GetestDe nieuwe S5 Sportback
ModelAudi S5 Sportback
Modeljaar2016
RecensieOp en top kwaliteit.
Waarom de korte test?
Audi introduceerde al de S4 en de S5 Coupé. Beiden krijgen nu concurrentie van de S5 Sportback. Dat model is met zijn grote achterklep annex vijfde deur het sportiefste lid van de nieuwe A5 Sportback familie. Grootste concurrent is de BMW 440i Gran Coupé, maar ook de 340i Gran Turismo van dezelfde fabrikant zou je als een rivaal kunnen bestempelen.
Wat voor auto is de Audi S5 Sportback?
De A5/S5 Sportback is compleet nieuw, maar de styling is voorspelbaar. Verandering van koers is ook niet nodig omdat Audi met de vorige generatie reeds de gevoelige snaar heeft geraakt. Met name met 19-inch velgen zoals de testauto is het een opvallende verschijning, al kan er wel een vraagteken geplaatst worden bij de houdbaarheid van dit design. Zal de Audi A5/S5 Sportback aan het eind van zijn levenscyclus (in 2023) nog steeds fris en fruitig ogen?
Net als de A5 Coupé is de A5/S5 Sportback gebaseerd op het nieuwe MLB platform van Audi. Dit betekent iets grotere afmetingen in vergelijking met de vorige generatie: de lengte nam met 2,1 centimeter toe en de breedte met 1,1 centimeter. Tegelijkertijd nam de hoogte met 0,5 centimeter af. De wielbasis groeide met 1,4 centimeter tot 2,82 meter. Hoewel genetisch verwant aan de S4, is het onderstel niet identiek, in de zin dat de spoorbreedte zowel voor als achter groter is (1,587 resp. 1,568 meter).
De iets grotere maatvoering levert een 1,7 centimeter langer interieur op. Daardoor is er voor de achterpassagiers meer plek voor de benen. Ook het volume van de kofferbak nam toe. Tegelijkertijd werd de Audi S5 Sportback dankzij het nieuwe MLB platform fors lichter. Hij weegt 1.660 kilo en dat is 85 minder dan zijn voorganger.
Onder de kap zit een nieuwe 3,0 liter V6 turbobenzinemotor. Deze krachtbron zal in de toekomst ook gebruikt gaan worden voor de RS5 uitvoering. Volgens Audi is de motor dankzij een aantal gepatenteerde uitvindingen voor de kleppen plus nokkenassen extra zuinig en responsief. Met 354 pk vermogen is hij 21 pk sterker dan zijn voorganger, maar belangrijker is de toename in koppel: dat bedraagt nu maximaal 500 Nm oftewel 60 Nm meer dan voorheen.
De Audi S5 Sportback is standaard voorzien van een (conventionele) 8-traps automaat, door Audi aangeduid als Tiptronic. De transmissie is via schakelflippers aan het stuur handmatig aan te sturen. Het vermogen en koppel van de zescilinder motor gaat via de laatste versie van het Quattro systeem naar alle vier de wielen. Onder normale rij omstandigheden krijgen de voorwielen 40 procent toebedeeld en de collega’s achter de rest, maar als de wegomstandigheden daar om vragen kan dit maximaal 70 procent vóór en maximaal 85 procent achter worden. Een sportdifferentieel, waarmee de aandrijfkracht verdeling naar de beide achterwielen kan worden gevarieerd, is optioneel.
Is het wat?
De nieuwe Audi S5 Sportback doet zeer solide aan. Aan de subtiele wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger en algehele precisie bij de bouwkwaliteit (waaronder de frameloze deuren) kan je merken dat Audi veel oog voor detail heeft gehad. Het interieur van de S5 Sportback is net zo imponerend. Audi gebruikt merkbaar hogere kwaliteit materialen dan BMW en Mercedes. Dat voel je ook aan de bedieningsknoppen. De sportstoelen voorin steunen goed en kennen ruime verstelmogelijkheden. Op de C stijlen na is de overzichtelijkheid van de carrosserie probleemloos. In de brede middenconsole huist Audi’s laatste evolutie van het MMI infotainment systeem. Een 7,0-inch groot scherm is standaard, maar de hightech uitstraling kan via bijbetaling worden vergroot met de Virtual Cockpit (12,3-inch) en Head-up display.
In/uitstappen gaat via de goed gevormde deuren probleemloos. Volwassenen kunnen achterin heel behoorlijk zitten, al is de hoeveelheid hoofdruimte door de daklijn beperkt. Audi zegt dat er achterin 24 millimeter meer beenruimte is en 11 millimeter meer schouderruimte in vergelijking met het vorige model. Het volume van de kofferbak groeide met 15 liter tot 480 liter. Elektrische bediening voor de achterklep is standaard, evenals een in 40:20:40 opgedeelde achterbankleuning. De stouwcapaciteit van de Audi kan daarmee worden vergroot tot 1.300 liter.
Als je wegrijdt met de Audi S5 Sportback blijft de indruk positief. Dankzij een gunstigere koppelkarakteristiek (meer Nm bij minder toerentallen) is de motor zeer soepel en alert. De versnelling in lagere versnellingen is imponerend en ook op de snelweg heb je het gevoel dat deze Audi alles aan kan. Een aantrekkelijk motorgeluid vergroot het plezier. Bij lager toerentallen is er reeds een sportieve snerp in de uitlaat en als je in Dynamic modus de 7.500 omwentelingen nadert (dat is het punt dat de begrenzer ingrijpt) is de toon ronduit dreigend.
De 8-traps automaat schakelt soepeler dan zijn voorganger (de S-tronic unit met dubbele koppeling en 7 versnellingen), met name als er een lager verzet geselecteerd wordt. Maar vloer je het gaspedaal dan is er sprake van lichte aarzeling. Volgens Audi kan de nieuwe S5 Sportback in 4,7 seconden naar 100 km/u sprinten oftewel 0,4 tel sneller dan voorheen. Tegelijkertijd is het model zo’n 5 procent zuiniger geworden. Audi geeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 166 gram/km op.
De rijeigenschappen van de S5 Sportback zijn mooi uitgebalanceerd, maar enthousiaste rijders zullen vinden dat de Audi op bochtige trajecten wat afstandelijk rijdt. Toch kan ook daar een hoog tempo worden vastgehouden dankzij een excellente carrosseriecontrole. In vergelijking met zijn voorganger rijdt de nieuwe Audi S5 Sportback vloeiender en lichtvoetiger, maar de BMW 440i Gran Coupé is een auto met meer geestdrift en bezieling.
Grip is altijd royaal voorhanden dankzij het snel reagerende Quattro vierwielaandrijving systeem. De besturing is responsiever dan voorheen, maar mist de feedback die je van een écht sportieve auto mag verwachten. Het is allemaal net iets te bezadigd. Belangrijker is evenwel dat het veercomfort van de Audi S5 Sportback aanzienlijk verbeterd is, met name in Comfort modus. In de vorige editie moest je als inzittende nogal wat water bij de wijn doen, maar die tijd is voorbij. Ook de isolatie tegen wegdekgeluiden is er duidelijk op vooruit gegaan.
Audi S5 Sportback testrecensie
De nieuwe Audi S5 Sportback ziet er nóg beter uit, is ruimer, rijdt beter, biedt een beter veercomfort en is daarmee onmiskenbaar een kwaliteitsproduct. Snel is de Audi ook. Het prestatieniveau is naar een hoger plan getild zonder dan het verbruik hier onder geleden heeft. De eerder genoemde BMW betrekt je meer bij het rijden, maar qua algehele verfijning is de S5 Sportback in zijn klasse.
Audi heeft nog niet de prijzen bekend gemaakt van de nieuwe A5/S5 Sportback, maar de testauto zal (exclusief opties) naar verwachting iets meer dan 79 mille gaan kosten. Daarmee is de S5 Sportback nogal wat duurder dan de BMW 440i Gran Coupé, zelfs als je op de laatste xDrive vierwielaandrijving bestelt (62.893 resp. 67827 euro). Toegegeven, je krijgt mooiere interieurmaterialen maar of dit het prijsverschil rechtvaardigt, is een kwestie van smaak.
Los hiervan is er het 'probleem' dat de 2.0 TFSI Quattro uitvoering van de A5 Sportback voor 90 procent dezelfde rijervaring biedt. Is het u op de loopcultuur van een zescilindermotor te doen, dan is ook de 218 pk versie van de 3.0 TDI een goedkoper alternatief. De eerste zal te koop zijn voor afgerond 54 mille en de diesel voor 61 mille. Afgerond tweederde resp. driekwart van de prijs van de S5 Sportback dus. En zoals gezegd niet evenredig 'slechter'.
-
8