In detail: de Ferrari F8 Spider

0

Een verrassing kan je de Ferrari F8 Spider moeilijk noemen, maar dat maakt de komst van de topless Tributo niet minder leuk. Net als bij de dichte versie gaat om een zeer omvangrijke vernieuwing, maar niet om een compleet nieuw model. De Spider profiteert van dezelfde verbeteringen als de coupé en is dus lichter, sneller en heeft een compleet nieuw design aan de voor & achter zijde.

Ferrari maakte een topless variant van de 458 Italia uit 2011 en van de daarop gebaseerde, uit 2015 stammende 488 GTB. Logisch dat Maranello ook de F8 Tributo naar de kapper stuurt. Door het dak te verwijderen, zit je nu nog wat dichter bij de actie. Want de F8 Spider wordt aangedreven door één van de meest sensationele 8 cilinder motoren die je op dit momenteel kan vinden. De achtersteven vult zich immers met de dubbel geblazen V8 uit de Pista.

De F8 Spider doet het dus met een 3.902 cc krachtbron, voorzien van 2 turbo’s en goed voor een vermogen van 720 pk (dat komt neer op 185 pk per liter) plus een maximum koppel van 770 Nm (beschikbaar vanaf 3.250 toeren per minuut). Dankzij het Variable Torque Management raast de motor door tot 8.000 toeren. Ondanks de turbo techniek biedt hij dus hetzelfde gevoel als een atmosferisch blok. In een haarsplijtende 2,9 seconden werkt de F8 Spider de sprint naar 100 km/u af, terwijl de topsnelheid liefst 340 km/u bedraagt. Ook zonder dak is de F8 dus een als straatauto vermomde raket. Aanwezig is ook de driftmodus en de Ferrari Dynamic Enhancer (FDE+); elektronische systemen die het de bestuurder mogelijk maken om deze Ferrari op de limiet nog beter onder controle te houden. Maar je kan met de F8 Spider ook gewoon flaneren aan de Côte d’Azur. Schakelen gaat in alle gevallen via een 7-traps automaat met dubbele koppeling; een transmissie waar de nodige F1-techniek in ondergebracht is.

Net als bij de F8 Tributo het geval was, heeft Ferrari de nodige techniek uit andere modellen in deze Spider verwerkt. Zo is het uitlaatspruitstuk en de wijze waarop de luchttoevoer wordt geregeld, afgekeken van de 488 Challenge en heeft Maranello diverse methodes om het gewicht terug te dringen overgenomen van de 488 Pista. In vergelijking met de open 488 weegt de nieuwe topless Ferrari 20 kilogram minder. Daarnaast is de F8 Spider 50 pk sterker. Dat is Ferrari gelukt door de luchtinlaten naar de achterkant van de auto te verplaatsen. Op die manier zijn ze direct verbonden met de spruitstukken, waardoor er minder lucht verloren gaat en er meer in de motor terecht komt. En dat zorgt voor betere prestaties.


De sportwagenspecialist is dit jaar niet aanwezig op de IAA in Frankfurt, maar bouwt zijn eigen onthulling feestje in Italië. Dat de F8 Spider net als zijn voorgangers over een elektrisch bedienbaar metalen klapdak beschikt, is geen verrassing. Want deze Ferrari deelt zijn technische basis nog steeds met de 488 en dus ook met de 458. De zogeheten RHT constructie (de afkorting van: Retractable Hard Top) probeert zoveel mogelijk het lijnenspel van de gesloten Tributo te respecteren. Achter is er wel verschil: daar prijkt een grotere achterspoiler die zich rond de cirkelvormige lichtblokken vouwt. Die zorgt voor meer neerwaartse druk op hoge snelheden. Daarnaast maakt de nieuwe spoiler de F8 Spider optisch breder. In de neus zien we net als bij de F8 Tributo een S-duct, die kleiner is dan in de 488 Pista door een grondig gewijzigde onderhuidse structuur. De ‘Manta-achtige’ motorkap maakt de F8 Spider onderscheidend en oogt als een soort ruggengraat die onder de spoiler van de auto verdwijnt.

De hardtop dakconstructie van de F8 Spider klapt in 2 delen weg en plooit zich elegant over de centraal gemonteerde aandrijflijn. Het openen neemt niet meer dan 14 seconden in beslag; een handeling die ook al rijdende kan worden uitgevoerd (tot een snelheid van 45 km/u). Ferrari heeft bij de F8 Spider met het oog op comfort en praktisch gebruiksgemak opnieuw gekozen voor een hardtop omdat die is compacter en 2-dimensionaal is, zodat deze makkelijk boven de motor geplaatst kon worden. Naast de prestaties een hoedtik voor het design. Ondanks dat het platform al wat langer meegaat, ziet de open variant van de F8 Tributo er zeer geslaagd uit, zeker in dit boterbloemetjes geel.

De Italiaan weegt overigens 1.400 kilo en dat is slechts 20 kilo meer dan de veel extremere 488 Pista Spider. Hij heeft een gewichtsverdeling van 41,5 procent vóór en 58,5 procent achter. Volgens Ferrari valt de F8 Spider qua prestaties en sportiviteit tussen de 488 Spider en de ruigere 488 Pista Spider in. Hij zou bovendien “makkelijker op de limiet te rijden zijn” dankzij de setting ‘Race’ van de Ferrari Dynamic Enhancer (FCE+).

De marktintroductie vindt begin 2020 plaats. De prijs is nog niet bekend. De voornaamste rivaal van de nieuwe 4.611 mm lange, 1.979 mm brede en 1.206 mm hoge Ferrari F8 Spider is de McLaren 720S Spider.

Reageren is niet mogelijk.