Welkom in Europa: test Volkswagen ID.6

0

Waarom deze test?

Dit is de Volkswagen ID.6, een elektrische SUV die tot voor kort werd beschouwd als een model voor enkel de Chinese markt. Die positionering in de wereldwijde line-up zou echter kunnen veranderen, omdat het gerucht gaat dat deze auto (het grootste batterij aangedreven model van Volkswagen tot nu toe) naar Europa geëxporteerd zou kunnen worden. Is er sprake van een welkome aanvulling op het snel groeiende ID gamma van het Duitse merk? Deze test geeft een antwoord op die vraag.

 

Wat voor auto is het?

De ID.6 is in wezen een ID.4 versie met verlengde wielbasis, ontworpen om plaats te bieden aan liefst 7 personen. In elke andere dimensie lijken de 2 auto’s erg op elkaar; de ID 6 is minder dan 40 mm hoger en 30 mm langer dan de ID 4. In feite is de enige gemakkelijke manier om het 2-tal visueel te onderscheiden via de badges op de kofferklep en de grotere achterruit van de ID.6.

Er zijn 2 varianten: de ID.6 X die hier wordt getest en de steviger ogende ID.6 Crozz. Voor beide uitvoeringen heeft Volkswagen een specifieke Chinese joint venture partner geselecteerd. SAIC Volkswagen bouwt de ‘X’ in Shanghai, terwijl FAW Volkswagen de ‘Crozz’ in Foshan van de band laat rollen.

Onderhuids worden in China 4 aandrijflijnconfiguraties aangeboden. Daarvan hebben er 3 achterwielaandrijving met ofwel de 58 kWh of 77 kWh batterij en 180 pk of 204 pk, terwijl de topper dankzij een elektromotor op de vooras goed is voor 306 pk. Hij heeft dus vierwielaandrijving. En daarnaast de grotere (77 kWh) batterij. Het is dit vlaggenschip dat ik hier test en hoewel er nog geen officiële cijfers voor het rij bereik bestaan, is het aannemelijk dat deze ID.6 iets minder ver komt dan 480 km van de ID.4 GTX op een volle acculading.

 

Is het wat?

Het doordringende gevoel van vertrouwdheid strekt zich bij de ID.6 uit tot in het simplistische interieur. Je krijgt hetzelfde 5,3 inch instrumentendisplay als in de ID.4, samen met het 12 inch infotainment touchscreen. De bediening van de laatste gebeurt grotendeels via aanraakgevoelige pictogrammen, maar er zijn ook enkele capacitieve knoppen opgesteld onder het display. Eerlijk gezegd kunnen deze gevoeliger zijn, zoals we hebben geleerd van de ID modellen die Volkswagen al in Europa levert, vooral voor het selecteren van zaken als de rij modus. De gebruikersinterface blijft ook een structureel probleem.

De materialen in deze Chinese auto zijn niettemin van goede kwaliteit en er zijn tal van zachte plastic elementen buiten de quilt-effect stoelbekleding. Het bijna roze getinte plastic dat de bovenste en onderste dashboardverdeling in deze auto markeert, voelt echter wat goedkoop aan. Elders zijn harde kunststoffen gelukkig niet zo snel te vinden.

Waar de ID.6 ter grootte van een Touareg in uitblinkt, is de interieurruimte. Op de tweede rij is de hoeveelheid beenruimte werkelijk vorstelijk en de derde rij zal door de meeste volwassenen goed te gebruiken zijn, hoewel langere passagiers moeite zullen hebben om zich daar comfortabel te voelen tijdens langere reizen,  voornamelijk vanwege de bescheiden beenruimte, maar ook omdat de hoofdruimte wordt belemmerd door de zacht aflopende daklijn. Toch is de ID.6 voor een elektrische 7-zitter indrukwekkend en in vergelijking met alternatieven met een verbrandingsmotor vereist hij maar weinig compromissen.

Wat de bagageruimte betreft: zelfs met de stoelleuningen op de derde rij omhoog krijg je een respectabele 202 liter, en dit groeit tot meer dan 1.800 liter met alle zetels achterin neergeklapt. De ID.6 wordt in China geleverd in configuraties met 6 en 7 zitplaatsen, waarbij de tweede rij het verschil voor zijn rekening neemt.

 

De hier geteste uitvoering heeft misschien baat bij een motor op elke as, maar ondanks een systeemvermogen van 306 pk, is de ID.6 nog steeds geen indrukwekkend presterende auto. De besturing is echter mooi bekrachtigd en geeft wel wat feedback. Het voelt over het algemeen voldoende natuurlijk aan. Dat is niet verwonderlijk want die omschrijving geldt ook voor andere modellen in het ID line-up.

Zelfs op 21 inch wielen is de vering aan de zachte kant, hoewel elke versie van de ID.6 die naar Europa komt waarschijnlijk een regiospecifieke, ‘sportiever’ afgestelde ophanging zal krijgen. Dit Chinese voorbeeld is daarom misschien niet representatief in dynamische termen, maar er is niets wezenlijks mis met de rijeigenschappen dat Volkswagen eerst drastisch dient te veranderen voordat export naar Europa kan worden overwogen.

80%
80%
Awesome

Conclusie

De eerste indrukken suggereren dat de ID.6 een solide, ruime gezinsauto is en die precies biedt wat je zou verwachten van een vergrootte ID.4 met extra stoelen. Als elektrische auto voor grotere gezinnen zal hij dankzij de 7 zitplaatsen momenteel weinig concurrenten in Europa hebben. Zijn meest directe rivaal is de Mercedes-Benz EQB die 64 à 68 mille kost. Als Volkswagen de tarieven voor de ID.6 weer te beperken tot 47.000 à 57.000 euro, dan heeft zij een hit in handen!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (35)
    3.9

Reageren is niet mogelijk.