BMW heeft de 530e iPerformance klaar

0

Ook van de nieuwe 5-serie brengt BMW een ‘groene’ variant op de markt. Die heet niet langer ‘ActiveHybrid’ maar ‘530e iPerformance’. Een ander verschilt: de gewone hybride technologie heeft plaatsgemaakt voor een stopcontactalternatief.

Ondanks de nadrukkelijke vermelding van het woord ‘Performance’ in de typeaanduiding, zijn de prestaties er niet op vooruit gegaan. Dat komt omdat de 3,0 liter 6 cilinder lijn benzinemotor als basisunit heeft plaatsgemaakt voor een 2,0 liter 4 cilinder exemplaar. Dit betekent dat het gecombineerde vermogen (elektromotor meegerekend) is gedaald naar 252 pk. Aan koppel is er maximaal 420 Nm beschikbaar.

5serie30ea3

Dat BMW nu gekozen heeft voor stekkerhybride techniek, heeft te maken met het benzineverbruik. Dat zou nu, als je de 530e iPerformance steeds maximaal opgeladen houdt (maar wie doet dat?) slechts 1,9 liter per 100 km bedragen. Dat betekent een CO2-uitstoot van 44 gram/km. Ter vergelijking de ActiveHybrid uitvoering van de oude 5-serie stootte 149 gram CO2/km uit.

5serie30ea4

Op louter elektriciteit (er is dan 95 pk en 250 Nm beschikbaar) kan je maximaal 50 km ver komen. De topsnelheid is dan begrensd op 140 km/u. BMW meldt dat de 530e iPerformance in 6,2 seconden naar 100 km/u kan sprinten en dat, als de benzinemotor (184 pk en 320 Nm) zijn mouwen opstroopt, er een topsnelheid van 235 km/u mogelijk is. Bij een gedisciplineerde rechtervoet (en volle tank plus accuset) is volgens BMW een actieradius van 650 kilometer mogelijk.

5serie30ea5

Via een 8-traps Steptronic automaat worden de achterwielen aangedreven. De elektromotor is vóór die transmissie geplaatst, zodat het vermogen ook in volledig elektrische rij modus via de transmissie naar de achterwielen gaat. Daardoor is een koppelomvormer overbodig, wat volgens BMW grotendeels het extra gewicht van de elektromotor compenseert.

5serie30ea6

Zit er een adder onder het gras? Ja, als je gewend bent om veel bagage te vervoeren. De kofferbakcapaciteit slinkt als gevolg van het lithium/ion accupakket namelijk van 530 naar 420 liter. Uiterlijk kan de 530e iPerformance worden herkend aan de inmiddels clichématige blauwe logo’s (op de C stijl) en accenten; onder andere in de vorm van blauwe lamellen in de niervormige grille en idem naafdoppen. De stekkeraansluiting bevindt zich tussen de wielkast en de A stijl aan de bestuurderskant. De ‘530e’ badge op de kofferklep is het opvallendste herkenningspunten van de stekkerhybride variant.

5serie30ea7

Bij het openen van een portier verschijnt op de blauw verlichte dorpelpanelen de tekst ‘eDrive’. De stekkerhybride uitvoering van de 5-serie is verder voorzien van een eDrive knop op de middenconsole. Daarmee is de werking van het hybride systeem nog preciezer aan de rij omstandigheden aan te passen via de keuzemogelijkheden Auto eDrive, Max eDrive en Battery Control. In de eerste stand (‘Auto eDrive’) werken de elektromotor en de 4 cilinder samen, tot een snelheid van 90 km/u. Dit is de standaardinstelling als de BMW wordt gestart. In de rij modus ‘Max eDrive’ is de 530e iPerformance volledig elektrisch aangedreven. Dan gebruikt het systeem het volle vermogen van de elektromotor en kan er maximaal 140 km/u worden gereden. Indien in deze stand het gaspedaal volledig ingetrapt wordt (kickdown), dan springt de verbrandingsmotor bij voor een extra dosis power, bijvoorbeeld voor een inhaalmanoeuvre. Met de ‘Battery Control’ modus is handmatig het laadniveau voor de batterij in te stellen op waarden van 30 tot 100 procent capaciteit. Het batterijmanagement behoudt de ingestelde capaciteit door bijvoorbeeld bij het rijden op de snelweg bij te laden, zodat in de stad zoveel mogelijk elektrisch is te rijden. De elektromotor fungeert dan als generator om te laden, wanneer dat mogelijk is.

5serie30ea8

Met de Driving Experience Control knop is verder te kiezen uit rij modi Sport, Comfort en Eco Pro. Net als in de andere versies van de nieuwe 5-serie zijn telefoon, navigatie, entertainment en andere functies samengebracht in de optionele 10,25-inch display van hoge resolutie. Bediening van de functies kan via de iDrive Controller, via het touch screen of via de intelligente Voice Assistant. BMW Gesture Control, dat reageert op vinger & hand bewegingen, is een optionele bedieningsmogelijkheid.

5serie30ea9
Opladen van de accu’s kan via BMW’s eigen iWallbox. Die heeft een laadcapaciteit van 3,7 kWh waarmee het 3 uur duurt om de lege batterijenset weer op maximale stroomsterkte te brengen. Thuis opladen kan binnen 5 uur via een standaard stopcontact. De 530e iPerformance kan vanaf eind januari besteld worden. Rijden is mogelijk vanaf maart. De prijs van het stekkerhybride model wordt in een later stadium door BMW bekend gemaakt.

Reageren is niet mogelijk.