Bij de tijd & betaalbaar: Kia Niro PHEV

0

Enkele weken geleden onthulde Kia de prijzen van de Niro PHEV. Hoe goed is dit Koreaanse alternatief voor de Prius Plug-in Hybrid? In de regio Parijs kon de nieuwe stekkerhybride Kia Niro PHEV worden getest.

Kia noemt de Niro een cross-over. Heeft het merk gelijk? Het is in ieder geval geen stationwagon, noch een MPV of een stoere SUV. Dus waarschijnlijk wel. De Niro is in ieder geval een no-nonsense verschijning en daar houden wij van in Nederland (in 2017 werden afgerond 4.500 exemplaren van de gewone hybride uitvoering op kenteken gezet). Ook met het formaat kan iedereen uit de voeten: de Niro is 4,355 meter lang en 1,805 meter breed. De hoogte bedraagt 1,545 meter. Deze maatvoering is vergelijkbaar met de Nissan Qashqai en Peugeot 3008. In elk geval is parkeren niet al te ingewikkeld. Voor enig cachet bij het nuchtere, noem het gerust fletse, ontwerp zorgt de grille met gesatineerde chroomomtrek. Deze zogeheten ‘Tigernose’ luchtinlaat is onderdeel van de visuele identiteit van de nieuwste Kia modellen.

De bumpers zijn afgewerkt met blauw geanodiseerd chroom. Daarmee worden wij er aan herinnerd dat dit een deels elektrische machine is. Zijn cross-over identiteit komt tot uitdrukking in de aluminium look dak rails. De achterkant beschikt over een vleugje originaliteit in de vorm van de horizontale lichten en, onder de bumper, een reliëf dat door moet gaan voor een diffusor. De dakspoiler geeft de Niro een sportieve touch én helpt de luchtweerstandcoëfficiënt verlagen naar een heel respectabele waarde van 0,29. Ter vergelijking: de veel uitbundiger vormgegeven Toyota C-HR vangt met 0,32 veel meer wind. Het design van de Kia is dus niet opwindend, maar wel ‘verstandig’ en best aangenaam. Om met zijn velgformaat (16-inch) overschreeuwt de Niro zichzelf niet.

Het interieur kenmerkt zich door een nuchter design, een goede bouwkwaliteit en een foutloze ergonomie. Daardoor is het een plezierige werkplek voor de bestuurder, al had wat meer kleur niet misstaan. Sterker nog: nu oogt de Kia met al die zwarte vlakken nogal saai. Onder de middenconsole kom je hard plastic tegen. Niet ideaal, maar dit materiaal zit tenminste niet in het primaire gezichtveld. Een aanrader is het schuifdak waarmee de testauto was voorzien. Zijn lichtinval compenseert de donkere sfeer aan boord.

Achterin is er veel beenruimte, ondanks de aanwezigheid van het grotere batterijpakket. Wel verliest de PHEV versie van de Niro bijna 100 liter aan bagageruimte ten opzichte van de gewone hybride versie. Dit betekent dat je het moet doen met 324 liter stouwcapaciteit. Voor dagelijkse ritten zal dat wel voldoende zijn, maar bij vakantieritten zal een dakkoffer nodig kunnen zijn. Bij de Prius of de Ioniq van zustermerk Hyundai is dit niet mogelijk. Bovendien mag de Niro PHEV een aanhangwagen van maximaal 1.300 kilo geremd gewicht trekken. Voor een (stekker)hybride auto is de Kia dus best praktisch.

Omklappen van de achterbankleuning (dat kan in 60:40 verhouding) levert een capaciteit van 1.401 liter op). Zowel kinderen als volwassenen zitten achterin comfortabel, ook al is de vloer niet helemaal vlak. Voorin kunnen bestuurder en bijrijder genieten van geventileerde en verwarmde voorstoelen. Een comfortabele zitpositie is snel gevonden. De verstelling geschiedt elektrisch, maar er is geen geheugenfunctie en dat is altijd een beetje vervelend als er veel verschillende gezinsleden in de Niro rijden. De airconditioning kent een handige ‘Driver Only’ knop waarmee alleen de zone rondom de bestuurdersstoel kan worden afgekoeld.

Als basisunit fungeert een 105 pk en 147 Nm sterke 1,6 liter benzinekrachtbron. De elektromotor is goed voor 60 pk en 170 Nm. De stroom is afkomstig van een 8,9 kWh groot accupakket (de gewone hybride versie heeft 1,56 kWh minder opslagcapaciteit). De Niro PHEV biedt onder de streep een gecombineerd vermogen van 141 pk en een maximum koppel van 265 Nm. Sprinten naar 100 km/u doet hij in 10,8 seconden. Daarmee is hij 0,7 tel sneller dan de gewone hybride versie. De topsnelheid bedraagt 172 km/u; een verschil van 10 km/u. Op een volle acculading kan de stekkervariant van de Niro 55 kilometer ver komen (volgens de NEDC-cyclus). Als transmissie fungeert een 6-traps DCT (dubbele koppeling) automaat met voor hybridisatie geoptimaliseerde bakverhoudingen. De oplaadtijd bedraagt 2 uur en 15 minuten via een wallbox (3,3 kW) en 5 uur en 25 minuten via een standaard stekkeraansluiting. Dat is voor een stekkerhybride auto aan de lange kant, maar als je het van te voren weet, is er goed mee te leven.

In vergelijking met de Prius zit je wat hoger. Je hebt dus een echt ‘cross-over gevoel’. Zodra je op de aan/uitknop drukt, worden beide beeldschermen tegelijkertijd verlicht en hoor je achtergrondmuziek met zachte tonen en techno. De instrumentarium achter het multifunctionele stuurwiel bestaat uit 2 ronde klokken en een 7-inch scherm. De afleesbaarheid is uitstekend. Bovenaan de middenconsole, dus op een prettige hoogte, bevindt zich een tweede aanraakscherm van 8 inch. Daaronder bevinden zich aparte bedieningstoetsen voor de belangrijkste functies. Voor eigenaren van een Optima PHEV zal het een feest van herkenning zijn, want stuurwiel en versnellingshendel zijn identiek. Beiden liggen prettig in de hand en zijn goed afgewerkt.

De besturing is licht, maar niet erg direct. Voor parkeermanoeuvres maakt dat niet uit. De Niro is wendbaar en parkeren is een formaliteit dankzij parkeersensoren en een achteruit rij camera. In zijn soort schittert de laatste accessoire niet door helderheid, maar de werking kan er mee door. Sowieso beschikt de Niro van nature over een goede overzichtelijkheid. Wat dit betreft scoort hij heel wat beter dan de Toyota C-HR. De Niro heeft in tegenstelling tot zijn concurrenten Prius en Ioniq bovendien een achterruitwisser.

Hobbels en kuilen in het wegdek worden gemakkelijk geabsorbeerd, maar de soepele ophanging vertaalt zich wel in een tamelijk beweeglijke carrosserie. Het effect is sterker dan bij de gewone hybride versie van de Niro. Oorzaak is vermoedelijk het extra gewicht van de batterij in de kofferbak. Overhellen in bochten valt voor dit type auto (cross-over!) mee. Per saldo is er sprake van een goed comfortniveau voor de inzittenden. Daaraan draagt ook de uitstekende geluidsisolatie bij. Ongeacht de snelheid is de Kia een prettig stille auto. Alleen met koude motor is hij wat rumoerig.

Kia heeft de stekkerhybride versie van de Niro niet voorzien van een Eco, Normal of Power knop. Standaard start de Niro in EV (elektrische) modus. Met volle accu toonde de Kia tijdens de start van de test zelfs trots een bereik van 58 km (3 km meer dan de fabrieksopgave), wat een relaxte gedachte is. Wanneer je accelereert en in de Eco zone op de stroommeter achter het stuur blijft, is de Niro niet erg snel, maar in stadsverkeer volt goed genoeg. Je kan dan optimaal genieten van de werkingstilte van de hybride aandrijflijn. Daarnaast weet de Niro veel externe geluiden dankzij eenvoudige maar effectieve deurafdichtingen en goed isolatiemateriaal (onder andere relatief dik glas) buiten te houden.

Wanneer je verder gaat dan de eco zone, en de zogeheten normale zone op de stroommeter betreedt, is de Niro sneller en prettiger om een goed tempo aan te houden. Je dient daarvoor wel een doseringpunt in het gaspedaal te passeren. Helemaal intrappen geeft je toegang tot de power zone. Dan verliest de Kia al zijn goede voornemens op het gebied van brandstofreductie en daalt het stroomniveau verrassend snel. Maar deze Niro moet je (natuurlijk) op een ontspannen manier rijden. Qua acceleratie naar 100 km/u zet de Kia geen wereldtijd neer (10,8 seconden), maar dankzij de elektromotor ben je in de praktijk toch veel andere auto’s te snel af bij groen licht. Er is ook een Sport modus, maar die voegt in de praktijk weinig toe.

Het comfort van de versnellingsbak is onmiskenbaar hoger dan van het exemplaar in de hybride modellen van Toyota. Naast de EV modus is er ook een HEV setting. Dan zal de Kia proberen om de actieradius te maximaliseren door in elke fase zoveel mogelijk remenergie terug te winnen. De Prius Plug-in heeft dit kunstje echter beter onder de knie. En voor het regeneratieve remmen is wel enige aandacht vereist. Het gaat allemaal wat schokkerig en hier ligt voor Kia toch wel een verbeterpunt. Verder kan je de actieradius maximaliseren door met je tengels zoveel mogelijk van de knoppen voor de stuur & stoel verwarming af te blijven.

Ook is het vanuit stroomverbruik oogpunt verstandig om de Niro PHEV rustig op temperatuur te laten komen. De verwarmingsinstallatie is heus wel in staat om de cabine snel op 20 graden te brengen, maar je krijgt dan onherroepelijk de rekening gepresenteerd in de vorm van een hoog verbruik. Tijdens de eerste kilometers na de koude start jaagt de Kia er dan gemiddeld 11,2 liter benzine doorheen! Daarna daalde het brandstofverbruik wel (naar 2,6 liter per 100 km tijdens een 20 km lange rit), maar geef je de Niro PHEV langer de tijd op zichzelf op temperatuur te brengen dan is een veel gunstiger resultaat mogelijk. Bijvoorbeeld 1,3 liter per 100 km tijdens een tweede, 45 km lange rit. Geduld wordt dus beloond. Maar omdat het een feit is dat niet iedereen daarover beschikt, is het jammer dat de Kia geen programmeerbare verwarming heeft die al kan worden ingeschakeld als hij nog aan de stekker zit. Zal wel een kostenkwestie zijn.

Aan rij hulpmiddelen biedt de Kia een autonoom noodrem, voetgangerdetectie (van 8 tot 60 km/u), een rijstrook assistent en dode hoek waarschuwing. Er is ook adaptieve cruisecontrole, maar die schakelt zich bij de stekkerhybride versie van de Niro uit onder de 10 km/u. Je moet daarom voorzichtig zijn met deze functie. Het is opvallend want andere autofabrikanten weten de adaptieve cruisecontrole heel goed te combineren met stekkerhybride techniek. Wat wel vernuftig is, is het Driving Assistant System: op basis van de via de navigatie-installatie geprogrammeerde route geeft de Kia pieptoonsignalen (en wordt de pictogram ‘voet’ weergegeven) om aan te geven dat het beter is als je de auto nu rustig laat uitrollen. Dit verhoogt de capaciteit om de batterij bij te laden, en maximaliseert dus de actieradius op elektriciteit.

Er is ook een multimediasysteem aan boord van de Niro PHEV. Dat is dezelfde installatie als in de Optima PHEV (en diverse modellen van zustermerk Hyundai) en kenmerkt zich door een goede kwaliteit, veel gebruiksgemak en Android Auto of Apple Car Play compabiliteit. Ondanks de veelheid aan functies op het scherm is de ergonomie goed. Het 8,0-inch grote touch screen bevindt zich op een prettige afstand tot je ogen en hand. Kia vertrouwt op JBL voor de geluidsinstallatie die bestaat uit 5 luidsprekers, 2 tweeters, een subwoofer (in de kofferbak) en een externe versterker voor in totaal 320 W aan vermogen. Het geluid is erg mooi, vooral als de auto stil is en alleen op de elektromotor rijdt. Op het touch screen kan ook informatie over zaken als het energieniveau, de verwachte oplaadtijd en de actieradius worden weergegeven. Toch is Kia in vergelijking met Toyota karig met gegevens over het elektrische gedeelte van de aandrijflijn.

De Niro PHEV gaat in Nederland geleverd worden in 2 uitrustingniveaus: Dynamic Line en Business Line. De laatste is 2.100 euro duurder (36.695 euro in plaats van 34.595 euro) en biedt als meeruitrusting onder andere volledig lederen meubilair bekleding, de genoemde autonome noodremassistentie (AEB), stuurwielverwarming & stoelverwarming vóór en privacyglas. Omdat die verwarmingfuncties veel stroom (en dus actieradius) kosten, is er wat voor te zeggen om die 2.100 euro extra in je zak te houden en de Dynamic Line uitvoering te bestellen. Die biedt onder andere parkeersensoren achter met achteruit rij camera, meubilair bekleding in een stof/leder combinatie, voorbereid voor Apple CarPlay & Android Auto en een navigatiesysteem. Het beeldscherm is bij deze uitvoering niet 8,0 inch groot, maar 7,0 inch. Met dat verschil valt te leven. Beide uitvoeringen kennen een garantie van 7 jaar of 150.000 km. Die waarborg is ook van toepassing op de lithium/ion polymeerbatterij en het volledige hybride systeem.

 

90%
90%
Awesome

Goede wijn behoeft geen krans. De Kia Niro PHEV oogt zowel van buiten als van binnen sober, maar het is een prettige allround gezinswagen die veel kwaliteit, comfort, ruimte, bedieningsgemak, uitrusting en zekerheid (7 jaar garantie) biedt. Ondanks de wat schokkerig in werking tredende regeneratieve remfunctie werkt het hybride systeem goed. In de dagelijkse praktijk zal de actieradius op elektriciteit meestal royaal voldoende zijn. Kortom, het is een vrijwel foutloze auto. Als je tenminste kan leven met het bescheiden kofferbakformaat en het ontbreken van een programmeerbare verwarming.

Kies je voor de Dynamic Line uitvoering, dan ben je voor 34.595 euro klaar. Voor dat bedrag krijg je geen Toyota Prius Plug-in (37.995 euro) en al helemaal geen BMW 225xe (42.586 euro) of Mitsubishi Outlander PHEV (40.020 euro). Heb jij als goede voornemen om rondjes rond de kerk voortaan elektrisch af te leggen en zoek je tegelijkertijd een betaalbare auto voor het hele gezin, dan biedt deze PHEV dat allemaal in één!

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (37)
    6.8

Reageren is niet mogelijk.