Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO is genoodzaakt een terugroepactie te organiseren. Reden is dat er tijdens het productieproces iets fout is gegaan met het opvullen van de remvloeistof bij zowel de Giulia als de Stelvio. Alfa Romeo meldt dat het enkele honderden auto’s, waarvan het overgrote deel zich in de Verenigde Staten bevindt, terug naar de dealer moeten. De Italianen sluiten niet uit dat er ook iets misgegaan is bij exemplaren die in Europa zijn beland. De remvloeistof kan volgens Alfa Romeo vervuild zijn geraakt, waardoor de remprestaties aangetast kunnen worden. Gedupeerden kunnen hun Giulia of Stelvio vanaf begin februari laten controleren en, indien nodig, het remsysteem laten vervangen. +++

+++ AUDI heeft in haar Brusselse fabriek in 2017 meer dan 95.000 exemplaren van haar A1 gebouwd. In de 6 voorgaande jaren kwam de productie nog uit boven de 100.000 stuks, maar de benjamin uit het gamma is over zijn verkoophoogtepunt heen. Audi vindt dat overigens geen drama, want de fabriek dient zich voor te bereiden op de komst van de nieuwe, volledig elektrische cross-over E-tron Quattro. In de loop van 2018 zullen er nog ruim 60.000 exemplaren van de A1 gebouwd worden in Brussel. De productie van de volgende generatie wordt dus zustermerk Seat in Spanje verzorgd. +++

+++ FIAT stopt volgend jaar met de productie van de Punto in Melfi. Ook in Pomigliano d’Arco verdwijnt een model, want het Italiaanse merk gaat de volgende generatie Panda (net als de vorige editie) weer in het Poolse Tychy bouwen. Eind 2019 moet daar het eerste exemplaar van de band rollen. In Melfi kan het fabriekspersoneel niet van de 500X en de Jeep Renegade alleen leven, ook al zullen beide modellen in 2018 een grondige update ondergaan. Daarom zal men aldaar voor Fiat de opvolger van de Punto mogen gaan bouwen. Die zal worden gebaseerd op het platform van de Braziliaanse Argo en uitgerust worden met de nieuwe Firefly 4 cilinder motoren. Pomigliano d’Arco mag waarschijnlijk de opvolger van de Giulietta gaan bouwen (dat wordt een cross-over) en een Fiat variant op hetzelfde platform. +++

+++ HYUNDAI is voorzichtig over haar autoverkopen in 2018. Het bedrijf, dat ook eigenaar is van het merk Kia, verwacht dan bijna 7,6 miljoen auto’s aan de man te brengen. Daarmee is het bedrijf minder ambitieus dan afgelopen jaar, toen het zichzelf als doel stelde 8,3 miljoen auto’s te slijten. Autointernationaal.nl denkt niet dat Hyundai in 2017 aan de eigen verwachtingen heeft weten te voldoen. Dat is al voor het derde jaar op rij niet het geval. Vooral door lacunes in het SUV gamma lukt het Hyundai en Kia maar niet om marktaandeel te winnen op de belangrijke automarkten van de Verenigde Staten en China. Ook zaten spanningen tussen China en Zuid-Korea de verkopen afgelopen jaar in de weg. Hyundai is de op 4 na grootste autofabrikant van de wereld, maar verliest wel duidelijke de aansluiting bij de top 3 (Renault-Nissan, Toyota en Volkswagen). +++

+++ De modellen van Hyundai en KIA hebben over een paar jaar een slimme hulp voor de bestuurder aan boord. De beide Zuid Koreaanse merken gaan vanaf 2019 kunstmatige intelligentie inbouwen. Het is de bedoeling dat in 2025 elk model voorzien is van een digitale assistent. Hyundai en Kia noemen het een Intelligent Personal Agent. De assistent is ontwikkeld in samenwerking met SoundHound, dat stem herkenningssoftware maakt. De bestuurder kan de auto straks bijvoorbeeld opdragen om de koplampen aan te doen of vragen naar het weer op de bestemmingslocatie. De assistent kan trouwens ook aan de agenda zien wat de bestemming is, dus hoeft eigenlijk niet naar de bekende weg te vragen. De technologie wordt volgende maand gepresenteerd op de CES in Las Vegas, de grootste hightech beurs ter wereld. In de loop van 2018 zal de assistent worden getest. +++

+++ PSA heeft een behoorlijk catastrofaal jaar in China achter de rug. Alledrie de merken van de Franse autoproducent (Citroën, DS en Peugeot) zagen hun verkopen in een duizelingwekkend tempo dalen. PSA heeft nu besloten om de stier bij de horens te vatten door de landendirecteur in China (tot voor kort Denis Martin) te vervangen. De nieuwkomer is niemand minder dan het voormalige hoofd van de Zuid-Amerikaanse zone, Carlos Gomes. Hij mag met name zijn mouwen gaan opstropen bij DS, dat eigenlijk de trots van de Franse onderneming zou moeten zijn, maar in de eerste 11 maanden van 2017 in China amper 5.000 auto’s heeft weten te verkopen. Ter vergelijking: BMW, leider van het premiumsegment in het Aziatische land, sluit het jaar af met meer dan 600.000 registraties … De situatie bij Citroën en Peugeot is nauwelijks beter. Peugeot verloor 28 procent van zijn afzet in de eerste 11 maanden (en kwam uit op 216.900 verkopen), terwijl Citroën 49 procent kelderde tot 110.800 eenheden. Het zal duidelijk zijn dat de situatie nogal alarmerend is, ondanks pogingen om modellen specifiek voor China te lanceren, zoals een verlengde versie van de Peugeot 3008. Maar niets werkt, althans voorlopig. Wellicht dat Gomes voor PSA bij de Chinese tak van de groep wel een wonder kan verrichten. Anders zit er niks anders op dan dat de Fransen met de staart tussen de benen de meest dynamische automarkt ter wereld zal moeten verlaten. +++

+++ In het kader van de Belgische VAB gezinswagen van het jaar verkiezing heeft de jury een uitgebreide studie verricht naar het reële verbruik van de kandidaten. En dat leverde opvallende resultaten op. Vooral STEKKERHYBRIDE modellen vielen door de mand. Terwijl bij benzinemodellen het meerverbruik in de praktijk nog enigszins schappelijk is (al zijn de variaties groot, bijvoorbeeld 8 procent voor de Volkswagen Polo tot 36 procent voor de Nissan Micra; of zelfs 43 procent voor de Opel Grandland X), verbranden de Toyota Prius Plug-in en de Mitsubishi Outlander PHEV veel meer benzine dan in de folder staat. Bij de Toyota gaat het om een afwijking van 300 procent en bij de Mitsubishi zelfs om 322 procent. Je kan niet anders dan concluderen dan dat stekkerhybride modellen zowel duur zijn in de aanschaf, als in het gebruik. Opmerkelijk is dat in de categorie van de zuiver elektrische auto’s (getest werden de Citroën E-Berlingo en de Renault Zoë 400) zelfs iets minder kWh verstoken dan officieel wordt opgegeven. Dat komt in geen enkele andere categorie voor. +++

+++ De opmars van de SUV valt niet meer te stuiten. Zelfs Ferrari gaat zo’n grote en lompe auto bouwen. De specialist van supersnelle, lage sportauto’s (die de Italiaanse glamour belichamen) had tot afgelopen zomer gezegd dat het hoekige, rechtopstaande silhouet en de imposante afmetingen van een SUV slecht bij het merkimago passen. Maar uiteindelijk zijn de potentiële winsten te mooi om te laten liggen. Het bedrijf zal de auto ‘FUV’ dopen, een afkorting die staat voor ‘Ferrari Utility Vehicle’, in de hoop dat de autopuristen de 4 portieren en de grote grondspeling dan niet zien. Ferrari speelt daarmee in op een verkoopprognose van JATO, die stelt dat in 2018 voor het eerst in de geschiedenis meer dan de helft van alle nieuwe verkochte auto’s wereldwijd een SUV zal zijn. Vorig jaar nam de afzet met 20 procent toe. SUV modellen spreken zowel bestuurders als autofabrikanten aan. Eigenaren vallen voor het idee dat een dergelijk model voor een levensstijl vol plezier en avontuur staat, ook al komen ze waarschijnlijk geen grotere obstakels tegen dan verkeersdrempels en stoepranden. Ouders die kinderen naar school brengen, voelen zich veiliger in een SUV, ook al zijn er nauwelijks aanwijzingen dat die bakbeesten minder riskant zijn bij een botsing. In het grotere interieur kunnen ze in ieder geval wel meer bagage of boodschappen kwijt. En de hogere zitpositie achter het stuur helpt bij het verkeersoverzicht. Autofabrikanten kunnen er hogere prijzen voor vragen en vette marges binnenhalen, dus ook voor hen is de SUV zeer aantrekkelijk. Maar critici wijzen op het hogere verbruik (als gevolg van de grotere, hogere carrosserie), het hogere zwaartepunt dat de wegligging negatief beïnvloedt (er is meer kans dat ze kantelen in een snel genomen bocht, denkt de Amerikaanse dienst voor verkeersveiligheid) en op het rijgedrag van sommige SUV bestuurders. Zij zouden zich hoog in hun vestingen onoverwinnelijk wanen, met onveilige handelingen tot gevolg. En ze nemen te veel ruimte in op parkeerplaatsen. Maar als zelfs Ferrari van rijstrook wisselt, lijkt de opkomst van de SUV niet meer te stoppen. +++

+++ In 1974 worstelde VOLKSWAGEN nog steeds met het succes van de Kever. Die auto was dan écht niet modern meer, maar wat zou hem adequaat kunnen vervangen? Het bleek de Golf te zijn. Die was mijlen van de Kever verwijderd. Watergekoelde motoren in plaats van luchtgekoelde blokken. Met moderne lijnunits in plaats van de sympathiek grommende boxers. Voorin gemonteerd, in plaats van achterin. Ook de aandrijving verhuisde naar voren. En dat alles in een praktische carrosserie met een grote achterklep en een bank die plat kon. Het strakke pak was door grootmeester Giugiaro getekend. Inmiddels is de Golf niet meer weg te denken. En het blijft nog steeds verreweg de populairste Volkswagen. Sinds het eerste exemplaar in 1974 van de band liep, zijn er al 34 miljoen van gebouwd. In 2017 alleen al kwamen er 1 miljoen stuks bij. Dat betekent dat 1 op de 6 nieuwe Volkswagens een Golf is. +++

Reageren is niet mogelijk.