Prijs indicatie Suzuki Swace

0

Suzuki heeft de naam bekendgemaakt van het tweede Toyota model dat zij onder eigen merknaam gaat verkopen: Swace. Dat is een goede keuze want het allitereert niet alleen mooi met ‘Suzuki’, maar ook met ‘Swift’ – misschien wel het bekendste model van de Japanners. De Swace is feitelijk een Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid, maar dan met andere bumpers en een hertekende achterklep.

Vorige week werd door Suzuki de Across al voorgesteld. Dat is een RAV4 Plug-in Hybrid met eigen merklogo. Na het lezen van de prijs van de Across sloeg de complete autojournalistiek stijl achterover: 65 mille. Voor dit bedrag zullen zich maar weinig kopers melden voor de stekker hybride SUV: Voor hetzelfde bedrag kan je bij de premium concurrentie namelijk soortgelijk model aanschaffen. De 65 mille kan deels worden verklaard door de zeer complete standaarduitrusting van de Across. Die is in grote lijnen vergelijkbaar met de Executive uitvoering van de RAV4. In Plug-in Hybrid vorm gaat die Toyota vermoedelijk 62 à 63 mille kosten. Dat is ook een stevig bedrag als je naar de niet al te hoogwaardige interieurmaterialen krijgt, maar gelukkig zal de betreffende RAV4 ook voor circa 52.650 euro te koop zijn. In dat geval krijg je een minder complete standaarduitrusting, maar Toyota vermijdt daarmee een directe confrontatie met de premium concurrentie. Van de Across is geen minder rijk met toeters en bellen bedeelde variant gepland. Dat maakt deze Suzuki bij voorbaat onverkoopbaar.

Voor de Swace Hybrid gaat Suzuki gelukkig een andere prijspolitiek hanteren, want er zijn voor deze Toyota kloon wel meerdere uitrusting niveaus gepland: De duurdere Style versie krijgt een hoger tarief dan de Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid in Executive uitvoering. Aan die Toyota hangt een prijskaartje van 37.445 euro. Wees dus niet verbaast als de Swace Hybrid Style 39 mille gaat kosten. De eenvoudigere, tot Select te dopen, uitvoering wordt circa 4.300 euro goedkoper. Voor deze Swace Hybrid moet dus gerekend worden op iets meer dan 34,5 mille. De goedkoopste Corolla Touring Sport met hybride aandrijflijn is er al vanaf 29.295 euro, maar die staat een trede lager op de uitrusting ladder.

Suzuki start overigens pas in het eerste kwartaal van 2021 met de verkoop van de Swace. Bij de Swace Hybrid Select die Suzuki sowieso vanaf begin volgend jaar wil gaan verkopen, zijn 16 inch lichtmetalen velgen, een CVT automaat, adaptieve cruise controle, LED koplampen, een groot licht assistent, automatische airconditioning en een 8 inch touchscreen met Bluetooth, Apple CarPlay plus Android Auto standaard. Ook de veiligheidsuitrusting is mooi compleet: aan boord zijn een noodremsysteem, verkeersborden herkenning en rijstrookbewaking.

Als Style beschikt de Swace Hybrid ook over Blind Spot Monitor (BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA) en over Simple‑Intelligent Parking Assist (S-IPA), waarmee de Toyota, pardon Suzuki, automatisch kan inparkeren. Ook aanwezig zijn bi‑beam LED koplampen, stoelverwarming voorin, stuurwiel verwarming en een draadloze oplaadmogelijkheid voor mobiele telefoons.

De Swace is zoals gezegd gebaseerd op de 1.8 Hybrid uitvoering van de Corolla (Touring Sports). Dit betekent dat de aandrijflijn uit de combinatie van een elektromotor (72 pk) en een 1,8 liter benzinekrachtbron (98 pk) bestaat. Samen zijn zij goed voor een systeemvermogen van 122 pk. Suzuki belooft een gemiddeld benzineverbruik van 4,5 liter op 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 103 gram per kilometer. De speciale ‘EV Drive Mode’ maakt het mogelijk om zeer korte afstanden volledig elektrisch af te leggen. Prestatiecijfers geeft Suzuki niet, maar de Toyota Corolla gaat van 0-100 km/u in 10,9 seconden en haalt een topsnelheid van 180 km/u. Andere Drive Modes zijn: Normal, Eco en Sport.

Door gebruik te maken van bestaand werk van Toyota kan de kleinere collega Suzuki veel ontwikkelingsgeld besparen. Daarmee blijft ook het financieel fiasco binnen de perken. Bij de Kizashi, een in eigen beheer ontwikkelde sedan met op de Amerikaanse markt gerichte aandrijflijn (lees: stevig verbruik en dus in Nederland nogal prijzig vanwege de hoge CO2 uitstoot), waren de investeringen en de verkoopcijfers totaal niet in verhouding. Toyota bouwt de Swace Hybrid graag voor Suzuki. Niet zozeer omdat zij een minderheidsbelang in deze branchegenoot heeft, maar ook doordat zij sinds de corona crisis met overcapaciteit kampt in de fabriek waar de Corolla gebouwd wordt. Dus extra exemplaren met een Suzuki logo zijn dan welkom.

Met de Swace Hybrid keert Suzuki terug naar het segment waarin zij lange tijd niet meer actief is: dat van de middenklassers. Het merk heeft dit van Toyota geleende model samen met de stekker hybride Across nodig om de grenswaarde van 95 gram/km CO2 voor het complete wagenpark te bereiken. De beschikbare carrosserie kleuren komen overeen met die van de Corolla Touring Sports: White Pearl Crystal Shine, Super White, Precious Silver, Black Mica, Phantom Brown, Oxide Bronze en Dark Blue Mica. Vanzelfsprekend is ook de wielbasis identiek: 2.700 millimeter. De bagageruimte van de Swace is met 596 liter inhoud lekker groot (1.606 liter met de achterbank leuning neergeklapt) en op de achterbank zit men ruim.

 

 

Reageren is niet mogelijk.