Laadkabels Tesla worden massaal gestolen

0

De laatste tijd worden er opvallend veel laadkabels van elektrische auto’s gestolen, vooral van Tesla modellen. De politie denkt dat dit te maken heeft met de diefstalbeveiliging. Die werkt bij lage temperaturen namelijk niet.

Een nieuwe laadkabel kost tussen de 200 en 300 euro en gebruikt leveren ze op de tweedehands markt ongeveer 150 euro op. De politie adviseert eigenaren van een elektrische auto om de kabel tussen 2 (houten) plankjes, die iets hoger dan de dikte van de kabel te leggen en daar haaks een van de wielen van de auto op te plaatsen. Op die manier kan men een van de wielen daar op zetten, zodat de laadkabel niet beschadigd raakt en dieven hem niet kunnen meenemen. Praktisch is anders, maar het lijkt voorlopig de enige oplossing.

Op het moment dat je een elektrische auto oplaadt, wordt de laadkabel met een borgpen vergrendeld aan de laadpaal én aan de auto. Maar die beveiliging tegen diefstal is niet adequaat. Een slimme dief heeft de borging namelijk binnen en paar tellen open. En anders lukt het wel om de kabel met brute kracht los te trekken. Dieven hebben het vooral op kabels van de Tesla Model 3 gemunt, met name in de nacht, als het koud is. Onder de 5 graden wordt na het laden namelijk de diefstalbeveiliging uitgeschakeld. Dit om te voorkomen dat de kabel vastvriest. Naast het feit dat dieven in het donker ongezien hun slag kunnen slaan hebben ze dus nog een reden om specifiek ’s nachts de laadkabels te jatten.

De politie adviseert dus om de elektrische auto tijdens het laden preventief óp de kabel te parkeren. Op gebruikersfora wordt gesproken over “dieven op brommertjes” die ‘s nachts langs Tesla’s rijden. De autofabrikant levert sinds een paar maanden de Model 3 overigens met een verwarmde laadpoort waarmee het koudeprobleem wordt verholpen. Ook van andere merken elektrische auto’s zijn er meldingen bij de politie en leasemaatschappijen van vermiste kabels.

Kabels zitten niet vast aan het laadpunt zoals de benzineslang aan de pomp omdat er nog geen standaard kabel is. Veel automerken werken met een eigen type aansluiting, zodat de klant gedwongen wordt om een eigen kabel aan boord te hebben. Bij de snelle laadpunten langs de snelweg zitten wel verschillende laadkabels aan de ‘pomp’, maar in de binnensteden is zo’n tros kabels tussen de geparkeerde auto’s niet handig. Als er één standaardkabel komt kan het wel. En bij draadloos opladen (dat is de toekomst) is het probleem ook voorgoed verholpen.

 

Reageren is niet mogelijk.