Prijs indicatie Bentley Flying Spur V8

0

Bentley levert de Flying Spur voortaan ook in V8 uitvoering, oftewel met 4 cilinders minder. De ‘instapper’ is net een stukje sportiever en goedkoper dan de W12 topversie.

Net als de vorige generatie Flying Spur V8 beschikt de nieuwkomer over een 4,0 liter grote, dubbel geblazen V8. Het vermogen is gestegen van 507 pk naar 550 pk. Het koppel nam nog meer toe: dat bedraagt nu 770 Nm geworden, waar dat eerst 660 Nm was. Als er minder dan 235 Nm benodigd is en het toerental onder de 3.000 toeren zit, kunnen er 4 cilinders uitgeschakeld worden. Daarmee wordt de Bentley tijdelijk tot 16 procent zuiniger. Maar hoeveel benzine de V8 uitvoering gemiddeld minder verstookt dan de W12 topversie meldt Bentley niet.

Een ander voordeel van de V8 motor is dat de Flying Spur met deze krachtbron net iets minder zwaarlijvig is. Desondanks is het nog steeds allesbehalve een vedergewicht, want de Bentley doet de weegschaalnaald in deze vorm uitslaan naar 2.237 kg. Maar daarmee is de V8 uitvoering wel 100 kg lichter dan de W12 topversie. Het is niet genoeg om het verschil in vermogen te compenseren, maar de instapper komt toch aardig goed van zijn plek. De Flying Spur V8 sprint namelijk in 4,1 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 318 km/u. Voor de W12 uitvoering zijn de prestatiecijfers 3,8 seconden en 333 km/u.

Qua uiterlijk kan je de V8 uitvoering (afgezien van de badge) herkennen aan de 4 ovale uitlaat eindstukken, die de meer gedistingeerd ogende, in de achterbumper geïntegreerde, 2 ovale pijpen van de machtige topversie met zijn 6,0 liter grote W12 motor (goed voor 635 pk en 900 Nm) vervangen. Handig om te onthouden: als je de uitlaat een kwartslag draait (in gedachten natuurlijk), dan zie je een ‘8’. Voor de rest zijn er geen optische verschillen. Dat het exemplaar op de foto’s er desondanks een stuk sportiever uitziet dan de doorsnee Flying Spur,  komt omdat het een variant met de Styling Specification is. Dit optiepakket bestaat uit een carbon splitter, zij schorten en een diffusor.

De eerste exemplaren van de Flying Spur V8 worden voor het eind van het jaar door Bentley afgeleverd. De prijs is nog niet bekend, maar reken op een tarief van 269.342 euro. Adaptieve luchtvering is net als bij de 294.461 euro kostende W12 topversie standaard. Beide Flying Spur varianten zijn beschikbaar met een achterbank met 3 zitplaatsen en in een uitvoering met 2 min of meer losse zetels. Elektronisch geregelde vierwielsturing is optioneel leverbaar. De Flying Spur V8 staat standaard op 20 inch lichtmetalen wielen.

Bij de Flying Spur V8 kan worden gekozen uit 7 standaardkleuren. Als dat niet genoeg is, dan staan er in de Mulliner catalogus liefst 60 andere tinten. Wie wil, kan het chroomwerk (net als bij de Flying Spur met W12 motor) laten vervangen door een uitgebreide reeks zwarte accenten zoals op de foto. exemplaren. Nieuw is een tablet voor de achterpassagiers; een module waarmee men onder meer de zonwering, de massagefunctie van de stoelen achterin en de klimaatregeling kan bedienen.

 

 

Reageren is niet mogelijk.