Volvo XC40 verslaat Duitse concurrentie

0

Volvo heeft de zaken in het SUV segment goed voor elkaar. Zowel de XC90 als de XC60 hebben meerdere prijzen gewonnen en zijn succesvol. Kan de nieuwe XC40 in de voetsporen van zijn grote broers treden? Het antwoord op die vraag is te vinden in een vergelijkingstest met een drietal Duitse concurrenten: de Audi Q3, de BMW X1 en de Volkswagen Tiguan.

Testauto is de D4 R-Design uitvoering van de XC40. Die neemt het op tegen de BMW X1 xDrive20d in Executive tenue. Hoewel de Audi Q3 op leeftijd begint te komen en later dit jaar zal worden vervangen, is het nog steeds een populaire SUV. Voor de test werd de 2.0 TDI S-line Sport uitvoering uitgenodigd. Namens Volkswagen draafde de Tiguan 2.0 TDI 240 4Motion Highline Business R op.

Alle 4 de SUV modellen beschikken over vierwielaandrijving en een automaat. De comfortuitrusting vertoond geen grote verschillen. Audi vraagt 59.935 euro voor de geteste Q3. De BMW staat voor 60.823 euro in de boeken. De Volkswagen heeft de minst ‘volkse’ prijs: 62.050 euro, maar is met 240 pk wel wat sterker dan zijn concurrenten. De factuur bij Volvo bedraagt 57.975 euro. Groot zijn de prijsverschillen dus niet.

De Volvo XC40 kan met zijn 190 pk / 400 Nm sterke 2,0 liter dieselmotor in 8,2 seconden naar 100 km/u accelereren. De CO2-uitstoot bedraagt 131 gram/km. Hij arriveert tamelijk laat op het C segment SUV, maar kan direct in een breed scala aan uitvoeringen worden besteld. Bij de DS 7 Crossback, ook een directe concurrent, is het vooralsnog tevergeefs zoeken naar vierwielaandrijving in de optielijst. In R-Design tenue is de vering aan de stevige kant. Met name scherpe oneffenheden in het wegdek kunnen het chassis uit zijn element brengen. De BMW X1 reageert meer stoïcijns op imperfecties. Maar met zijn sportieve onderstelafstelling reageert de XC40 R-Design wel snel op stuurcommando’s. Als bestuurder ben je minder bij het rijden betrokken dan in de BMW, maar voor een hoge SUV met een relatief korte wielbasis is het weggedrag van de Volvo niet slecht.

Ondanks dat de XC40 even krachtig (zowel qua vermogen als koppel) is als de X1, is hij toch iets minder rap. De Volvo heeft 7,9 seconden voor de sprint naar 100 km/u nodig versus 7,8 tellen voor de BMW. De Q3 is qua specificaties iets in het nadeel (6 pk en 20 Nm), maar accelereert desondanks even snel als de XC40. De Tiguan verwijst dankzij 50 pk en 100 Nm extra iedereen naar het tweede plan en klaart de sprintklus in 6,5 seconden. Dat de Volvo zijn concurrent niet zijn achterlichten kan laten zien, komt doordat zijn automaat wat langzamer schakelt, de wat langere overbrengingsverhoudingen en doordat hij met 1.698 kg iets zwaarder is dan de Audi (1.680 kilo) en de BMW (1.690 kilo). De meeste kilo’s in de weegschaal legt de Volkswagen (1.795), maar daar komt hij letterlijk en figuurlijk prima mee weg.

Bij 120 km/u maakt de motor van de XC40 minder toeren dan die van zijn concurrenten. Dat komt het snelwegcomfort ten goede en pakt niet slecht uit voor het gemiddelde verbruik: 5,1 liter diesel per 100 km. Alleen de X1 is significant zuiniger (4,7 liter). De Q3 zit op 5,3 liter en de Tiguan is met afstand de grootste slokop: 6,4 liter per 100 km. Ondanks het goede snelwegcomfort, kan de motor tijdens hard accelereren wel gaan dreunen. Ook in dit opzicht blinkt de Volvo niet uit, maar het is een goede allrounder.

De hoge leeftijd van de uit 2011 stammende Audi komt vooral tot uiting in de onbehouwen vering. Tegelijkertijd helt zijn carrosserie meer over. Het rijden in de Q3 is dus geen onverdeeld genoegen, ondanks dat er met de hoeveelheid grip niks mis is. Verder heeft hij de snelst schakelende automaat van allemaal. Hij heeft een versnelling minder dan de XC40 en de X1, maar dat merk je niet echt aan het prestatieniveau. Wel is de Audi rumoeriger.

De BMW is per saldo de beste rijderauto van dit viertal. Zijn weggedrag doet het meest aan een ‘gewoon’ model denken. Dat komt door de relatief lage zitpositie. De beleving van deze SUV is daardoor sportiever. Gecombineerd met een meer communicatieve besturing en minder overhelneigingen, kan hij bochten daardoor in een hoger tempo nemen, althans in de beleving van de bestuurder. Tegelijkertijd blijft de vering altijd comfortabeler dan in de Volvo. Ook de motor van de X1 is op de snelweg stiller en zijn automaat is goed bij de les. De veiligheidsuitrusting is echter minder compleet dan bij de XC40 en dat kost hem punten.

Tot slot de Tiguan. Die heeft de prettigste besturing en biedt het meest vertrouwenwekkende weggedrag, maar de vering is nog steviger dan bij de XC40. Eigenlijk niet leuk meer. Daarnaast merk je aan de interieurmaterialen dat de Tiguan niet afkomstig is van een premiummerk en laat de zijdelingse steun van de voorstoelen te wensen over. Verder biedt de Volkswagen minder beenruimte voorin. Achterin pakt de Volkswagen echter punten terug (beste zitcomfort, verschuifbare achterbank met kantelbare leuning). Maar de prestatie:verbruik verhouding van de 240 pk krachtbron weet niet te overtuigen. Daarnaast dreunt de dieselmotor van de Tiguan het meest.

Conclusie

Dankzij de zeer complete hightech veiligheidsuitrusting weet de XC40 de eerste plek te bemachtigen. Het rijgedrag is niet bijzonder, maar wel voldoende goed. Verder pleziert de Volvo met tal van praktische, slimme details en ziet het interieur er verfrissend anders uit.

Ben je op zoek naar een SUV die veel ‘freude am fahren’ biedt, dan ben je bij BMW aan het beste adres. Die heeft het meest getalenteerde onderstel. Ook de aandrijflijn is uitstekend. Maar zoals gezegd zit de X1 niet erg ruim in zijn toeters en bellen, ondanks dat hij afgerond 61 mille kost. BMW rijden is daardoor nog steeds een dure hobby.

De Q3 maakt in dit gezelschap een vermoeide indruk. Ook biedt hij niet de nieuwste snufjes op het gebied van veiligheid en connectiviteit. Verder zijn de praktische eigenschappen van de Audi niet om over naar huis te schrijven en is zijn aandrijflijn een tikkeltje minder efficiënt. De introductie van de nieuwe generatie, later dit jaar, komt dus geen moment te vroeg.

De Volkswagen hoort in vergelijkingstests met premiummodellen ‘altijd’ de goedkoopste te zijn, maar dat is hij niet. Okay, onder de motorkap zit een stormram, maar daar betaal je aan de pomp de rekening voor. De Tiguan is onder andere vanwege zijn verschuifbare achterbank weliswaar praktisch, maar doet in dit gezelschap niet hoogwaardig aan. Dat maakt hem te duur. Waarom voegt Volkswagen niet de 190 pk sterke dieselmotor aan het pallet toe? Dat zou richting 5 mille in de prijs kunnen schelen en verbetert ook de verbruikprestaties. Precies wat de Tiguan nodig heeft om deze vergelijkingstest wel te kunnen winnen.

Comments are closed.