Vroeger moeder en dochter, nu rivalen: testduel Ford Mustang Mach-E en Jaguar I-Pace

0

In de nieuwe wereld van de elektrische auto is er inmiddels aardig wat aanbod. Dat gezegd hebbende, zijn er 2 modellen die opvallen met hun sportieve uiterlijk, hun prestatieniveau en de sfeer aan boord. Ik heb het over de Ford Mustang Mach-E en de Jaguar I-Pace. Beide behoren tot de elektrische cross-over familie en zijn in staat om een niet al te groot gezin over een flinke afstand zonder CO2-uitstoot te vervoeren. Maar welke moet je kiezen?

Een wedstrijd van elektrische auto’s moet beginnen met hun specificaties. De Jaguar I-Pace heeft een 90 kWh lithium-ion batterij. Zijn accu’s kunnen tot 400 pk via de 4 wielen op het asfalt zetten en bieden een koppel van maximaal 696 Nm. Met deze specificaties neemt de acceleratie van 0 naar 100 km/u 4,8 seconden in beslag en de topsnelheid wordt elektrisch begrensd op 200 km/u om de actieradius niet te decimeren. Met een fluwelen rechtervoet zou de I-Pace op een volle accu 470 kilometer ver moeten komen. De prijs van de S basisuitvoering is 83.077 euro.

FordMustangMachEtestJaguarIpace

De volledig elektrische Mustang is leverbaar met meerdere aandrijflijnen. Het instapmodel doet voor de voortstuwing een beroep op een ‘kleine’ 75,7 kWh batterij. Maar voor deze test heb ik gekozen voor de versie met vierwielaandrijving en de grote 98,8 kWh accu. De elektromotoren leveren samen 351 pk en 580 Nm aan koppel. De sprint naar 100 km/u wordt afgelegd in 5,8 seconden en de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. De prijs van deze uitvoering is 75.940 euro.

Beide modellen zijn specifiek ontworpen voor volledig elektrische aandrijving. Daarmee zijn zowel de Mustang Mach-E als de I-Pace toekomstgericht, maar met zijn naam (en bijvoorbeeld zijn achterlichten die verdeeld zijn over 3 verticale units) legt de Ford ook een duidelijke link met het verleden oftewel de gewone Mustang die stamt uit een tijdperk toen verbrandingsmotoren nog heel gewoon waren. De stylisten van Ford hebben perfect werk afgeleverd door deze elektrische volbloed een ​​onmiskenbaar sportieve esthetiek te geven. Vooral de daklijn die naar achteren lijkt te hellen, zoals bij de originele Mustang Fastback, dankzij de visuele truc van het zwarte dak, verdient lof.

FordMustangMachEtestJaguarIpace7

Jaguar kijkt met de I-Pace echter niet achterom en heeft geen last van nostalgische gevoelens. Daardoor oogt deze elektrische cross-over futuristisch en lijkt hij in niets op bijvoorbeeld de iconische E-Type of XJ. Daarmee is de Jaguar meer ontwrichtend met zijn design. De I-Pace ziet eruit als een rijdende conceptstudie, aangezien zijn lijnenspel voor een Jaguar volledig uniek is. Toch: met zijn voor- en achterlichten, zijn J-vormige dag verlichting en zijn grille heeft hij echter onmiskenbaar een familiegelijkenis met de modellen van het merk die een verbrandingsmotor onder de kap hebben. Maar zijn wielen in de hoeken en zijn snuit die de lucht over de motorkap lijkt te doorboren geeft hem ook het profiel van een TGV met grote wielen. Dat maakt hem echt exclusief.

De 2 modellen hebben vergelijkbare afmetingen, want de Jaguar is 4,68 meter lang, terwijl de Ford met 4,71 meter amper groter is. Ook de carrosseriebreedte ontloopt elkaar nauwelijks. Die bedraagt 1,90 meter respectievelijk 1,88 meter. De futuristische uitstraling van de I-Pace wordt bevestigd door zijn hoogte die 1,57 meter bedraagt, terwijl de Mustang Mach-E 1,62 meter hoog is. Dat deze elektrische cross-overs vrijwel identieke afmetingen hebben (stond de I-Pace soms model voor de ontwikkeling van de Mustang Mach-E?), zien we ook terug in de wielbasis. Die is 2,98 meter lang in het geval van de Ford en 2,99 meter voor de Jaguar. Dat is een as afstand die een limousine waardig is en dat is voelbaar zodra er ingestapt wordt.

FordMustangMachEtestJaguarIpace11

Voorin is de I-Pace ruim en comfortabel, vooral met de optionele sportstoelen van de F-Type, terwijl de achter passagiers kunnen genieten van een even grote leefruimte als in de Jaguar XJ. Voor de Amerikaan is leefruimte net zo belangrijk. Dit wordt benadrukt door de totale afwezigheid van een centrale tunnel, zowel aan de voor- als aan de achterzijde. Dat gezegd hebbende, de algemene sfeer is meer ingetogen in de Jaguar. Het meubilair, meer premium, speelt zijn rol samen met de fraaie luxe materialen perfect, ook al zal de Mustang indruk maken op technofielen met zijn enorme centrale touchscreen dat verticaal is geplaatst. Maar wat wil je? Een premium merk word je niet van de ene op de andere dag. Er is enige knowhow voor nodig, en Jaguar heeft daarvan beslist meer is huis dan Ford. Zijn multimedia oogt weliswaar minder flitsend dan dat van zijn Amerikaanse concurrent, het systeem is niet minder efficiënt.

FordMustangMachEtestJaguarIpace12

Onder de schuin aflopende achterruit van de I-Pace, die een beperkt zicht op de achterkant biedt, bevindt zich een kofferbak met een indrukwekkend volume van 656 liter. Vanwege de positionering van de batterij is deze echter erg (om niet te zeggen ’te’ ) diep en vrij hoog. Aan de voorzijde bevindt zich een zeer handig opberg vak van 27 liter voor de laadkabels. Hier doet de Mustang Mach-E het veel beter met een frunk van 100 liter ter compensatie van het lage volume van de kofferbak die slechts een kleine 402 liter bedraagt. Zelfs zijn kleine zusje Puma scoort wat dit betreft beter…

Bij de elektrische Mustang en de Jaguar is voor wat betreft de vierwielaandrijving gekozen voor dezelfde technische oplossing. Namelijk zowel een motor op de voor- als de achteras. De in de vloer geplaatste accu’s bieden een uitstekende gewichtsverdeling die zelfs perfect is bij de I-Pace met zijn 50/50-verhouding. Maar daarmee houdt de overeenkomst op, zo blijkt na de eerste ronden op een bochtige weg. De Mustang Mach-E wil niet aan het asfalt plakken. Zij wil dat wij met haar spelen. Haar kont waggelt graag bij elke druk op het rechterpedaal. Net zoals haar zus met een V8 motor zou doen. Bij de Jaguar is het precies andersom.
Die is als vastgeschroefd aan het asfalt. De vooras is in staat om duizelingwekkende zijdelingse krachten op te vangen. Het moet gezegd dat de Jaguar, in tegenstelling tot de Ford, kan worden uitgerust met adaptieve en pneumatische vering. Hierdoor kan de I-Pace bijvoorbeeld bij hoge snelheid enkele centimeters zakken. Door dichter bij de grond te komen, verlaagt de I-Pace zijn zwaartepunt en verbetert hij zijn aerodynamica. In de complexe opeenvolging van bochten heeft de I-Pace het gedrag van een supersportwagen en de Mach-E dat van een gewone / echte Mustang.

FordMustangMachEtestJaguarIpace9

In de stad weet de Mustang zich redelijk comfortabel te voelen met zijn enigszins flexibele ophangingen, maar de pneumatische schokdempers van de I-Pace maken eerlijk gezegd het verschil. Daarnaast biedt de Engelsman de stilte en het rijcomfort van een limousine. Het verbruik van de 2 hoofdrolspelers ligt heel dicht bij elkaar. Reken gemiddeld op 20 à 23 kWh, met een minimum van 25 kWh op de snelweg. Maar de Jaguar moet qua actieradius in de Ford duidelijk zijn meerdere erkennen. Die kan 430 à 480 kilometer wachten op een nieuwelading, terwijl bij de I-Pace de actieradius beperkt blijft tot 350 à 400 km. Dit is zeker het grote minpunt van de Jaguar. En toont dat de I-Pace een ouder ontwerp is. Dat blijkt ook als we de laadsnelheid vergelijken. Ford is erin geslaagd het oplaadvermogen van zijn accu’s op te drijven tot 150 kW. De Jaguar moet genoegen nemen met een middelmatige 100 kW. Dit betekent dat Ford 18 minuten nodig heeft om 200 km actieradius te herstellen terwijl dit bij de Jaguar Ford 27 minuten duurt. Beide hebben een ingebouwde 11 kW DC lader.

FordMustangMachEtestJaguarIpace4

 

Conclusie:

Hoewel de 2 hoofdrolspelers vanwege hun kenmerken sterk op elkaar lijken, leert de vergelijkende test dat zij in een verschillend universum opereren. Ford speelt nostalgisch met zijn look die alles leent van de originele Mustang; een prestatie van formaat van de stylisten die de uitdaging zijn aangegaan om de codes van een ‘Pony Car’ te integreren in de afmetingen van een cross-over. De geest van de ‘muscle car’ waart zelfs rond als je aan het rijden bent, met een kont die elke keer dat het rechterpedaal wordt ingedrukt, graag danst. Het interieur is ultramodern met een minimalistisch ontwerp, maar wel een gigantisch verticaal scherm in het midden, dat onder andere de multimedia functies regelt. Deze elektrische Mustang is over het algemeen vrij comfortabel, met een mooie leefruimte, maar de kofferbak is helaas niet in overeenstemming met zijn formaat.

De Jaguar oogt eigenlijk moderner dan de Ford, hoewel het een ouder ontwerp is. Los van deze constatering is zijn uiterlijk volledig origineel en doet hij meer denken aan een futuristische conceptauto dan aan een cross-over. Van dit laatste type personenwagen neemt hij stilistische kenmerken over in de vorm van grote wielen, maar voor wat betreft zijn aerodynamica lijkt Jaguar inspiratie opgedaan te hebben bij een TGV. Ook aan boord zijn er verschillen. Het dashboard oogt traditioneler, maar de pasvorm van de materialen is onberispelijk en duidelijk premium. En uiteindelijk is de sfeer net zo modern als in de Ford dankzij zijn grote horizontale scherm met applicatiebeheer zoals op de smartphone.

FordMustangMachEtestJaguarIpace8

Tijdens het rijden scoort de Jaguar ook meer punten. Zijn onderstel is scherper dan dat van de Mustang. Duidelijk meer ‘Europees’ dan ‘Amerikaans’ en daardoor sportiever. Het onderstel is ultra-efficiënt en communicatief. Als kers op de taart kan de luchtvering van de I-Pace de rijhoogte met enkele centimeters laten variëren. Hiervoor heeft Jaguar een beroep kunnen doen op de knowhow van de ingenieurs van zustermerk Land Rover. Op die manier kan de bestuurder zijn I-Pace omtoveren tot een echte ‘alle wegen’ machine. Wat dit betreft is de Jaguar niet alleen een referentie voor de Ford, maar ook voor tal van andere concurrenten.

De elektrische auto van Jaguar heeft helaas beperkingen. De belangrijkste is het opladen. Hier wint Ford ruimschoots de wedstrijd met een vermogen dat kan oplopen tot 150 kW, terwijl de JAG genoegen neemt met een middelmatige 100 kW. Dit theoretische cijfer vertaalt zich in de praktijk in een tijdswinst van ongeveer 10 minuten als er voor 200 km rijbereik stroom moet worden geladen.

FordMustangMachEtestJaguarIpace6

Ten slotte moeten we het natuurlijk voer de prijs hebben. Beide modellen zijn helaas te duur. Hoewel de Mustang Mach-E aan het begin van zijn verkoop carrière sympathiek geprijsd was, hebben stijgende grondstofkosten, bevoorradingsproblemen en een hoge dollarkoers Ford ertoe gedwongen om de prijzen te verhogen. En dat is jammer, want de testversie, de Mustang Extended Range AWD, staat in de catalogus met een basisprijs van 75.940 euro. De Jaguar I-Pace wordt in basisuitvoering verkocht voor 83.077 euro, maar daaraan moet absoluut de beroemde elektronisch gestuurde luchtvering voor 1.625 euro worden toegevoegd. En mijn subliem uitgeruste testexemplaar (de HSE uitvoering) wordt aangeboden voor 98.197 euro. Slik …

Dit alles wetende, wint de Ford Mustang Mach-E rationeel gezien deze vergelijkingstest omdat zijn laadsnelheid, zijn grotere actieradius en zijn iets schappelijkere prijs het verschil maken. Ook scoort hij punten met zijn markante styling en zijn moderne multimedia. Maar is er meer budget dan 75.940 euro, dan zou ik toch echt voor de I-Pace kiezen. De Jaguar weet namelijk te verleiden met zijn comfort en rijdynamiek (de luchtvering zorgt écht voor veel meer plezier achter het stuur), om nog maar te zwijgen over zijn futuristische / moderne uiterlijk en zijn veel grotere kofferbak.

 

Reageren is niet mogelijk.