Nieuwstelex II

0

+++ Bij de lancering in 2014 was het dé paradepaard bij de M3 en M4: de koolstofvezel cardanas. Maar het paardje mag weer op stal. Want vanaf november zal BMW een kleiner stalen exemplaar monteren. De reden? Strengere milieunormen. Wat heeft de cardanas tussen versnellingsbak en differentieel te maken met het milieu? Eigenlijk niets. Behalve als je een M3 en M4 bent. BMW heeft namelijk besloten om het koolstofvezel exemplaar (eigenlijk CFRP) te vervangen door een kleiner, maar even sterk stalen exemplaar. Dit om plaats te maken voor een partikelfilter die ooit zijn weg naar de huidige M3 en M4 zal moeten vinden. Met de aandrijfas die momenteel onder de BMW zit, is er simpelweg geen plaats voor een ‘dikkere’ uitlaat met partikelfilter. Daardoor heeft men in München besloten om de koolstofvezel cardanas vanaf november uit te faseren. De M4 GTS en M4 CS blijven evenwel buiten schot. Of dit effect zal hebben op het rijgedrag? Het is algemeen bekend dat een lichtere aandrijfas er voor zorgt dat de motor sneller toeren kan maken (want hij hoeft minder massa in beweging te brengen). Maar BMW belooft dat haar M specifieke high performance aandrijfas dezelfde kwaliteiten heeft als het CFRP exemplaar. Heb je daar twijfels over, vraag de dealer dan om de sleutels voor een proefrit in zo’n ‘stalen M3 of M4’. +++

+++ De Chinese automaker GEELY is niet van plan Fiat Chrysler te kopen. Dat zei topman Gui Shenyue van het moederbedrijf van Volvo in reactie op mediaberichten waarin werd gespeculeerd over een overname. Shenyue werd over de Italiaans/Amerikaanse concurrent bevraagd bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers. “We hebben op dit moment geen plannen daartoe”, zei hij. De geruchten over een overname van Fiat Chrysler door een Chinees bedrijf deden al enkele dagen de ronde. Daarbij werd niet alleen Geely als mogelijke koper aangemerkt, maar ook concurrenten Dongfeng, Great Wall en Guangzhou Automobile Group. Geely verkoopt in China auto’s onder de eigen merknaam en is de eigenaar van Volvo. In het vierde kwartaal voegt het met Lynk & Co een nieuw merk aan zijn stal toe. Het nieuwe automerk wordt opgezet als zusterbedrijf van Volvo en gaat auto’s verkopen in zowel China als Noord Amerika en Europa. +++

+++ De 8-traps automaat van ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen) is enorm populair in autoland. BMW had jaren geleden de primeur om de transmissie in haar modellen te kunnen monteren en daarna melden ook Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, Jaguar en Land Rover zich als klant. Dat is begrijpelijk, want de automaat van ZF krijgt uitstekende recensies. MERCEDES denkt zelf echter betere transmissies te kunnen bouwen. Dit merk is geleidelijk aan haar 7G-Tronic unit aan het vervangen door een variant met 9 verzetten. Maar meer (versnellingen) is niet perse beter. Mercedes is zich blijkbaar bewust van het feit dat veel autoconsumenten de ZF automaat hoger hebben zitten. Daarom wordt er nu gewerkt aan een nieuwe ‘G-Tronic’ met … 8 versnellingen. In welke modellen de nieuwe transmissie geleverd gaat worden, is nog niet duidelijk. Dat hoeven niet perse de krachtigste types te zijn, want de 9G-Tronic unit kan maximaal 1.000 Nm aan. +++

+++ SKODA zal begin volgend decennium 2 elektrische modellen aan haar gamma toevoegen. Het betreft een SUV en een compacte sedan. Beiden zullen worden gebaseerd op het MEB ​​platform van moederbedrijf Volkswagen. De SUV moet in 2021 klaar zijn en een jaar later kunnen wij de compacte sedan verwachten. Skoda heeft ook plannen voor een compact model. Die gaat mogelijk Felicia E heten. Voor dit model wordt dus een historische typeaanduiding afgestoft. Skoda sluit ook een elektrische coupé niet uit. Dat model zou je dan kunnen beschouwen als de spirituele opvolger van de 110R. Ook de Coupé krijgt zijn motor namelijk achterin. +++

+++ Japanse onderzoekers zijn er samen met TOYOTA in geslaagd uit houtpulp een goedje te halen dat sterker en lichter is dan staal. Had Morgan, de fabrikant van houten automobielen, het dan heel de tijd bij het rechte eind? De universiteit van Kioto, toeleverancier Denso en autoconstructeur Toyota hebben samen onderzocht of cellulose/nano vezels richting de automobiel kunnen rijden. Of in mensentermen; is de wetenschap zo ver dat wat een ‘kunststofalternatief’ voor staal kunnen vinden. Ja, zo blijkt. Uit hout! Eigenlijk gaat het dus om houtpulp. Daar kunnen vezels uit worden getrokken die de slimme jongens van de universiteit in kunststof kunnen verwerken. Het resultaat is een goedje dat niet alleen 5 keer zo sterk is als staal, het ook zo’n 20 procent minder weegt. +++

+++ Op 1 september 2017 wordt de officiële NEDC meetmethode voor brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe auto’s vervangen door de WLTP test. Belangrijkste reden hiervoor is dat de zogeheten Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure een realistischer beeld geeft van het praktijkverbruik. De NEDC testmethode (New European Driving Cycle) ligt hevig onder vuur, omdat de resultaten te veel afwijken van de praktijk. Deze gestandaardiseerde laboratoriumtest is achterhaald en biedt te veel ruimte om de testresultaten veel gunstiger te laten uitkomen dan op de weg haalbaar is. Sinds de invoering van gestandaardiseerde verbruiksmetingen in de jaren tachtig zijn auto’s niet alleen zuiniger, maar ook luxueuzer en veiliger geworden. Moderne auto’s hebben steeds meer voorzieningen aan boord die de auto zwaarder maken en het verbruik nadelig beïnvloeden. Daarmee houdt de NEDC test geen rekening. Daardoor is het verschil tussen theorie en praktijk steeds groter geworden. Het is en blijft onmogelijk om de vele variabelen die van invloed zijn op het verbruik van een auto geheel te vangen in een laboratorium. Ook bij de nieuwe WLTP test zullen de meetresultaten afwijken van de praktijk, maar de metingen zijn wel nauwkeuriger. Ten opzichte van de NEDC omvat de WLTP langere testsessies met kortere periodes van stationair toerental, langere afstanden, hogere snelheden, meer testfasen en lagere omgevingstemperaturen. De test beperkt zich ook niet tot een bepaalde uitvoering, want ook de invloed van optionele voorzieningen wordt meegenomen. Behalve de in het laboratorium uitgevoerde WLTP worden auto’s straks ook in de praktijk (dus op de weg) onderworpen aan de RDE test (Real Driving Emissions). Hier worden de emissies van verontreinigende stoffen, zoals de hoeveelheid fijnstof (PN) en stikstofoxiden (NOx), direct op de weg gemeten voor een realistisch beeld van de werkelijke uitstoot. Alle nieuwe auto’s die verkocht worden in de EU lidstaten moeten volgens de WLTP getest worden. Daarnaast hebben ook Zwitserland, China en India ingestemd om deze meetmethode wettelijk te verplichten. Met ingang van 1 september is de nieuwe testprocedure verplicht voor nieuwe modellen die vanaf die datum op de markt komen. Bestaande modellen met een op de NEDC gebaseerde typegoedkeuring hoeven nog niet opnieuw te worden getest. Een jaar later, op 1 september 2018, is de nieuwe testmethode verplicht voor alle nieuw verkochte modellen, met uitzondering van uitlopende series waarvan het opvolgmodel in de startblokken staat. Met ingang van 1 september 2019 moeten alle nieuw verkochte voertuigen beschikken over een CO2-waarde volgens de WLTP. De invoering van de WLTP heeft in Nederland heel wat voeten in de aarde. Aan de hand van de CO2-uitstoot wordt immers de hoogte van de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) vastgesteld. De CO2-waarde is dus ook bepalend voor de consumentenprijs en de fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik. Aangezien de meetmethode van de WLTP de praktijk dichter benadert, zullen de verbruik & CO2 waarden voor alle voertuigen hoger uitvallen ten opzichte van de NEDC resultaten. Het is uiteraard niet de bedoeling dat autoconsumenten als gevolg van een nieuwe testmethode via een hogere BPM meer gaan betalen. De CO2-uitstoot van de auto verandert immers niet. Om de overgang van NEDC naar WLTP soepel te laten verlopen, is de omrekenmethode ‘CO2mpas’ bedacht. Hiermee worden de WLTP resultaten omgerekend naar NEDC waarden. Dankzij deze rekenformule is het voor Nederland mogelijk om tot eind 2018 de huidige BPM tabellen te handhaven. Vanaf 1 januari 2019 gelden uitsluitend de WLTP cijfers voor de BPM berekening. Deze nieuwe verordening in de EU betekent overigens dat in Nederland een wetswijziging noodzakelijk is. +++

+++ Met de komst van de ZELFRIJDENDE auto is er ook een digitale revolutie op komst in de autosector. Die zou deels bij Toyota kunnen beginnen, dat net een specifiek consortium heeft opgericht. Partners zijn onder meer het Japanse NTT Docomo, het Zweedse Ericsson en het Amerikaanse Intel. Met deze samenwerking wil Toyota een digitaal netwerk ontwerpen dat in een milliseconde miljarden gegevens kan verwerken. In zijn communiqué verklaart de Japanse autobouwer: “het doel is om een infrastructuur te ontwikkelen zodat geconnecteerde auto’s nieuwe diensten kunnen leveren, zoals zelfstandig rijden, het creëren van intelligente routes op basis van live gegevens en ondersteuning bij het rijden”. Dat alles moet gaan werken op basis van internetdiensten (cloud computing). Toyota voegt er aan toe: “het volume van de gegevens die zullen worden uitgewisseld tussen auto’s en ergens anders opgestelde servers zal onvermijdelijk exploderen. Tegen 2025 zal dat oplopen tot 10 exabyte per maand, of zo’n 10.000 keer meer dan nu”. Om dat mogelijk te maken, heeft Toyota behoefte aan een leger technici en programmeurs. De hightech specialisten zullen worden weggekocht bij bedrijven als Toshiba, NEC en Fujitsu. De besten in hun vak, met andere woorden … +++

Reageren is niet mogelijk.