Wie wordt er wel blij van deze nieuwe sportwagen van Maserati?

0

Maserati heeft een aantal foto’s verspreid van een prototype van haar nieuwe sportwagen die in mei volgend jaar officieel zal worden voorgesteld. Kenners zien direct dat het hier niet gaat om de langverwachte productieversie van de Alfieri conceptstudie, noch om de opvolger van de GranTurismo. Het betreft een licht en compact model met middenmotor. Moeten wij daar blij mee zijn?

Sportwagen fans met oogkleppen op misschien wel. Maar wanneer er vanuit Maserati perspectief naar het nieuwe model wordt gekeken, dan leidt dat tot fronsende wenkbrauwen. Waarom begint het in grote verkoopproblemen verkerende automerk aan een nieuw avontuur als haar huidige gamma dringend onderhoud behoeft (bijvoorbeeld in de vorm van geëlektrificeerde aandrijflijnen, autonome rij techniek of een directe opvolger van de GranTurismo zodat deze kopersgroep kan worden vastgehouden)? De modellenpolitiek van Duitse premium merken is grotendeels zeer voorspelbaar, maar dat maakt die autofabrikanten ook zo succesvol. Omdat de klant krijgt wat hij verwacht. Geen enkele klant, en ook de pers niet trouwens, had verwacht dat Maserati een sportwagen met middenmotor zou gaan lanceren (het eerste nieuwe model sinds 2015). En zeker geen auto, die in de wandelgangen ‘super sportiva’ wordt genoemd, die oogt als een opgeblazen Alfa Romeo 4C. Is een dergelijke sportwagen niet de laagwaardig voor Maserati? Of anders gezegd: is een opgeblazen 4C het beroemde merk met de drietand niet onwaardig?

Toegegeven, met het middenmotor concept heeft Alpine een succesvolle comeback gemaakt. Maar dat succes moet wel in perspectief worden geplaatst. Van de A110 werden in oktober in Europa 167 exemplaren verkocht. Maserati dient op maandbasis minimaal 2.000 auto’s te verkopen in onze marktregio om bedrijfseconomisch weer boven Jan te komen. Een sportwagen met middenmotor is dus niet de oplossing. Ook niet als Maserati hem voorziet van meer toeters en bellen dan waarover de Alfa Romeo 4C of de Alpine A110 beschikken, want dan stijgt de prijs met als gevolg een recht evenredige afname van het verkooppotentieel. Bij Porsche is de 718 Boxster / Cayman verkooptechnisch de zwakste schakel uit het gamma. Audi geeft geen vervolg aan de R8 en BMW niet aan de i8. Lotus zou waarschijnlijk de tent kunnen sluiten als zij geen Chinese reddingsboei van Geely toegeworpen had gekregen. Ja, General Motors introduceert nu een Chevrolet Corvette met middenmotor, maar dat autoconcern doet wel vaker dingen waar de buitenwereld met zijn verstand niet bij kan. Zoals het kort op elkaar lanceren van een tweetal sedans voor Cadillac (de CT4 en de CT5) terwijl dit merk veel meer geholpen zou zijn met SUV modellen van Duits premium niveau.

In hoeverre de nieuwe sportwagen van Maserati technisch overeenkomt met de 4C is nog niet bekend, maar wel aannemelijk aangezien de hoofd toeleverancier dezelfde zal blijven (Adler). Dit betekent een carbon fiber basis. Alfa Romeo is overigens gestopt met de productie van de 4C voor de Europese markt. De sportwagen wordt nog wel voor Noord Amerikaanse klanten gebouwd. Het lijkt er dus op dat men in Modena een vervolg gaat geven aan het basisontwerp. Het is niet moeilijk om achter het camouflagemateriaal van deze ‘Maserati’ de golvende carrosserie van de Alfa Romeo 4C te zien, inclusief ronde achterlichten. De 1.742 cc 4 cilinder motor zal echter plaatsmaken voor een (nieuwe) V6, gekoppeld aan hybride techniek. Om plek voor deze aandrijflijn te creëren, is het achterstuk in vergelijking met de 4C een stuk langer.

De fabriek in Modena wordt momenteel voorbereid op de productie van de sportwagen die in 2021 tevens te koop zal zijn als Spyder. Het wordt dus geen productieversie van de Alfieri, noch de spirituele opvolger van de GranTurismo maar positief bekeken zou er wel gesproken kunnen worden in de stijl van onder meer de Bora, de Merak en de op de Enzo Ferrari gebaseerde MC12. Die hadden hun motor óók achter de voorstoelen liggen. Maserati gaf eerder aan ook een volledig elektrische sportwagen aan haar leveringsgamma toe te zullen voegen, maar dit prototype houdt het bij hybride assistentie. De grote koelopeningen wijzen er op dat voor een verbrandingsmotor de hoofdrol is weggelegd bij de aandrijving.

De kans is groot dat de opvolger van de GranTurismo (en GranCabrio) wél volledig elektrisch wordt. Voor wie toch liever de Alfieri conceptstudie in productie had kunnen gaan: dat ontwerp kan nu onder de naam Roma bij Ferrari besteld worden. Voor een serieuze verkoopimpuls bij Maserati is het wachten op de nieuwe, kleinere SUV die zal worden afgeleid van de Alfa Romeo Stelvio en onder de Levante in het gamma komt.

 

Reageren is niet mogelijk.