Gemeenten kunnen niet genoeg laadpalen plaatsen

0

Na de aankoop van een elektrische auto komen veel consumenten met een probleem te zitten. Veel aanvragen voor een eigen laadpaal worden namelijk afgewezen door de gemeente waarin zij wonen. Er moeten landelijk per dag 644 nieuwe laadpalen bij geplaatst worden, maar het lukt de lokale overheid niet dat voor elkaar te krijgen. Volgens deskundigen is er onvoldoende kennis, capaciteit en budget.

Steeds meer mensen kopen een nieuwe elektrische auto. Maar na de aankoop volgt regelmatig een kater: veel aanvragen voor een eigen laadpaal worden afgewezen door gemeenten. De Vereniging Elektrische Rijders constateert grote lokale verschillen in het laadpalenbeleid. Branchevereniging Bovag dringt daarom aan op snelheid en meer regie van de landelijke overheid. Er moeten volgens berekeningen van adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) de komende jaren 644 nieuwe laadpalen per dag bijgeplaatst worden. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft zorgen over het tempo van het realiseren van nieuwe laadpalen.

De 69-jarige Mieke van der Ploeg kocht eerder dit jaar een Kia e-Niro. Ze wil haar nieuwe auto kunnen opladen met groene stroom van haar zonnepanelen. Daarom vraagt ze bij de gemeente Zeist een vergunning aan voor de aanleg van een parkeerplaats in haar eigen tuin. Maar die wordt afgewezen omdat het parkeren van de auto in de voortuin van rijtjeswoningen niet is toegestaan. Nu is ze aangewezen op de publieke laadpalen in de buurt. Dat vindt Mieke jammer. Ook Bernadette van den Hoek van Maarschalkerwaart komt voor een verrassing te staan. Zij schafte begin dit jaar een splinternieuwe stekker hybride MG EHS aan. Eerst zou er een laadpaal bij haar voor de deur komen. Dat is belangrijk voor haar, want Bernadette is slecht ter been. Maar door de wortels van een boom moet de laadpaal op een andere plek komen. Dat leidt tot bezwaren in de buurt. De gemeente ziet daardoor nu helemaal af van de laadpaal.

Gemeentelijke procedures kunnen leiden tot vertraging in het krijgen van een eigen oplaadpunt. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) doet jaarlijks onderzoek naar laadpunten. Uit hun Nationaal Laadonderzoek blijkt dat de helft van de aanvragen voor een privélaadpaal niet lukt. Circa 45 procent moet langer dan een half jaar wachten op een eigen laadpaal. Het levert dus soms lange wachttijden op. De Vereniging Nederlandse Gemeenten, de VNG, laat weten dat het aanleggen van laadpalen een taak is van de afzonderlijke gemeenten. Maar de VNG erkent dat dit niet vlot loopt. Een woordvoerder laat weten: “Gemeenten hebben niet genoeg kennis, capaciteit en budget voor taken rond laadinfrastructuur en elektrisch vervoer”. De BOVAG is hier verbolgen over: “De landelijke overheid moet de regie pakken. Met duidelijke regels, zodat kopers van elektrische auto’s weten waar ze aan toe zijn. Nu is dat in elke gemeente anders. Dat zet eigenlijk een rem op de vergroening”. De Vereniging van Elektrisch Rijden vraagt bij monde van bestuurslid Maarten van Biezen momenteel aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat of de procedures niet korter kunnen.

Er moet een grote inhaalslag worden gemaakt. Tussen begin 2019 en begin 2021 is het aantal elektrische auto’s toegenomen van 44.984 exemplaren tot meer dan 182.481 stuks. Maar de hoeveelheid publieke laadpunten voor elektrische auto’s houdt die groei niet bij. In 2017 was er gemiddeld 1,1 elektrische auto per openbaar laadpunt. Dit jaar is dit aantal al ruim verviervoudigd tot 4,6 auto per laadpunt. De branchevereniging van autobedrijven, de Bovag, heeft zorgen over die groeiende druk op de laadpalen.  Ook omdat het aantal elektrische auto’s de komende jaren explosief blijft stijgen. Daarom moeten er tot 2029 minimaal 1,5 miljoen laadpunten bijkomen. In de komende 9 jaar moeten er dus 644 nieuwe laadpunten per werkdag worden aangelegd. Een gigantische opgave. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s mogen worden verkocht. Die doelstelling is alleen haalbaar met meer regie en duidelijkheid over wet- en regelgeving, zo staat in een onderzoek van adviesbureau PwC.

 

Reageren is niet mogelijk.