer precisie moet zorgen in bochten. Dat klinkt veelbelovend, want de Alpine is volgens velen al de beste stuurmansauto van dit moment. Alpine spreekt van een uitmuntende stabiliteit bij hoge snelheden en een instant stuurrespons. Hiertoe werden de aanslagpunten geoptimaliseerd voor een ultieme koetswerk controle. De veren zijn 50 procent stijver en ook de dempers plus aanslagrubbers zijn aangepast. De stabilisatorstangen zijn zelfs dubbel zo stijf. De elektronische trajectcontrole werd dan ook anders afgesteld voor een ultieme precisie en stabiliteit, met name in de Track modus. Het ESC systeem kan nog steeds volledig worden uitgeschakeld. Om dat alles in bochten onder controle te houden, heeft de A110 S een elektronisch sperdifferentieel.

Ook de banden zijn nieuw; nu zijn het Michelin Pilot Sports 4 exemplaren van 215 mm (voor) en 245 mm (achter) breed voor meer grip. De fanatieke Brembo remmen met 320 mm schijven (optioneel op de gewone A110) zijn standaard op de S uitvoering. Dat is maar goed ook, want met een verwachte prijs van 78.000 euro is het niet echt een koopje. Ter vergelijking: de Alpine A110 Pure kost 64.300 euro en de Légende moet 68.100 euro opbrengen. Waar de A110 in normale trim 4,3 kilo per pk op de schaal brengt, hoeft elke pk in de S uitvoering slechts 3,8 kilo mee te zeulen. Standaard is onder meer een Focal geluidsinstallatie en zowel voor als achter parkeersensoren. De Alpine A110 S wordt eind van dit jaar leverbaar.

 

 

 

Comments are closed.