Waarvoor dienen ruitenwisserbladen? Oorzaken van defecte ruitenwisserbladen

0

Featured article

Een kapotte ruitenwisser kan de auto letterlijk immobiliseren, want zelfs als al het andere in orde is, is het gewoon onmogelijk om met zo’n auto te rijden in regenachtig, besneeuwd of gewoon vuil weer. De verkeersregels verbieden de bestuurder ten strengste om een auto met een kapotte ruitenwisser te besturen als het weer het gebruik van een ruitenwisser vereist (regen, sneeuw of gewoon vuil op de weg). Heel vaak is de oorzaak van vlekken op de voorruit:

  • geoliede voorruit die zelfs de beste ruitenwissers niet kunnen schoonmaken;
  • loszittende elastische borstels op de voorruit; defecten aan metalen onderdelen van de ruitenwisseraandrijving;
  • slijtage aan de randen van het elastische element van de borstels.

De oorzaken van het slechte werk van conciërges kunnen zijn:

  • langdurig contact van de vaste borstels met de voorruit van de machine (vervorming van de elastische delen) onder invloed van direct zonlicht of bij strenge vorst;
  • het binnendringen van vuil in de groeven van de elastische bandwissers
  • het in de groeven komen van het borstelwater met de daaropvolgende bevriezing
  • het veranderen van de chemische structuur van elastische delen onder invloed van ultraviolette straling (direct zonlicht); slijtage van de werkrand van het elastiek
  • het verschijnen op de bladen van de band van sporen van corrosie

Als de ruitenwissers in het midden van de voorruit beginnen te stoppen, volg dan deze stappen: Controleer of de ruitenwissers op de aandrijfsleuven goed zijn gekleed en of de trapezoïde in goede staat is. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de krukaandrijving. Als montagefouten worden ontdekt, moeten deze worden gecorrigeerd en de aandrijfsleuven zorgvuldig worden geïnspecteerd. Deze kunnen scheuren, breken of slijten, waardoor de sleuven slippen en de ruitenwissers niet meer in hun oorspronkelijke stand terugkeren. Soms kan de ruitenwisserhendel van zijn plaats springen. De volgende handeling is het controleren van de integriteit van de bedrading. Controleer hiervoor de spanning op de aandrijfconnector zonder het contact uit te zetten. Als er geen spanning op de connectorcontacten staat, moet de integriteit van de bedrading en de bruikbaarheid van het relais in serie worden gecontroleerd, te beginnen met de zekering in het montageblok. Geconstateerde storingen moeten worden verholpen. Het is ook mogelijk dat de ruitenwissers niet in hun oorspronkelijke stand terugkeren als gevolg van een defect in de elektromotor of de schakelaar. In dit geval is het noodzakelijk de defecte elektromotor te vervangen. De automobilist kan te maken krijgen met andere, moeilijker storingen die leiden tot een stop van de ruitenwissers, zowel in het midden van een voorruit, als in een andere positie. In dit geval is het beter zich tot specialisten te wenden die het probleem snel zullen identificeren en verhelpen.

Welke gommen zijn beter en hoe ze te kiezen Het is noodzakelijk om te begrijpen dat er geen betere gommen voor wisserbladen zijn. Ze zijn allemaal verschillend, verschillen in profielontwerp, rubbersamenstelling, mate van slijtvastheid, efficiëntie. Daarom is voor elke bestuurder de beste wisserborstel gum degene die het meest geschikt is voor hem in al deze en enkele andere parameters. Beschouw ze in meer detail. Allereerst zijn ze onderverdeeld naar seizoensgebondenheid. Er zijn zomer-, all-season- en winterbanden. Hun belangrijkste verschil is de elasticiteit van het rubber waarvan ze zijn gemaakt. Zomerbanden zijn meestal dunner en minder elastisch, terwijl winterbanden daarentegen massiever en zachter zijn. All-season opties zitten daar tussenin.

Onderhoud van ruitenwissers

Autowissers hebben, net als andere onderdelen van de machine, regelmatig onderhoud nodig. Om de levensduur van autoruitenwissers te verlengen, raden deskundigen aan:

  • regelmatig de voorruit van de machine en de werkoppervlakken van de ruitenwissers te ontdoen van stof, vuil en vet, en in de winter van sneeuw en ijs;
  • verwijder de ruitenwissers als de auto lange tijd buiten blijft staan
  • de ruitenwissers bij het verlaten van de auto in de garage zo omhoog te zetten dat contact van de elastische oppervlakken met de voorruit wordt voorkomen (de afstand tot de voorruit moet ten minste 5 mm bedragen);

In de winter is het uiterst belangrijk de ruitenwisser pas aan te zetten nadat het ijs op de voorruit van de auto is gesmolten. Als de ruitenwisser normaal werkte en er plotseling strepen verschenen bij het bewegen naar een van de zijkanten, dan zijn er waarschijnlijk mechanische deeltjes in de vorm van zand of vuil in de groef van de rubberen band terechtgekomen, waardoor het werkende deel van de band niet kan buigen, en de rand niet loodrecht op het glas komt te staan. Bij vorst in de winter kan er water in de groef terechtkomen, dat vervolgens bevriest. Het is voldoende om het vuil van de rand te verwijderen en de borstel zal normaal werken. Het ijs kan zelf smelten door de warmte van de voorruit, verwarmd door warme lucht die van binnenuit de passagiersruimte blaast, of het ijs moet voorzichtig met een scherp voorwerp uit de groef van de tape worden verwijderd om de tape niet te beschadigen. Als er plotseling strepen in het midden verschijnen wanneer de wisserborstel in beide richtingen wordt bewogen, is het mogelijk dat vuil en ijs aan beide zijden in de groeven van de band terechtkomen en dat de band uit de vasthoudende platte veerplaten valt. Als de ruitenwisserborstel aan de voorruit vastvroor en werd losgetrokken, door de tuimelaar van het glas weg te trekken, zonder te wachten tot het glas opgewarmd was, zou het ijs smelten en zou de borstel zich vrijmaken.

Handige links
Ruitenwissers aan vervanging toe?
Bekijk hier een overzicht van ruitenwissers
Zelf een ruitenwisser vervangen?

Reageren is niet mogelijk.