Dit gaan automobilisten merken van de klimaatplannen van Timmermans

0

De Europese Commissie heeft uitgelegd hoe haar torenhoge groene ambities verwezenlijkt gaan worden. En dat gaan we allemaal merken. Bijvoorbeeld aan de schonere lucht, maar ook aan duurdere brandstof. Tanken aan de pomp wordt mogelijk een euro per liter duurder! En met een beetje pech kan het ook gevolgen hebben voor jouw baan.

Linksom of rechtsom: het doel staat vast. De Europese economie moet in 2050 klimaatneutraal zijn en als tussendoel is voor 2030 in Brussel afgesproken dat de CO2-uitstoot met 55 procent lager zal zijn in vergelijking met het uitstoot niveau van 1990. Burgers gaan de zogeheten ‘Fit for 55’ plannen ook voelen want vanaf 2035 mogen er geen nieuwe benzine- en dieselauto’s worden verkocht.

Er komt een sociaal fonds om burgers te helpen met de transitie. Daar moeten miljarden euro’s in gaan komen voor de periode 2025-2032. Dat wordt deels betaald met extra heffingen. Want ook voor transport op de weg moeten straks zogeheten uitstootrechten gekocht worden. Dus bij het tanken van benzine of diesel komt er dan een extra heffing bij. Oliemaatschappijen kopen de rechten in, maar berekenen dat ook weer door.

En als je een nieuwe auto wil kopen dan wordt dat vanaf 2035 hoe dan ook geen benzine- of dieselmodel meer. Vanaf dat jaar kunnen alleen nog personenwagens worden aangeschaft die niet vervuilend zijn, zoals elektrische of waterstof exemplaren. Zeker 9 lidstaten, waaronder Nederland, hadden overigens plannen om de verkoop van nieuwe benzine- of dieselauto’s al vanaf 2030 te verbieden. Dus die maatregel maakt voor ons niets uit. Wel zal het Europese verkoopverbod autofabrikanten nog meer aanjagen om volledig over te schakelen op emissievrije modellen. Dat wordt nog verder aangejaagd door het plan om vanaf 2030 al zware boetes op te leggen aan merken die de gemiddelde emissie van hun nieuwe modellen niet hebben teruggebracht met 55 procent.

Fabrikanten zullen alleen aan deze doelstelling kunnen doen door de verkoopprijs van hun auto’s flink te verhogen. Dat zal de vraag drukken, met als gevolg minder omzet voor de branche. Nederland heeft alleen in de vorm van VDL Nedcar een serieuze autofabriek, maar kent veel toeleveranciers voor de sector. Daar kunnen door de verminderde vraag naar nieuwe auto’s zware klappen gaan vallen. ACEA, de Europese belangenclub van autofabrikanten, vreest een fors hogere benzineprijs en voor de bereikbaarheid van een nieuwe personenwagen voor ‘Jan Modaal’: “Wij zijn echt bang voor normale werkende mensen want die kunnen niet allemaal een nieuwe elektrische auto betalen”, aldus Erik-Mark Huitema, de Nederlandse directeur van de koepelorganisatie.

Fabrikanten die buiten Europa hun hier verkochte personenwagens produceren, zullen de dans niet kunnen ontspringen. Er komt namelijk stapsgewijs een CO2-heffing op importproducten. Daarmee wil ‘Brussel’ stimuleren dat de uitstoot ook elders in de wereld omlaag gaat. Het moet autofabrikanten elders in de wereld stimuleren om in schone technologie te investeren, omdat ze zich anders uit de markt prijzen in de Europese Unie. Deze heffing moet jaarlijks 10 miljard euro opleveren.

Het opladen van elektrische auto’s moet wel veel eenvoudiger worden. Langs snelwegen moet minimaal iedere 60 kilometer een laadstation komen voor elektrische auto’s. En iedere 150 kilometer een locatie voor waterstofauto’s. Die toezeggingen zijn feitelijk doekjes voor het bloeden, want prijsverhoging voor brandstoffen is een zeer gevoelig onderwerp. De meeste weerstand wordt verwacht in de Oost-Europese landen. Ook in Frankrijk is veel verzet tegen hogere belasting op brandstof. Accijnsverhogingen van president Emmanuel Macron waren eerder aanleiding voor de opkomst van de Gele Hesjes beweging.

 

Reageren is niet mogelijk.