In detail: de BMW M2 Competition

0

Enkele weken geleden lekten al de eerste foto’s uit, maar nu presenteert BMW hem officieel: de M2 Competition, een aangescherpte variant van de 2-serie Coupé met M logo.

Dat ‘aanscherpen’ zit hem in de transplantatie van de motor die BMW voor de M3 en M4. In de neus van deze 2-serie Coupé is de 3,0 liter 6 cilinder lijn motor met 2 turbo’s goed voor 410 pk en 550 Nm (vanaf 2.350 toeren). Vooral dat koppel (+85 Nm) moet het verschil gaan maken tijdens tussenacceleraties. Het vermogen nam met 40 pk toe.

Via een elektronisch gestuurd differentieel en een 7-traps DCT automaat of een handgeschakelde 6-bak worden de achterwielen aangedreven. De versie met automatische transmissie is de snelste: die zit in 4,2 seconden op 100 km/u, terwijl arbeid met de hand en linkervoet 0,2 tel extra kost. De gewone M2, inmiddels niet meer leverbaar, was 0,1 seconde langzamer.

Door de DCT automaat een versnelling meer heeft, pakt deze versie ook uit met een iets lagere CO2-uitstoot: 210 gram/km versus 228 gram/km voor de handgeschakelde uitvoering. Dat is 10 gram meer dan bij de gewone M2. Het gemiddeld verbruik moet uitkomen op 9,2 liter per 100 km bij de versie met DCT automaat. De handgeschakelde uitvoering consumeert 0,7 liter meer. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar wie bijbetaalt kan via het M Driver’s Package een op 280 km/u afgeregelde M2 Competition krijgen.

De M2 Competition beschikt net als vele andere modellen van BMW over een hele hoop rij modi waarin je zaken als gaspedaalrespons en dempingkarakteristiek aan je persoonlijke voorkeuren kan aanpassen. Niet zichtbaar is de opgewaardeerde motorkoeling. Die is samen met de smering en de inlaat ook overgenomen van de M3/M4. Hetzelfde geldt voor de van CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic) vervaardigde elementen van de wielophanging.

De rij dynamiek zou er in vergelijking met de gewone M2 op vooruit zijn gegaan dankzij een in het motorcompartiment geïntegreerde stabilisatorstang annex veerpootbrug. Van de M3 en M4 is bekend dat deze ingreep een positieve uitwerking heeft op de stijfheid en bijgevolg op de stuurprecisie. De veren, de dempers, de elastokinematische verbindingen, de stabiliteitscontrole en de ijking van de stuurinstallatie plus het sperdifferentieel (dat nog steeds variabel is van 0 tot 100 procent) zijn ook allemaal aangepast voor een nog puurdere rijervaring. Dit betekent dat de M2 Competition in Sport+ modus de achterkant desgewenst nog wat verder de bocht in schuift.

Uiterlijke kenmerken van de M2 Competition zijn hertekende zijspiegels, opnieuw vormgegeven bumpers (vóór met grotere luchtsleuven) plus zijschorten en speciale 19-inch lichtmetalen velgen met daarachter extra grote remschijven en vóór een andere bandenmaat dan achter. Ook het aantal remklauwen verschilt: vóór monteert BMW 6 stuks en achter 4 exemplaren.

De niervormige grille is iets groter en bij deze aangescherpte variant uitgevoerd in glanzend zwart (Shadow Line). Dezelfde kleur vinden we terug op de openingen in de spatborden. Exclusief voor de M2 Competition zijn de koetswerkkleuren Sunset oranje en Hockenheim zilver. Een nieuwe uitlaat met instelbare kleppen en 2 eindstukken maakt het plaatje compleet, al werd dit onderdeel primair ontwikkeld om aan de strengere emissienormen te kunnen voldoen.

Alcantara begint een schaars goedje te worden, maar BMW heeft voor de aankleding van het interieur van de M2 Competition nog een lading weten te bemachtigen. Verder zijn er oranje of blauwe accenten (naar keuze) en de start/stop knop is bij de M2 Competition in rood uitgevoerd. Op het stuur zitten de bekende M1 en M2 knoppen.

BMW kan nog niet melden wat de M2 Competition gaat kosten in Nederland, maar reservering van een exemplaar is al wel mogelijk. In het najaar verschijnt de ultieme 2-serie Coupé bij de Nederlandse dealers.

Comments are closed.