Nieuwstelex

0

+++ BMW heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij voornemens is om van de volgende generatie X3 ook een volledig elektrische versie op de markt te brengen.

De autofabrikant uit München reageert daarmee op de steeds groter wordende populariteit van elektrische auto’s, en natuurlijk meer specifiek op de komst van de Audi Q6 e-Tron en de EQ modellen van Mercedes. BMW zal volgend jaar de nieuwe X3 lanceren. Na 7 jaar neemt hij dan het stokje over van de huidige, uit 2010 stammende tweede generatie. Met dit introductietijdstip is BMW in het voordeel ten opzichte van Audi, dat nu reeds de nieuwe, maar niet bijster indrukwekkende, Q5 heeft gepresenteerd. BMW heeft ook het bericht bevestigd dat modellen van Mini in elektrische uitvoering op de markt zullen komen. De eerste kunnen wij over 3 jaar verwachten. Van de nieuwe Countryman, die volgende maand debuteert, verschijnt voor die tijd een stekkerhybride variant. +++

+++ De verandering van de BIJTELLING regels op 1 januari a.s. zullen niet tot een sterke hausse in de verkopen leiden, zo is de verwachting van marktexperts. Dat komt omdat stekkerhybride modellen, waarvoor de verandering het grootst zijn, te duur zijn voor de doorsnee werknemer. Aan de andere kant lopen dealers en wagenparkbeheerders nog steeds te leuren met exemplaren van de Peugeot 308 BlueHDi 1.6 en Volkswagen Passat GTE die vorig jaar (tegen 7 procent bijtelling) op kenteken zijn gezet. Waarom zou er dan aan het einde van het jaar een run ontstaan op 15 procent uitvoeringen? +++

+++ Europeanen lijken na het Brexit referendum van eind juni Britse auto’s zoals die van JAGUAR LAND ROVER te boycotten. “Onze verkopers melden steeds meer dat kopers hun neus optrekken voor Britse auto’s nadat de Britten voor uittreding uit de EU hebben gestemd,” zegt CEO Ralf Speth in een vraaggesprek met Automobiel Management. Speth voegde er aan toe dat Jaguar Land Rover de investeringsplannen voor haar Britse fabrieken voorlopig nog niet heeft geschrapt. Hij dreigde echter wel het geld elders te besteden als er geen handelsakkoord met de EU komt. “Dan moeten we op een andere manier gaan denken en uitwerken hoe we Brexit het beste aan kunnen pakken. Daarbij gaat het dan over alles, ook de investeringen.” De Britse premier Theresa May heeft afgelopen weekend aangekondigd het Brexit proces uiterlijk volgend jaar maart in gang te willen zetten. Groot-Brittannië zou dan in het voorjaar van 2019 daadwerkelijk uit de EU vertrekken. May voegde daar aan toe vooral in te zetten op beperking van het aantal immigranten uit de EU, ook als haar land daarvoor de toegang tot de vrije EU markt op zou moeten geven. Vooral over dat laatste punt maken veel automerken met grote fabrieken in Groot-Brittannië, behalve Jaguar Land Rover ook bijvoorbeeld Nissan, Honda en Opel, zich grote zorgen. De autokoepel SMMT heeft herhaaldelijk benadrukt dat vrije toegang tot de Europese markt essentieel is voor de toekomst van de Britse auto-industrie die aan tienduizenden mensen werk biedt. +++

+++ NISSAN zal niet meer in zijn Britse fabriek in Sunderland investeren, tenzij de overheid instemt met een akkoord om de mogelijke kosten te compenseren die door de Brexit veroorzaakt zouden worden. Carlos Ghosn, niet alleen de baas van Renault maar ook van Nissan, deelde dit mee tijdens de autosalon van Parijs. De Brexit heeft in ieder geval al geleid tot een vertraging van de facelift van de Qashqai, die er niet meer voor 2019 komt. Gelukkig zit de Nissan fabriek van Sunderland niet om werk verlegen. De Japanners bouwen namelijk aldaar ook de Infiniti Q30, evenals 120.000 exemplaren van de Juke per jaar. +++

+++ Er zijn paniekverhalen over de niet foutloze werking van de AutoPilot functie van Tesla auto’s, maar RENAULT heeft zijn eigen hoofdpijndossier: de Espace. Er duiken regelmatig verhalen op van een Franse bestuurder die stelt dat zijn exemplaar uit zich kan starten én wegrijden. Volgens France Inter raakte een man daarbij lichtgewond. Gaat het hier om een verborgen gebrek of om een foutief gebruik van de Espace? Het proces tegen Renault dat volgde op de klacht die een boze klant, zal hierover in de lente van 2017 uitsluitsel geven. +++

+++ Ford heeft de verkopen in de VERENIGDE STATEN afgelopen maand zien terugzakken. Ook General Motors en Fiat Chrysler Automobiles leverden minder auto’s af. De Japanse merken Toyota en Nissan brachten anderzijds iets meer wagens aan de man in de Verenigde Staten. Bij Ford bleef de teller steken op ruim 203.000 personenvoertuigen en lichte bedrijfswagens. Dat is 8 procent minder dan in september vorig jaar. Bij concurrent General Motors bedroeg de daling slechts 0,6 procent. Amerika’s grootste automaker verkocht een krappe 250.000 exemplaren. Het Italiaans/Amerikaanse Fiat Chrysler zag de verkopen 0,9 procent dalen tot een kleine 193.000 stuks. Van Toyota rolden er met een totaal van dik 197.000 anderzijds 1,5 procent meer wagens de showrooms uit. Landgenoot Nissan verraste met een verkoopplus van 4,9 procent. De onderneming verkocht bijna 128.000 voertuigen. Volkswagen is aan de overzijde van de Atlantische Oceaan een kleinere speler. De wagens van de door een groot dieselschandaal geplaagde onderneming hebben afgelopen jaar daarbij flink aan populariteit ingeboet in de Verenigde Staten. Volkswagen zag zijn verkopen er in september voor de elfde maand op rij teruglopen, dit maal met 7,8 procent tot ruim 24.000 auto’s. +++

+++ Sinds het schandaal rond de dieselmotoren heeft VOLKSWAGEN in zeer korte tijd een nieuwe strategie opgezet. De conceptstudie I.D., die de voorloper is van de toekomstige elektrische auto’s van het gamma, heeft een innovatief en een voor Volkswagen opwindend design. De nieuwe identiteit van het merk gaat opgebouwd worden rond de slogan “Think New”. Jürgen Stackmann, de marketingdirecteur, heeft beloofd dat Volkswagen als doelstelling heeft opnieuw zijn focus te richten op een brede basis van klanten en zijn activiteiten te concentreren op de wereldwijde middenklasse. Met andere woorden, een opvolger voor de exclusieve Phaeton komt er niet. Stackmann: “we hebben 40 miljoen klanten over de hele wereld en dat is onze grootste troef. We hebben als toekomstdoel om grote technologische doorbraken te verwezenlijken, maar niet om een emotieloos en dus puur technisch merk te worden”. Hij voegde daar vanaf de autosalon van Parijs aan toe dat de slogan “Think New” geen oplossing is, maar een soort van merkteken of richtlijn om Volkswagen te leiden. In Wolfsburg wil men de nieuwe marketingstrategie bouwen rond 6 ‘klantgerichte’ pijlers: een intelligente betrouwbaarheid, emotie, intuïtieve gebruiksvriendelijkheid, connectiviteit, het feit van altijd up-to-date te zijn en een rationele keuze. +++

+++ VOLVO zal binnen 5 jaar een volledig zelfrijdende auto op de markt brengen. Dat heeft topman Håkan Samuelsson in een interview met Automotive News Europe laten weten. Dit model zal ook voor particulieren te koop zijn. De meerprijs van de autonome techniek gaat circa 9.000 euro bedragen. “Dat zal de premiumauto nog meer premium maken”, aldus de topman. Volvo kiest nadrukkelijk voor een volledig autonoom systeem. Samuelsson: “Alleen dat is interessant. Het systeem moet geen supervisie van een bestuurder nodig hebben. Die moet gewoon achterover kunnen leunen en een filmpje kunnen kijken of iets dergelijks”. +++

Comments are closed.