Lynk & Co is het nieuwe Saab

0

Eindelijk is het zover: China gaat de Europese automarkt veroveren. Eerdere aanvallen van merken als Brilliance en Landwind implodeerden nog voordat het offensief gestart was, en ook van het gereanimeerde MG kan je niet echt zeggen dat die industrie midscheeps heeft weten te raken, maar dit keer is het wel menens.

Bedoeld Autointernationaal.nl soms Borgward of Qoros? Nee, ook die met veel tamtam aangekondigde Chinese landveroveraars maken tot nu toe weinig indruk. Het laatste merk is eigenlijk al technisch failliet omdat het, verblind door het afzetpotentieel dat men in Europa dacht aan te treffen, vergat serieus werk te maken van de thuismarkt. En Borgward is hoe je het ook wendt of keert een enigszins genante rentree van een artiest uit de vroeger tijden.

Lynk & Co 01

Lynk & Co blijft verre van die nostalgische snaar, die waarschijnlijk in het geval van Borgward überhaupt niet meer bestaat (het merk ging in 1961 failliet en iedereen die toen nog in een Isabella reed, schuifelt nu waarschijnlijk achter een rollator). Lynk & Co is ook geen door boekhouders bedachte businesscase van investeringsfondsen à la Qoros, maar lid van de Geely, sinds 2010 de wijze en verstandige moeder van Volvo.

Dat Geely ambities had om uit te groeien tot een mondiale speler op de automarkt was al langer duidelijk. Het betreden van de Europese automarkt was daarom een kwestie van tijd. Maar wijsheid is nauw verbonden aan zelfkennis en Geely besefte dat de reputatie die zij in eigen land had opgebouwd met tamelijk inwisselbare middenklassertjes uit de B categorie niet de ideale basis is om de harten van de Europese autoconsument te veroveren.

Lynk & Co voorkant

Vandaar dat er gekozen is voor een schone lei: een compleet nieuw automerk die er niet voor schaamt dat zij geen geschiedenis heeft en daarom haar eerste model heel zelfbewust ’01’ gaat noemen. Het betreft een SUV die met een maatvoering van 4,53 x 1,84 x 1,64 meter aan de bovenkant van het C segment kan worden gepositioneerd. Midscheeps in de middenklasse dus. De Lynk & Co 01 zal veel techniek gaan delen met de XC40 van zustermerk Volvo, inclusief diens CMA (Compact Modular Architecture) platform en benzinemotoren. Ook zullen de Chinezen net als de Zweden fors gaan inzetten op stekkerhybride modellen. Later volgen volledig elektrische versies die geschikt zijn voor inductie laden.

Lynk & Co weet dat één zwaluw nog geen zomer maakt en dus volgen er na de 01 nog meer modellen. Die zullen ’02’ en ’03’. Eén daarvan wordt waarschijnlijk een 4-deurs coupé, als alternatief voor de spraakmakende CLA van Mercedes. In China start de verkoop in het vierde kwartaal van 2017. Europa is het jaar daarop aan de beurt en in 2019 zal de oversteek naar Noord Amerika worden gemaakt. Binnen onze marktregio is de primeur voor Duitsland. Als Lynk & Co in het hol van de leeuw (Audi, BMW, Mercedes) de harten van de autoconsument weet te veroveren, dan ligt de wereld aan haar voeten.

Lynk & Co stuurwiel

Om deze reden vond de presentatie van Lynk & Co aan de westerse media in Berlijn plaats. Er had weliswaar al een voorvertoning in Göteborg plaatsgevonden, maar de Duitse hoofstad biedt de ambiance waar het merk naar op zoek is. Berlijn is immers de hipste stad van Europa en ook een plek waar de honderden Chinese genodigden graag voor in het vliegtuig stappen. Westerse journalisten vormden zo de entourage voor hun collega’s uit China, en dat helpt om Lynk & Co te positioneren als een ‘global brand’.

Lynk & Co zal geleid worden door Alain Visser, een Belg die eerder werkzaam was voor Ford, Opel en Volvo. Hij heeft zijn bureau in Göteborg staan. Het nieuwe merk mag dan een Chinese moeder hebben, het zal worden gepositioneerd als “ontworpen en ontwikkeld in Zweden”. Lynk & Co zegt “de standaardconventies in de autobranche te willen uitdagen’. Als u deze omschrijving doet denken aan wijlen Saab, dan bent u vast niet de enige. Zweden krijgt zo, na een pauze van 6 jaar, weer een tweede nationaal automerk.

Lynk & Co Alain Visser

Waar ‘Volvo’ synoniem staat voor ‘veiligheid’, daar wil Lynk & Co zich van gaan onderscheiden met een ‘connected’ digitale infrastructuur. Hiervoor zal worden samengewerkt met Ericsson, Microsoft en de Chinese e-commerce gigant Alibaba. Volgens Lynk & Co gaat de 01 “de meest verbonden auto tot op heden” worden. Een internetaansluiting en voertuig-met-voertuig (V2V) communicatie maken onderdeel uit van de standaarduitrusting. Een soort Zweedse/Chinese ‘voorsprong door techniek’ dus, en daarmee een goede basis om zich als premiumproduct te kunnen positioneren. De 01 zal worden gebouwd rond een open API: een vakterm voor een methode waarmee computers met elkaar communiceren. De auto’s van Lynk & Co zullen daardoor in staat zijn om gegevens onderling uit te wisselen, bijvoorbeeld over beschikbare parkeerplaatsen en de verkeerssituatie.

De eigenaren van een 01, 02 of 03 zullen zelfs in staat zijn om hun auto met anderen te delen met wie zij maar willen, zonder tussenkomst van een bedrijf als SnappCar. Even de ‘share’ knop op het touch screen aanraken is voldoende. De Lynk & Co kan dan gratis uitgeleend worden aan bijvoorbeeld vrienden en familie, maar ook aan derden via een abonnementsysteem. Zodra de eigenaar zijn auto ‘vrijgeeft’ zullen anderen via Facebook, Instagram en dergelijke kunnen zien waar de Lynk & Co zich bevindt en vervolgens kunnen beslissen om het voertuig al dan niet te gaan gebruiken. Via het genoemde touch screen zal ook de app store bezocht kunnen worden.

Lynk & Co dashboard

Voor (Nederlandse) autodealers die uitgekeken zijn op hun huidige merk, of het als een zinkend schip beschouwen, is Lynk & Co evenwel geen reddingsboei. De fabrikant gaat rechtstreeks met haar klanten communiceren en zakendoen, zonder tussenkomst van het dealerkanaal. De productie zal plaatsvinden in China. Kwaliteitsfetisjisten hoeven nu niet direct hun wenkbrauwen te fronsen, want Volvo bouwt daar al enige tijd een verlengde versie van de S60 die zonder schade voor haar imago in Noord Amerika verkocht wordt. Lynk & Co wil binnen 5 jaar op een output van 200.000 auto’s zitten. Ter vergelijking: moederbedrijf Geely verkocht vorig jaar afgerond 800.000 exemplaren.

Visser wil de verkoop vooral via internet plaats laten vinden. Er zal worden gewerkt met “vaste en concurrerende” prijzen. Voor Europa zal één tarief worden gehanteerd. Dus de Lynk & Co 01 zal in Nederland net zoveel kosten als in omringende landen. Over de prijzen kan niet worden onderhandeld. Nadat er betaald is, zal de auto thuis worden afgeleverd. De doelgroep van Lynk & Co bestaat namelijk uit de ‘global connected generation’. Met die positionering wordt (al te veel) interne concurrentie met Volvo voorkomen.

Lynk & Co

Er komen wel een serie ondersteunende showrooms in winkelstraten zoals Tesla die ook heeft. Voor onderhoud zal de Lynk & Co klant terecht kunnen bij de Volvo dealers. Die zal de auto bij de klant thuis gaan ophalen. Met het elimineren van een distributieschakel, enkt Visser fors op de kosten te kunnen besparen. Een snelle rekensom leert dat Lynk &Co hierdoor circa 25 procent goedkoper kan opereren. Dit betekent dat de 01 waarschijnlijk goedkoper wordt dan de Ford Kuga en Kia Sportage, maar qua uitrusting en materiaalgebruik niet onder zal doen voor een Audi Q3 of BMW X1. Visser wil niet met modeljaar vernieuwingen gaan werken, maar per seizoen aangepaste uitvoeringen en collecties aanbieden, net zoals modeketen Hennes&Mauritz dat doet. Het nieuws zal via de sociale media bekend worden gemaakt.

Comments are closed.