Veel gemak, weinig zorgen: Lynk & Co 01

0

De Chinese Zhejiang Geely Holding Groep en diens Volvo Cars divisie overwegen om auto’s van het nieuwe merk Lynk & Co in België te gaan bouwen. Ook de Amerikaanse staat South Carolina behoort tot de opties. Volvo heeft al decennialang een fabriek in het Belgische Gent en is momenteel bezig met de bouw van een productiefaciliteit in Charleston.

Lynk & Co is gezamelijk eigendom van Geely en Volvo. Deze maand starten de verkopen in China. In 2019 is Europa aan de beurt en het jaar daarop wil Lynk & Co de orderboeken in de Verenigde Staten openen. Het model dat de spits af zal bijten, is de hier getoonde 01. Het betreft een compacte SUV die op hetzelfde CMA onderstel staat als de nieuwe Volvo XC40. De Lynk & Co 01 gaat omgerekend 36.000 euro kosten. Hij rolt van de band in de nieuwe Volvo fabriek in Taizhou, aan de Chinese oostkust. De Zweden gaan aldaar ook de XC40 bouwen.

De krachtenbundeling tussen Lynk & Co en Volvo behoort ook in Europa en de Verenigde Staten tot de mogelijkheden, zo laat Alain Visser, de senior vice-president van het nieuwe Chinese merk weten. Hij wil van Lynk & Co een mondiale speler maken, en daar hoort ook productie op verschillende locaties in de wereld bij.

Lynk & Co is van plan om bij het opzetten van een verkoopnetwerk relatief weinig te investeren in ‘stenen’. Naast een handvol showrooms wil Visser vooral auto’s via internet gaan verkopen. Daarnaast wil Lynk & Co gaan experimenteren met abonnementsdiensten waarbij de klant de duur bepaalt. In plaats van een auto te kopen, wordt er dus ‘mobiliteit’ gekocht. In het abonnement zijn alle kosten behalve benzine en verkeersboetes opgenomen. Ook is er de mogelijkheid om de 01 tijdelijk in te ruilen voor een ander model, bijvoorbeeld een Volvo XC90 voor lange vakantieritten. Visser verwacht dat 70 procent van de klanten hiervoor zal kiezen. De rest zal er de voorkeur aan geven om volledig eigenaar van de 01 te worden.

Anders dan de Volvo XC40 zal de Lynk & Co 01 niet leverbaar worden met een dieselmotor. Benzine-uitvoeringen bijten de spits af. Daarna komen er hybride, stekkerhybride en volledig elektrische uitvoeringen. Mogelijk concentreert Lynk & Co zich in Europa en de Verenigde Staten op de (deels)elektrische varianten. Ook sluit Visser niet uit dat in deze afzetgebieden enkel gewerkt gaat worden met internetverkoop. Voor onderhoud en reparaties kan de klant terecht bij Volvo dealers. De auto wordt in dergelijke gevallen thuis bij je opgehaald en fris gewassen weer teruggebracht.

Naast een nieuwe manier van ‘koop’ wil Lynk & Co zich ook op het gebied van autodeel diensten van de gevestigde orde gaan onderscheiden. Via een speciale smartphone app met ‘share’ knop is dat mogelijk om de 01 te delen met mensen die je een beetje kent. Daarmee kan ‘vreemd volk’ letterlijk en figuurlijk buiten de deur worden gehouden. Ook kan je via de app aangeven wanneer jouw Lynk & Co beschikbaar is voor deeldiensten en wanneer niet. Momenteel wordt het systeem getest in China, maar volgens Visser wordt gestreefd naar een mondiale uitrol. Met de inkomsten via uitlenen van de auto aan andere leden van de app groep, kan de eigenaar zijn eigen abonnementskosten voor de 01 (deels) compenseren, zo is de gedachte.

Aan de marktintroductie van Lynk & Co is een decennium voorbereiding vooraf gegaan. De oprichter en eigenaar van Geely, Li Shufu heeft grootse ambities, maar voelde aan zijn water dat de tamelijk laagwaardige modellen die hij in China verkoopt niet ideaal zijn om de wereld te veroveren. De eerste stap was daarom de overname van Volvo in 2010. Shufu kon dit merk voor een appel en ei kopen omdat Ford er van af wilde. Met de met Zweedse knowhow ontwikkelde modellen van Lynk & Co denkt de eigenaar van Geely wel een vuist te kunnen maken richting de fabrikanten die momenteel het wereldtoneel domineren.

Shufu streeft voor 2021 naar een mondiale verkoop van 500.000 auto’s voor zijn nieuwe merk. Daarvoor zal er een gamma gevormd gaan worden van 5 à 6 modellen. Van de beoogde afzet moet de helft afkomstig zijn van klanten in Europa en de Verenigde Staten. Visser denkt dat een evenredige verdeling haalbaar zal zijn bij deze exportmarkten. Voor Europa betekent dit 125.000 verkopen op jaarbasis. Ter vergelijking: Mitsubishi trok vorig jaar 117.216 klanten in onze marktregio.

Eerder dit jaar mocht een select aantal autojournalisten als passagier een rit maken in de nieuwe Lynk & Co 01. Nu mocht er zelf achter het stuur worden gekropen van de SUV die in Zweden samen met Volvo ontwikkeld is. De 01 is ontworpen door een voormalige designchef van het Zweedse merk, Peter Horbury. Hij stapte over naar het nieuwe moederbedrijf; een carrièrestap die als illustratief voor de samenwerking tussen Geely, Volvo en Lynk & Co kan worden beschouwd.

Aan de voorzijde doet de 01 wat denken aan de SUV modellen van Porsche, en daarmee aan de jongste Kia Sportage. Toch heeft de Lynk & Co wel degelijk een eigen gezicht. Fans van compacte SUV modellen voor wie de Volvo XC40 net even te hoekig is, zullen het design kunnen waarderen. Conform de laatste mode bestaat de frontverlichting uit meerdere niveaus. LED techniek is standaard, ook bij de achterlichten.

Een (ander) verschil met de Volvo XC40 is dat het touch screen in de Lynk & Co horizontaal geplaatst staat, en niet verticaal. Dat kan het gebruiksgemak en de afleesbaarheid ten goede komen. Voor de rest heeft het interieur van de 01 een tamelijk ‘Skandinavische’ uitstraling met niet te veel uiterlijk vertoon, maar wel mooie zachte materialen, een zorgvuldige bouwkwaliteit en tal van praktische oplossingen. Voor de bediening van de automatische airconditioning ben je niet afhankelijk van het touch screen en dat is een pre. In Duitse premiumauto’s werkt het infotainment systeem sneller, maar het standaard 10,2 inch grote digitale instrumentarium is van topniveau. De Lynk & Co onderscheidt zich daarmee in positieve zin van zijn eerder geteste landgenoot Borgward BX7.

Met ruim 4,5 meter carrosserielengte is de 01 iets groter dan de 4,42 meter lange XC40. Dat zie je vooral terug in de bagageruimte, die tot maximaal 1.440 liter kan worden vergroot. In de Volvo moet de kofferklep al na 1.336 liter dicht. Dat is voor sommige gezinnen een slok op een borrel. Achterin is er ook voor langere passagiers voldoende ruimte.

De testauto was voorzien van de 2,0 liter turbobenzinemotor die in Volvo speak ‘T4’ heet. Dat betekent 190 pk. Dat is ruim voldoende, zeker in combinatie met de vlot schakelende 7-traps automaat met dubbele koppeling. Van Volvo modellen is bekend dat de 4 cilinder qua loopcultuur niet voor voorpaginanieuws zorgt en dat is in de Lynk & Co niet anders. Voor ons Europeanen een hypothetisch probleem, want zoals het er nu naar uit ziet zal het nieuwe Chinese merk in Europa alleen (deels)elektrische uitvoeringen gaan verkopen.

Volvo heeft bij de XC40 nadrukkelijk gekozen voor een comfortabele onderstelafstelling. Aan de competitie wie de meest sportieve / dynamische compacte SUV bouwt, doet het Zweedse merk niet mee. Omdat Lynk & Co op zoek is naar een jong(er) autopubliek, is de 01 wel voorzien van een relatief strakke afstelling. Dat zorgt voor scherpe rijeigenschappen, maar ook voor een tamelijk stevige vering. Net als bij de XC40 houdt de hoeveelheid feedback die de stuurinstallatie biedt niet over, maar de accuratesse is in orde, evenals de mate van bekrachtiging. Denk je de wat luidruchtige benzinemotor weg, dan is het verfijningniveau van de Lynk & Co prima.

 

80%
80%
Awesome

In juli maakte de Lynk & Co tijdens de kennismaking als passagier al een positieve indruk en dat is, nu er zelf kon worden gereden, dit keer niet anders. De 01 is een sympathieke en competente SUV met een hoogwaardig ruim interieur, veel moderne technologie en heel behoorlijke rijeigenschappen. De bouwkwaliteit is van Europees niveau. Nu maar hopen dat de (stekker)hybride versie, die een 3 cilinder motor van 1,5 liter als basisunit krijgt, niet te veel compromissen vergt. Lynk & Co lijkt in ieder geval zijn best te willen doen om klanten in alle opzichten zorgeloos vervoer te bieden. Dat verdient applaus. Over de inruilwaarde van deze Chinees hoeft men zich dus geen moment zorgen te maken. En dat zal heel wat klanten over de streep kunnen trekken.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (18)
    6

Reageren is niet mogelijk.