Net als bij de Coupé en Sportback uitvoeringen van de jongste A5 trekt Audi tegelijkertijd het doek af van zowel de nieuwe A5 als S5 Cabriolet. Of eigenlijk hun stoffen kap dus.
Het carrosseriepalet van de nieuwe Audi A5 is daarmee weer compleet. Het is nu alleen nog wachten op de RS 5. Die komt in ieder geval als Coupé en Cabriolet op de markt, al valt een Sportback versie niet helemaal uit te sluiten.
Net als hun gesloten broers zijn de nieuwe A5 en S5 Cabriolet moderner, ruimer, stijver en toch lichter dan hun voorgangers. Daardoor springen zijn efficiënter om met brandstof en zijn zowel het comfort als de rijeigenschappen naar een hoger plan getild.
Optisch zijn de nieuwe A5 en S5 Cabriolet doorontwikkelingen van hun voorgangers. Het oogt allemaal vertrouwd, maar voortaan allemaal net even wat strakker. Audi heeft vastgehouden aan stoffen kap: de consument vindt dat, na kortstondig te zijn vreemdgegaan met het metalen klapdak, uiteindelijk het beste passen bij een (stijlvolle) cabriolet. In tegenstelling tot de vorige editie, is het derde remlicht van de A5 en S5 Cabriolet nu in de sierstrip, die het weggeklapte stoffen dak afdekt, geplaatst. Voorheen was dit remlicht op de achterklep te vinden.
Het dak van de A5 en S5 Cabriolet kan in 15 seconden worden neergeklapt. De sluitprocedure neemt 3 tellen extra in beslag. Beide handelingen kunnen tot een snelheid van 50 km/u worden uitgevoerd, zodat de bestuurder al enkele honderden meters voor hij gaat parkeren de betreffende knop in kan drukken. Het openen en sluiten gebeurt geheel automatisch.
Er werd al gemeld dat de nieuwe A5 en S5 Cabriolet ruimer zijn dan hun voorgangers. Dat is mede te danken aan de extra carrosserielengte van 5 centimeter en de 1,4 centimeter grotere wielbasis. Volgens Audi levert dit een merkbaar beter zitcomfort achterin op. De bagageruimte is, als de stoffen kap uitgeklapt is, 380 liter. De achterklep kan voortaan volledig automatisch geopend worden, optioneel zelfs via een voetzwaai beweging onder de bumper.
De A5 en S5 Cabriolet krijgen, uiteraard, alle techniek die de in juni gepresenteerde Coupé en de Sportback versie (deze carrosserievariant beleefde vorige maand zijn debuut op de autosalon van Parijs) ook hebben. Dit betekent dat zij leverbaar worden met de Virtual Cockpit: Audi’s volledig digitale instrumentarium. Ook de nieuwe versie van Audi’s MMI infotainment systeem behoort tot de mogelijkheden. In totaal kan de Duitser met 30 verschillende assistentiesystemen besteld worden, waaronder een rijbaanassistent, adaptieve cruise controle met fileassistent en zelfs een uitstapassistent, die waarschuwt als er iets aankomt als men wil uitstappen.
De nieuwe A5 en S5 Cabriolet staan vanaf maart 2017 bij de Audi dealer in de showroom. Keurig op tijd voor de eerste mooie voorjaarsdagen dus. Bij de verkoopstart is er keuze uit 4 motorvarianten. De basis wordt gevormd door de 190 pk sterke 2.0 liter TDI die met een gewicht van 1.690 kilogram ook meteen de lichtste cabrioletvariant is. Ten opzichte van de vorige generatie is de Audi 40 kilo afgeslankt. De gewichtsreductie is minder groot dan bij de dichte carrosserievarianten van de A5 (en S5) omdat Audi ervoor gekozen heeft om de torsiestijfheid te verbeteren. Daar is wat extra gewicht in gaan zitten. Met resultaat, want de nieuwe cabriolet is 40 procent stijver dan zijn voorganger. De tweede dieselvariant is de 218 pk sterke 3.0 TDI. Die zescilinder uitvoering weegt ook tientallen kilo’s minder dan voorheen.
Het benzinesegment wordt bediend met de A5 Cabriolet 2.0 TFSI en de S5 Cabriolet. De eerste is 252 pk sterk. De S5 beschikt tevens over een 3,0 liter grote V6, die voorzien is van 2 turbo’s. Het vermogen van dit blok bedraagt 354 pk. Daarmee kan de Audi in 5,1 seconden naar 100 km/u sprinten. Daarmee is de nieuwe S5 Cabriolet 0,4 tel trager dan de coupéversie, maar tegelijkertijd slechts 0,2 seconde langzamer dan de vorige generatie RS5 Cabriolet. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
In een later stadium wordt het motorgamma uitgebreid met een 190 pk sterke 2.0 TFSI en een liefst 286 pk sterke 3.0 TDI. De A5 wordt leverbaar met 3 soorten transmissie: een handgeschakelde 6-bak, een 7-traps automaat met dubbele koppeling (S-tronic) en een 8-traps automaat met koppelomvormer (Tiptronic). Daarnaast is er de keuze uit voorwielaandrijving en Quattro vierwielaandrijving. De S5 Cabriolet heeft standaard tractie rondom en de 8-traps automaat. De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar volgen zodra de marktintroductie nadert.