Nieuwstelex

0

+++ De volgende generatie AUDI A8 zal niet meer in 12 cilinder uitvoering verkrijgbaar zijn. Dat heeft technisch directeur Peter Mertens tijdens een interview op de autosalon van Genève laten weten. Van de huidige, nog kersverse generatie A8 is wel een 12 cilinder uitvoering gepland. De specificaties van het 6,3 liter blok zijn evenwel nog niet bekend. Evenmin of zustermerk Bentley ook gaat stoppen met de W12 motor. Wel is zeker dat de dagen van de V10 uit de Audi R8 geteld zijn. Deze krachtbron zal in de toekomst alleen nog door Lamborghini gebruikt worden. +++

+++ De openbaar aanklager in Duitsland heeft invallen bij BMW in München gedaan. Ook zijn vestigingen van het merk in Oostenrijk doorzocht op verdenking van de toepassing van illegale software. BMW heeft de invallen bevestigd en zegt dat het gaat om “foutief toegewezen” software voor 11.400 exemplaren van de 750xd en de M550xd. Bij de invallen, die in Oostenrijk bij een onderzoekscentrum en in een motorenfabriek plaatsvonden, waren ongeveer 100 ambtenaren betrokken. Daarnaast is het hoofdkwartier in München bezocht. BMW zegt in een verklaring dat de software niet illegaal was, maar per ongeluk in de verkeerde modellen is terechtgekomen. Het probleem is tijdens “interne tests” aan het licht gekomen, aldus de berichtgeving. Volgens het merk rijden de auto’s desondanks al ruim 2 jaar “zonder problemen” rond. Daarnaast zijn “veel” van de genoemde modellen voorzien van de juiste software, aldus de fabrikant. BMW meldt verder dat een intern onderzoek inmiddels aan de gang is. Ook een terugroepactie staat gepland. +++

+++ Het Europees Parlement dringt bij de Europese Commissie aan op wetgeving waarin toegang tot DATA uit met internet verbonden voertuigen voor álle partijen in de autosector en daarbuiten geregeld wordt. Daarbij is ook een deadline gesteld: vóór het eind van dit jaar moet er een wetsvoorstel liggen. Dat meldt de Bovag op haar website. De commissie voor Transport van het Europees Parlement heeft op eigen initiatief een strategisch rapport geschreven waarin wordt gepleit voor een gelijk speelveld in de Europese auto-industrie als het gaat om samenwerkende, met internet verbonden en zelfrijdende voertuigen. Daarin worden specifiek aanbevelingen gedaan voor wetgeving gericht op de toegang tot de data uit voertuigen. De aanbeveling van het Europees Parlement is niet dwingend. Dat houdt in dat de Europese Commissie nu drie maanden de tijd heeft te laten weten of ze de noodzaak tot wetgeving met het parlement deelt. Het zou kunnen dat de Commissie negatief besluit. Geert Brummelhuis, branchemanager bij de Bovag is in een vraaggesprek met Automobiel Management toch hoopvol: “Wij lobbyen binnen Europees verband al lang voor een gelijke toegang tot data uit voertuigen. Ik vind het een positief signaal dat het Europees Parlement onze mening deelt rond bescherming van de consument en eerlijke concurrentie. Dat ze zelfs een deadline stellen is helemaal mooi”. +++

+++ FORD wil haar grote versnellingsbakfabriek in Frankrijk verkopen. Daarmee zet het Amerikaanse bedrijf de jarenlange terugtrekbeweging uit Europa door. De autofabrikant uit Detroit verkocht de Britse automerken Jaguar en Land Rover in 2008 aan het Indiase Tata Motors. 2 jaar later ging het Zweedse Volvo naar Geely Automobile uit China. Aston Martin werd eveneens verkocht. Daarnaast sloot het bedrijf enkele fabrieken in Groot-Brittannië. Enkele jaren geleden ging ook het Belgische Ford Genk op slot. De versnellingsbakfabriek in Blanquefort, vlakbij Bordeaux, blijft nog tot zeker eind 2019 winstgevend. Toch ziet Ford op de langere termijn geen heil in de fabriek waar ongeveer 900 mensen werken. Een koper is nog niet gevonden. Als de verkoop doorgaat heeft Ford nog fabrieken in onder meer Duitsland, Slowakije, Spanje, Roemenië en Groot-Brittannië. Toch is duidelijk dat het Amerikaanse concern zijn focus van de Europese activiteiten verlegd naar andere marktregio’s. CEO Jim Hackett heeft bij de herschikking van de topfuncties (waaronder een directeur strategie) géén enkele manager aangesteld die afkomstig is van de Europese tak van Ford. Raj Nair, die vorige maand werd ontslagen wegens ‘ontoelaatbaar gedrag’, zal worden opgevolgd door Kumar Galhotra als president van de Noord Amerikaanse activiteiten. Galhotra werkt al 29 jaar voor Ford en was sinds 2014 de baas van Lincoln. +++

+++ GEELY Automobile Holdings, het moederbedrijf van onder andere Volvo en Lotus, heeft over 2017 een winst geboekt van 1,36 miljard euro. Dit komt neer op een winststijging van 108 procent, zo meldt het Chinese bedrijf in een beursmededeling. De omzet viel met 11,9 miljard euro ongeveer 73 procent hoger uit. Geely verkocht het afgelopen jaar 1,25 miljoen voertuigen. Voor komend jaar rekenen de Chinezen op 1,58 miljoen exemplaren. Hoewel dit een stijging van 27 procent zou betekenen, is het tevens 36 procent minder groei ten opzichte van vorig jaar. Het exportvolume van Geely lag in 2017 ongeveer 46 procent lager dan in 2016, aldus de berichtgeving. Naast Volvo en Lotus is Geely Automobile Holdings ook eigenaar van London EV Company, het bedrijf achter de nieuwe generatie Londense taxi’s. Daarnaast nam Geely onlangs een belang van 9,69 procent het Duitse Daimler. Daarmee is het nu de grootste aandeelhouder in het moederbedrijf van Mercedes. +++

+++ LOTUS is volop bezig met de ontwikkeling van een SUV, waarbij een minimum aan gewicht en een maximum aan dynamiek prioriteit hebben. Voor de componenten gaan de Britten bij Volvo shoppen, dat net als Lotus onderdeel is van het Geely imperium. Het is een publiek geheim dat Lotus al een tijdje aan een SUV werkt. Naar de filosofie van het Britse merk moet het een sportieve cross-over worden die zo weinig mogelijk weegt en die zoveel mogelijk rij sensaties biedt. “Hoe de Evora zich verhoudt tot de Porsche 911, zo positioneren wij onze SUV tegenover de Cayenne”, aldus CEO Jean-Mac Gales. Om deze doelstelling waar te kunnen maken, gaat Lotus aankloppen bij Volvo. Het is niet helemaal duidelijk of de Britten nu voor het CMA platform van de nieuwe XC40 of voor de SPA architectuur van onder meer de XC60 en de XC90 gaan, maar wel dat Lotus graag zou gaan shoppen bij de Zweedse concerngenoot. Ook wat de motoren betreft. De 1,8 liter 4-pitter en de 3,5 liter V6 die Lotus momenteel gebruikt, komen van bij Toyota. De keuze voor Volvo motoren betekent dat 4 cilinders het maximum is. Lotus zou de SUV in China willen laten bouwen. Autointernationaal.nl verwacht een startprijs van 115.000 euro. Dat is inderdaad Cayenne territorium. +++

+++ Volkswagen werkt aan een facelift voor de PASSAT . De middenklasser stamt uit 2014 en kan dus wel een opfrisbeurt gebruiken. Verwacht geen wereldschokkende veranderingen; dat doen ze gewoon niet in Wolfsburg. Wel kan er gerekend worden op een upgrade voor het multimediasysteem, de introductie van de 1.5 TSI benzinemotor met zeilfunctie, een milde hybride versie met 48 Volt systeem en een verbeterde GTE stekkerhybride uitvoering. +++

+++ Feest bij RENAULT , want de Fransen hebben de 100.000ste Zoe geproduceerd. Voor een in 2012 geïntroduceerde elektrische auto is dat geen slechts prestatie. In de afgelopen 6 productiejaren heeft Renault de Zoe continu aangepast, of beter gezegd: verbeterd. Het model kwam op de markt met een accucapaciteit van 22 kWh. In een later stadium introduceerde Renault de 41 kWh versie met een theoretische actieradius van 400 kilometer (volgens NEDC norm). Op de autosalon werd een nog krachtigere uitvoering voorgesteld: de R110. Die levert ten opzichte van de Zoe R90 16 pk meer vermogen. De meerprijs gaat beperkt blijven tot maximaal 1.000 euro. Op die manier hoopt Renault een deuntje mee te blijven blazen in het gestaag drukker wordende segment. De Zoe is al 3 jaar op rij de best verkochte elektrische auto in Europa. Voorheen was dat de Leaf. Nu Nissan daarvan de tweede generatie heeft geïntroduceerd, wordt het spannend wie er dit jaar op de eerste positie eindigt. Renault verkocht in 2017 een recordaantal van 30.670 exemplaren van de Zoe. Het merk is van plan om in de toekomst meer elektrische modellen te introduceren. Die zullen net als de Zoe in Frankrijk gebouwd gaan worden. Om aldaar productiecapaciteit vrij te maken, zal de fabricage van de volgende generatie Clio in Turkije geconcentreerd worden. Renault zal de nieuwe editie waarschijnlijk in oktober op de autosalon van Parijs voorstellen. Begin 2019 start de verkoop. +++

+++ SKODA moet haar productiecapaciteit uitbreiden om te kunnen blijven voldoen aan de stijgende vraag naar de modellen van het merk. Dat heeft een woordvoerder laten weten. Volgens bronnen binnen de Volkswagen Groep is er een impasse ontstaan in de poging om de productiecapaciteit van de Skoda fabriek in het Tsjechische Mlada Boleslav te vergroten. Plannen om de werkweek met de zaterdag te verlengen, stuiten op verzet van de lokale vakbond Kovo. De extra dienst zou de productiecapaciteit met 83.000 exemplaren per jaar kunnen doen toenemen. Volgens diezelfde bronnen wordt er overwogen te investeren in een nieuwe fabriek buiten Tsjechië, waar ook andere modellen van de Volkswagen Groep van de band kunnen lopen. Als er niets gebeurd, loopt Skoda vanaf 2020 mogelijk een jaarlijkse verkoop van 360.000 exemplaren mis. Skoda heeft na Porsche met 9,7 procent inmiddels de grootste operationele winstmarge binnen de Volkswagen Groep. Het merk heeft de tweede plek overgenomen van Audi. +++

+++ De VAN MOSSEL Automotive Groep wil de personenwagentak van het Rotterdamse Rogam overnemen. Door de overname kan Van Mossel de merken Mercedes en Smart toevoegen aan het huidige bestand van 13 labels. De personenwagenactiviteiten zullen door Van Mossel worden uitgevoerd vanuit de vestigingen in Rotterdam (Autostrada, Charlois en Spaanse Polder) en Gouda (Moordrecht). De betrokken medewerkers komen in dienst van Van Mossel. De bedrijfswagenactiviteiten blijven in handen van de directeur-grootaandeelhouder van Rogam, Hans van Ruiten. Het concern blijft met deze tak actief in de vestigingen in Bergschenhoek en Dordrecht en gaat de 2 Rotterdamse vestigingen Autostrada en Charlois delen met Van Mossel. Van Mossel is één van de grootste autodealers van Nederland. Het concern heeft 72 vestigingen in Nederland, België en Duitsland. Van Mossel is dealer van onder meer Volkswagen, Audi, Seat, Peugeot en Ford. +++

+++ De Duitse autoriteiten hebben begin maart invallen gedaan bij het hoofdkantoor van autoconcern VOLKSWAGEN in Wolfsburg. Volgens zakenblad WirtschaftsWoche zou het gaan om nieuw onderzoek naar vermeende marktmanipulatie rond het dieselschandaal bij Volkswagen. Naar verluidt werden 13 kantoren onderzocht door justitie, waarbij documenten en computerbestanden in beslag werden genomen. Deze informatie zal de komende weken onderzocht worden. Volkswagen wilde enkel bevestigen dat er invallen zijn geweest. In september 2015 kwam aan het licht dat Volkswagen had gesjoemeld met de uitstootwaarden van dieselauto’s. In verband met die zaak zijn in het verleden al meerdere huiszoekingen geweest bij het bedrijf. In het nieuwe onderzoek zou het gaan om een verklaring die Volkswagen eind 2015 had gepubliceerd, waarin valse mededelingen zouden zijn gedaan over de omvang van het dieselschandaal. Daarmee zouden beleggers dus verkeerd ingelicht zijn. Het schandaal heeft Volkswagen al vele miljarden gekost. +++

+++ Het voorjaar staat voor de deur, dus is het tijd teven op de afgelopen winter terug te blikken. KwikFit weet te vertellen dat het aandeel WINTERBANDEN in ons land verder is toegenomen. De bandenwereld spreekt over het zogenaamde wegdekaandeel, dat betekent het aandeel binnen het aantal kilometers dat in ons land wordt afgelegd. De winterband steeg qua gebruik in het afgelopen seizoen met 1,6 procent naar 33,4 procent. Dat komt voor een belangrijk deel op het conto van het echte winterweer. Er zijn zo’n 100 verschillende merken die banden leveren. Michelin is de grootste met een aandeel van 16,4 procent. Dit merk staat al 2 jaar op de eerste plek, gevolgd door Continental met 15,8 procent. Daarna volgt ons vaderlandse Vredestein met 10,3 procent. Ze hebben samen een wegdekaandeel van 42,5 procent. Daarna volgen Goodyear (6,9 procent) en Bridgestone (6,1 procent). Bij de winterbanden echter gaat Vredestein aan kop met 15 procent gevolgd door Michelin goed voor 13,8 procent. Het wegdekaandeel van de zomerband is afgenomen vanwege toename van de winterband. De zomerband heeft een wegdekaandeel van 58 procent. De opmars van vierseizoenen banden zet niet door. +++

+++ 10 inspectieauto’s gaan in de provincie Noord-Brabant 560 kilometer aan provinciale weg nauwkeurig scannen met camera’s. Het gaat om een proef van maximaal 2 jaar. De verzamelde gegevens worden op een High Definition (HD) kaart gezet die gebruikt kan worden voor ZELFRIJDENDE auto’s. Zelfrijdende auto’s hebben voertuigsensoren die continue informatie over de weg nodig hebben. Zo weet de auto waar deze zich bevindt, hoe deze moet rijden en moet reageren in het verkeer. In de proef leveren de inspectieauto’s informatie aan over bijvoorbeeld wegmarkering, verkeersborden, zebrapaden, putdeksels en andere objecten op de weg. Met de info kan een zelfrijdende auto bijvoorbeeld ook bij mist precies weten hoe de omgeving eruit ziet. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Als provincie Noord-Brabant willen we de komst van de zelfrijdende auto mogelijk maken en liefst ook versnellen. Dat is ook de reden dat we onze inspectieauto’s beschikbaar stellen voor deze proef”. Het project is een samenwerking tussen de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de bedrijven V-Tron en AND. +++

Comments are closed.