Prijsvergelijking Audi R8 RWS

0

Bij Audi is de Quattro divisie omgedoopt tot ‘Audi Sport’. Ondanks deze naamswijziging zullen de meeste modellen van het subgamma vierwielaandrijving houden. Maar aan het palet van de R8 wordt nu wel de RWS versie toegevoegd. Die heeft louter achterwielaandrijving en zal in een oplage van 799 stuks worden gebouwd.

Het zustermodel van de Audi R8, de Lamborghini Huracán, was al als achterwielaandrijver te koop. De klant zal bij de Duitser kunnen kiezen uit de Coupé en Spyder carrosserievarianten. Beiden worden met de hand gebouwd in de Böllinger Höfe R8 fabriek. Het gewicht ligt 50 kilo respectievelijk 40 kilo lager dan bij de vierwiel aangedreven versies: 1.590 kilo voor de Coupé en 1.680 kilo voor de Spyder.

Op het dashboard is de ‘1 of 999’ badge terug te vinden. De RWS uitvoering kan worden herkend aan de matzwarte grille en idem luchtinlaten. De zogeheten sideblades zijn voortaan in 2 tinten uitgevoerd: hoogglans zwart aan de bovenzijde en de kleur van de carrosserie aan de onderzijde. Verder beschikt de R8 RWS over een rode strepen.

Volgens Stephan Winkelmann, die leiding geeft aan de Audi Sport divisie, is de RWS versie een waardevolle aanvulling omdat de meeste sportwagens louter achterwielaandrijving hebben. Daar kan de R8 nu direct mee concurreren. De RWS versie is bestemd voor fans van puristische sportwagens met een “extreme rij dynamiek”. Voor klanten die liever een onsje minder sensatie hebben, blijven de vierwiel aangedreven modellen in het gamma.

De RWS versie heeft net als de vierwiel aangedreven uitvoeringen een 5,2 liter V10 motor. Die is goed voor 540 pk en 540 Nm. De R8 RWS Coupé kan daarmee in 3,7 seconden naar 100 km/u sprinten (de Spyder is met 3,8 tellen een fractie langzamer). Volgens Winkelmann valt er ook te driften met de achterwiel aangedreven uitvoering. Audi laat de teugels echter niet helemaal vieren, want het ESC stabiliteitssysteem houdt een oogje in het zeil en grijpt in als je de limiet bereikt hebt.

Audi McLaren Porsche
R8 Coupé Sports Series 911 Coupé
RWS 540C Turbo
212.090 euro 211.700 euro 214.800 euro
Audi Maserati Mercedes-AMG
R8 Spyder GranCabrio GT Roadster
RWS Sports Series C
227.550 euro 224.336 euro 224.350 euro

Ondanks het ontbreken van tractie rondom bij de R8 RWS (de afkorting staat voor: (Rear Wheel Series), moeten wij het model niet als een instapper beschouwen. Het is een volbloed sportwagen, waarvan exclusiviteit bovendien gegarandeerd is vanwege de gelimiteerde oplage. Dat zien we terug in de prijzen: de Coupé is vanaf dit najaar te bestellen voor 212.090 euro. De Spyder moet 227.550 euro opbrengen.

Comments are closed.