Nieuwstelex

0

+++ FERRARI overweegt de ontwikkeling van een hardcore, lichtgewicht versie van de LaFerrari. Deze zogeheten Scuderia / TDF / Speciale uitvoering is door Ferrari reeds aan haar belangrijkste klanten aangeboden om de interesse te peilen. Is er voldoende vraag, dan zal de auto daadwerkelijk ontwikkeld gaan worden. Er zijn inmiddels al de nodige derivaten van Ferrari’s huidige hypercar: de FXXK voor circuituitjes en de LaFerrari Aperta voor zonnekoningen. Een lichtere, meer gefocuste versie zou natuurlijk mooi tussen de reguliere LaFerrari en de FXXK in gepositioneerd kunnen worden. Het model zal waarschijnlijk al uitverkocht zijn zodra het Italiaanse merk de auto voor het eerst aan het grote publiek toont. +++

+++ FIAT is nooit vies geweest van verkopen via een ander dan het gebruikelijke distributiekanaal. Denk aan de private leaseactie met de 500 via de Mediamarkt. Amerikaanse media berichten dat het bedrijf in Italië nu gaat samenwerken met Amazon.com om zo via internet auto’s aan te bieden met een aantrekkelijke korting. Het gaat daarbij om de 500, de 500L en de Panda. Volgens moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft men voor deze modellen gekozen omdat deze goed verkopen en aanspreken bij een doelgroep die juist altijd over internet aankopen doen. Volgens FCA zou men in staat zijn om via Amazon.com voordelen te bieden van 33 procent t.o.v. de basiscatalogusprijs. Fiat laat de levering via dealers plaatsvinden; daar kan de klant ook terecht voor onderhoud en service. Hoe het moet met inruilauto’s is nog niet duidelijk. +++

+++ FORD heeft een nieuw systeem om de koplampen zich aan te laten passen aan de weersomstandigheden. De techniek zorgt voor een bredere en kortere lichtbundel die voetgangers en fietsers langs de kant van de weg beter verlicht en de schittering voor tegenliggers vermindert. De technologie is onderdeel van het Adaptive Front Lighting systeem van Ford en wordt geactiveerd door de ruitenwissers, het omgevingslicht en de rijsnelheid. Een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk heeft aangetoond dat het aantal ongevallen met 82 procent kan stijgen wanneer het regent. Uit hetzelfde onderzoek is ook gebleken dat wanneer het waterniveau boven de wegmarkeringen stijgt, zelfs reflecterende markeringen niet meer zichtbaar zijn voor de bestuurder als gevolg van de schittering van de koplampen. Aangezien het weer in de toekomst steeds minder voorspelbaar wordt (het Europees Milieuagentschap voorspelt bovendien dat het aantal zware regenbuien aanzienlijk zal toenemen), is het goed dat Ford hier nu wat aan doet. Het Adaptive Front Lighting systeem past de hoek van de koplampstraal aan, bijvoorbeeld door middel van een langere, rechtere lichtbundel voor een betere zichtbaarheid ver vooruit bij hoge snelheden, of door het licht verder in een bocht te laten schijnen op bochtige plattelandswegen. Om het systeem te testen werd een speciale simulatieruimte ingericht en werden er overal ter wereld ’s nachts proefritten gemaakt. Het Adaptive Front Lighting systeem van Ford is beschikbaar voor modellen die zijn uitgerust met Xenon hoge druk ontladingskoplampen, waaronder de Focus, de (Grand) C-Max en de Kuga. Ook modellen die zijn uitgerust met dynamische LED koplampen, waaronder de Mondeo, de S-Max, de Galaxy en de Edge, komen in aanmerking. De nieuwe verlichtingstechnologie van Ford omvat Glare-Free Highbeam waarmee bestuurders de weg ’s nachts beter kunnen zien zonder andere bestuurders te verblinden. Het systeem maakt dimmen van koplampen overbodig doordat lichtstralen die andere bestuurders kunnen verblinden worden geblokkeerd. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER heeft als doelstelling om de helft van alle modellen die zij in 2020 in de prijslijst heeft staan, een (deels) elektrische auto te laten zijn. Dat stelt Ralf Speth, de CEO van Jaguar Land Rover in een interview. Opvallend detail: geen enkele van de modellen die in 2020 in dezelfde prijslijst zal staan, zal een autonoom rijdende auto zijn. Dat Jaguar Land Rover zoveel waarde hecht aan (deels) elektrische modellen, is een reactie op de strengere regelgeving op het gebied van uitstoot, de vraag van klanten én stimulansen van overheden. Volgens Speth is de ontwikkeling van een elektrische auto 2,5 keer duurder dan die van een auto met verbrandingsmotor. De kosten kunnen door het relatief kleine Jaguar Land Rover alleen worden terugverdiend als de aandrijftechniek kan worden toegepast in meerdere elektrische modellen, zo stelt de topman. Voor wat betreft autonoom rijdende auto’s kijkt Jaguar Land Rover liever eerst de kat uit de boom. Daarmee volgt de Britse autofabrikant het voorbeeld van BMW, dat met dergelijke techniek ook geen haast heeft en pas in 2021 een zelfrijdend model zal lanceren. De eerste elektrische auto van Jaguar, uiteraard gebaseerd op de conceptstudie I-Pace, kunnen wij al in 2018 in de showrooms verwachten. +++

+++ Als JONGEREN met een buitenlandse celebrity in een zelfrijdende auto mochten stappen, zouden zij voor Ariana Grande kiezen. Dit blijkt uit onderzoek van Connected Strategische Veranderingsprocessen naar jongeren, mobiliteit (zelfrijdende auto en de Connected cars) alsmede naar de behoefte van jongeren om hun spullen te delen. 18 procent kiest voor de Amerikaanse zangeres als medepassagier. 13 procent van de jongeren kiest voor Enzo Knol als 1ste Nederlands bekende medepassagier. Het eerste grootschalige landelijke onderzoek is het eerste visieonderzoek onder jongeren op het gebied van mobiliteit in de toekomst (2030) en de deeleconomie, gehouden in de leeftijd van 12 tot 24 jaar naar , waaraan duizend jongeren deelnamen. Connected Strategische Veranderingsprocessen voerde dit uit om te weten te komen waar de behoeftes liggen van jongeren op het gebied van mobiliteit en hoe zij in de deeleconomie staan. Er wordt in de branche veel gesproken over kennis, houding en gedrag, maar er wordt niet aan hen gevraagd hoe zij er werkelijk in staan.  De ontwikkelingen gaan zo hard, dat de buitenwereld erbij betrokken moet worden. Verder houdt de jongere in de toekomst niet zo van delen, blijkt uit het onderzoek naar zelfrijdende auto’s en connected cars. Auto’s wil de jeugd niet met vreemden delen. 67 procent deelt zijn bolide uitsluitend met vrienden, familie of bekenden. Opmerkelijk, want de helft van SnappCar gebruikers is tussen de 20 en 39 jaar oud.  Voor de fiets geldt hetzelfde als de auto: 65 procent wil, ondanks de deeleconomie, zijn fiets alleen met bekenden delen. Ook gadgets delen jongeren absoluut niet graag. 65 procent van de ondervraagden wil dat zijn of haar telefoon volledig van zichzelf is. Een iPad delen gaat iets makkelijker: 56 procent zou ‘m delen met familie of vrienden.  Een skateboard of een step hoeft niet zo nodig in eigen schuur te staan, vindt 88 procent. Wat make-up betreft: de helft van de dames wil dit met niemand delen. Twister of Monopoly met anderen delen is geen probleem, vindt 89 procent. +++

+++ Hoewel de Britse regering erg ver is gegaan om de Japanse automaker NISSAN binnenboord te houden in het Verenigd Koninkrijk, ziet de Europese Unie nog geen aanleiding voor zorgen over oneerlijke concurrentie. Volgens EU commissaris Margrethe Vestager heeft de Britse regering nog geen informatie vertrekt over de toezegging aan het Nissan vorige maand om mogelijke nadelige effecten door de Brexit te gaan compenseren. Vestager benadrukte dat zij zich geen zorgen maakt zolang details over de deal nog niet bekend zijn. Wat niet weet, wat niet deert dus. Of struisvogel politiek. Het ideale recept om de burger nóg minder vertrouwen te laten hebben in politici. Groot-Brittannië overweegt zijn bedrijfsbelasting te laten zakken tot 15 procent. De Britse premier Theresa May was al van plan om de Britse vennootschapsbelasting (nu 20 procent) in 2020 te reduceren naar 17 procent, maar ze overweegt nog een stap verder te gaan en de bedrijven maar 15 procent op hun winst te laten betalen. Dit omdat ook de nieuwe Amerikaanse president, Donald Trump, zo’n belofte heeft gedaan. May wil ervoor zorgen dat de Britse belasting de laagste is van de 20 grootste economieën ter wereld. Wat dit betekent voor de overheidsinkomsten én dus voor hoeveel geld er dan nog besteed kan worden aan bijvoorbeeld zorg of onderwijs, daar doet May geen uitspraken over. Zij wil Groot-Brittannië blijkbaar leiden als een onderneming, die op prijs (lees: belastingdruk) concurreert met andere landen. De gewiekste topman van Nissan, Carlos Ghosn, is de eerste die daarvan profiteert. +++

+++ De goedkoopste PORSCHE in het modelgamma is momenteel de 718 Cayman. Voor afgerond 67.000 euro staat hij in de prijslijst. Porsche heeft dus theoretisch voldoende ruimte om daar nog een ‘budgetmodel’ onder te plaatsen, bijvoorbeeld een sportwagen van rond de 50 mille. Maar volgens de mondiale verkoopchef van Porsche, Detlev von Platen, zijn daar helemaal geen plannen voor. “We zijn een fabrikant van exclusieve sportauto’s. We hebben niets te winnen met de creatie van een goedkopere Porsche in de toekomst. Het is niet de kwantiteit, maar de kwaliteit waar we op inzetten”. Er zijn wel geruchten dat Porsche aan een sportwagen werkt die boven de 911 in het gamma moet komen. Dit model, circa 650 pk sterk en met als werktitel ‘960’, moet vanaf 2019 gaan concurreren met onder meer de Ferrari 488 GTB en de Lamborghini Huracán. Von Platen volgt het advies van Autointernationaal.nl om ook geen cross-over onder de Macan uit te brengen. Wel werkt Porsche achter de schermen hard aan een elektrische liftback; een model waar wij in de vorm van de Mission E al een conceptversie te zien hebben gekregen. +++

+++ Bij TOYOTA is de Avensis bezig met de afbouw van zijn verkoopcarrière. Zo valt de 1.8 benzineversie niet meer met een handbak te bestellen. Ook is het niet meer mogelijk om opties als een panoramisch dak te bestellen. Toyota heeft voor de Avensis geen opvolger gepland. +++

+++ VOLKSWAGEN levert de vernieuwde e-Golf vanaf mei in Nederland. De prijzen zullen binnenkort bekend worden gemaakt. Eerder was al bekend geworden dat het vernieuwde model niet alleen een groter accupakket heeft, maar ook een krachtigere elektromotor: 100 kw(136 pk) in plaats van 82 kW. Ook het koppel neemt toe, namelijk van 270 naar 290 Nm. De (theoretische) actieradius van de vernieuwde e-Golf bedraagt voortaan 300 kilometer, hetgeen 110 kilometer meer is dan voorheen. Dat is mogelijk doordat de capaciteit van het accupakket is vergroot van 24,2 kWh naar 35,8 kWh. De vernieuwde e-Golf wordt standaard geleverd met het nieuwe Discovery Pro informatiesysteem, dat wordt weergegeven op een 9,2 inch beeldscherm en is te bedienen met gebaren. Volkswagen gaat mogelijk een eigen batterijfabriek bouwen. Volgens Matthias Müller, de CEO van het autoconcern, stelt dat het in de toekomst “zin gaat hebben” om een eigen accufabriek te bezitten. “Als in de nabije toekomst meer dan een kwart van onze auto’s geëlektrificeerd is, dan hebben we zo’n 3 miljoen batterijen per jaar nodig”, aldus Müller. De scherpere focus van de Volkswagen Groep op (deels)elektrische auto’s is onderdeel van Strategy 2025, het toekomstplan van het concern waarmee het zich in rap tempo wil omvormen. +++

Comments are closed.