Lynk & Co: premium voor iedereen

0

Geely, het moederbedrijf van Volvo, komt met een nieuw automerk: Lynk & Co. Hiermee gaat de Chinese fabrikant het totaal anders aanpakken dan de traditionele autobouwers. Volgend jaar start de verkoop van de eerste auto’s in China. Europa en de Verenigde Staten plus Canada zijn in 2018 aan de beurt.

lynk01a2

Lynk & Co heeft zijn basis bij Volvo. Letterlijk en figuurlijk. Het hoofdkantoor, de stylingstudio en het R&D centrum van het nieuwe merk bevindt zich namelijk in Göteborg, dezelfde stad als waar Volvo zetelt. En er zal voor de eerste generatie auto’s gebruik worden gemaakt van hetzelfde onderstel. Op het introductiefeestje van Lynk & Co waren niet alleen Chinese managers aanwezig, maar ook de topman van Volvo. Dat is natuurlijk geen toeval.

lynk01a3

Het nieuwe merk krijgt hierdoor een Zweedse, en dus ‘premium’ nestgeur. Aangezien iedereen maar één kans heeft om een eerste indruk te maken, is dat niet verkeerd. De door de Europeaan Peter Horbury (onderstaande foto) ontworpen modellen van Lynk & Co zullen worden gebaseerd op het CMA platform (Compact Modular Architecture) dat samen met Volvo (en Chinees geld) is ontwikkeld. Moederbedrijf Geely gaat deze bodemplaat ook gebruiken voor de auto’s die zij onder eigen label verkoopt.

lynk01a11

Het enige dat ‘puur Chinees’ is aan Lynk & Co, is de productielocatie. In 2017 moeten de eerste auto’s uit de Aziatische fabriek rollen. De levering zal plaatsvinden “via dealerbedrijven op strategisch gekozen locaties”. Lynk & Co kiest dus niet voor een landelijk dekkend netwerk. Maar voor het bestellen van de modellen van het merk hoeft de autoconsument nooit ver de reizen, want dat doe je gewoon via internet.

lynk01a5

Volgens Lynk & Co scheelt het omzeilen van een traditioneel verkoopnetwerk enorm in de kosten, aangezien de distributiekosten ongeveer een kwart van de vraagprijs uitmaken. Door de lagere kosten kunnen de modellen van het merk voor competitieve prijzen worden aangeboden. Lynk & Co wil zo ‘premium’ voor iedereen bereikbaar maken. De bestelde auto wordt bij de klant thuis voor de deur afgeleverd. Indien er onderhoud noodzakelijk is, komt een medewerker van Lynk & Co daar ophalen en zet hij hem naderhand weer (fris gewassen) voor het huis van de klant.

lynk01a6

Lynk & Co trapt af met een SUV, vooralsnog ’01’ gedoopt. Daarna volgen meer modellen: de ’02’, de ’03’, enzovoort. Ze zullen allemaal op het eerder genoemde CMA platform. In Göteborg werd zelfs al een vingeroefening voor een sportsedan getoond. Volvo gaat deze bodemsectie gebruiken voor de opvolger van de V40, inclusief de XC40. De 3 en 4 cilinder motoren zullen in China gebouwd gaan worden, maar zijn feitelijk in licentie vervaardigde ontwerpen. Er zal in het geval van de 1,5 liter 3-pitter sprake zijn van elektrische ondersteuning. Op die manier zal de Lynk & Co leverbaar worden als hybride en als stekkerhybride. Voor wie daar geen behoefte aan heeft, komt er een 2,0 liter 4 cilinder die op eigen kracht de SUV aandrijft. Alle motorvarianten kunnen worden gecombineerd met een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps automaat met dubbele koppeling.

lynk01a7

Van zustermerk Volvo betreft Lynk & Co ook veel veiligheidsuitrusting. Voorbeelden zijn automatische noodstop, voetgangerdetectie, adaptieve cruise controle, dode hoekdetectie en een waarschuwingssysteem voor het mogelijk onbedoeld verlaten van de rijbaan. Om zich als hightech merk te kunnen positioneren, is Lynk & Co een samenwerking aangegaan met onder andere Microsoft, Alibaba en Ericsson. Die zullen uitrusting introduceren die nieuw zijn voor de auto-industrie.

lynk01a8

Zo krijgen de modellen van het Chinese merk een compleet nieuwe digitale klantinfrastructuur, waarmee de verschillende functies in de auto zijn te bedienen. Een conventionele sleutel is niet nodig om in/uit te kunnen stappen. De sleutelcode kan op de mobiele telefoon worden gezet en eventueel met andere gebruikers worden gedeeld. Dat kunnen gezinsleden zijn, maar bijvoorbeeld ook vrienden of huurders via een Snapp Car construnctie. Lynk & Co hoopt zo ook jonge autoconsumenten te kunnen trekken.

lynk01a9

De 01 staat volgens Lynk & Co bol van communicatietechniek en is volgens zijn (Zweedse) ontwerpers de eerste echte ‘connected car’ ter wereld. Ontwikkelaars kunnen hun eigen apps voor de SUV ontwikkelen, bijvoorbeeld voor de eerdergenoemde deelfunctie. De Lynk & Co 01 heeft een wielbasis van 2,73 meter. De SUV is 4,53 meter lang en 1,86 meter breed. De hoogte bedraagt 1,65 meter. Met deze maatvoering kan de Zweedse Chinees aan de bovenkant van het C segment worden gepositioneerd.

lynk01a10

Comments are closed.