Sneller, sportiever, puurder: test BMW M2 Competition

0

Je ziet hier de nieuwe BMW M2 Competition Pack, de opvolger van de originele M2. Hij neemt het stokje over aan de top van het 2-serie Coupé gamma en doet dat met een brute 410 pk aan vermogen. Daarmee begeeft de M2 zich bijna in het territorium van de M3 en de M4.

De M2 Competition is met een prijs van 99.995 euro 20 mille duurder dan de gewone M2, maar eigelijk een koopje. In die zin dat je een veel sterkere versie (+ 40 pk) van de 3,0 liter 6 cilinder lijn turbomotor krijgt. Voorzien van een partikelfilter zodat hij voldoet aan de nieuwe Euro6d TEMP emissienorm. Ook het motorkoppel is toegenomen, van 450 Nm naar 550 Nm, en beschikbaar van 2.350 tot 5.250 toeren.

De M2 Competition met M DCT automaat sprint daarmee in 4,2 seconden naar 100 km/u (de handgeschakelde versie heeft 0,2 tel meer nodig). Ter vergelijking: de BMW M4 Coupé met 431 pk en even veel koppel als de M2 Competition heeft 4,3 tellen voor de acceleratieklus nodig en kost 119.106 euro. Bijna 20 mille meer dus. De topsnelheid van de M2 Competition is begrensd op 250 km/u, maar BMW laat de begrenzer pas bij 280 km/u ingrijpen als je op de optielijst het M Driver’s Package aanvinkt.

BMW monteert in de M2 Competition een nieuw koelsysteem en een eveneens nieuwe voorspoiler. De grotere nierengrille is in hooglans zwart afgewerkt. Het dubbele uitlaatsysteem heeft 2 elektronisch bedienbare kleppen. Verder beschikt de M2 Competition over een verstevigingsbalk van met koolstofvezel versterkt kunststof (tussen de veerpoten en schutbord voor extra stijfheid van voortrein). Tegen meerprijs biedt BMW ‘M Sport’ remmen met grijs gelakte remklauwen aan, evenals gesmede aluminium 19-inch velgen in de exclusieve kleur Hockenheim Silver.

Ook kan de M2 Competition worden voorzien van keuzeschakelaars voor directe toegang tot diverse motor & besturingsinstellingen en het schakelgedrag van de M DCT automaat (via Drivelogic).

Op de optielijst staan eveneens ‘M Sport’ kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen plus een verlichte ‘M2’ badge op schouderhoogte in de rugleuning. Deze toeters en bellen zaten ook op de testauto, maar doen niets af aan het feit dat het interieur van de BMW gedateerd begint te raken.

Druk de rode startknop in en de 6 cilinder motor laat ook als hij stationair draait zijn aanwezigheid blijken. BMW zegt nog te werken aan een nieuw uitlaatsysteem waardoor de 3,0 liter krachtbron fruitiger en minder mechanisch moet gaan klinken. Beide transmissieopties bevallen prima; laat dus gewoon je hart spreken en kies de versnellingsbak die het beste bij jouw voorkeuren past. Met de handbak zijn snelle verzetwisselingen mogelijk en je voelt goed wat er gebeurt. In combinatie met de lichte en soepele koppeling zorgt dit er voor dat je veel plezier beleeft aan het schakelen. De overbrengingsverhoudingen zijn goed gekozen. De 6 cilinder motor hangt goed aan het gas maar is niet nerveus.

De M2 is korter en smaller dan de M4 en daar kan je veel plezier van hebben op smalle, kronkelige wegen. Ook heb je het gevoel dat de BMW er voor gemaakt is om de hele dag mee te driften. Het actieve M differentieel is samen met de bredere 265/35 R19 Pirelli banden ideaal speelgoed. Onder de 2.000 toeren gedraagt de 3,0 liter krachtbron zich discreet en doet alles keurig volgens het boekje, maar zodra je het gaspedaal diep intrapt, begint de M2 Competition met het afpellen van het asfalt van het wegdek, ongeacht de gekozen versnelling.

Tegelijkertijd leent hij zich ook uitstekend voor langdurig cruisen omdat de 6 cilinder motor op snelwegtempo relatief weinig toeren maakt. Kom je daarna weer een stoplicht tegen, dan helpt de korte eerste versnelling jou om het rubber op een agressieve manier naar tractie te laten smachten.

Met de M automaat DCT is de BMW dus fractioneel sneller. Deze transmissie kan de betere keuze zijn als je veel in stedelijke omgevingen rijdt of als je tijdens circuitgebruik beide handen aan het stuur wilt houden voor maximale controle.

Nadat de M2 Competition het op het circuit stevig voor zijn kiezen heeft gekregen, hebben de remmen het zwaar. Hoewel de BMW geen last heeft van fading en dus niet noemenswaardig aan stopkracht inlevert, moet je voor dezelfde vertraging het pedaal wel krachtiger intrappen. Ook wordt de slag merkbaar langer.

Zoals het hoort bij de écht M model van BMW, is deze M2 Competition voorzien van een tweetal ‘M’ knoppen op het stuurwiel die jou uitnodigen om je favoriete modus en instellingen te kiezen. Ook kan je daarmee de snelheid van de verzetwisselingen beïnvloeden; er is keuze uit 3 settings, variërend van relaxt tot gejaagd.

Voor het ESP is er een aparte knop, maar de meeste rij dynamiek aspecten regel je met de M1 en M2 modus selectietoetsen. Programmeer je ‘MDM’ (M Dynamic Mode), dan combineert de BMW automatisch plezier met veiligheid.

Hoewel de rode toeren zone pas hoog in de wolken bij 7.600 omwentelingen begint, lijkt het gebied boven de 5.250 toeren (als het motorkoppel afneemt) vooral bedoeld om jou te trakteren op een orkest van Wagner. Een genot voor het oor dus, maar niet voor de portemonnee want je zal dan gegarandeerd meer benzine verbruiken dan de door BMW beloofde 8,5 liter per 100 km.

 

90%
90%
Awesome

De M2 Competition is een bron van genot. In alle opzichten. Wat dit betreft is hij zijn prijs dus zondermeer waard. De gewone M2 was reeds een zeer aantrekkelijke BMW en de Competition versie doet daar een flinke vermogenschep bovenop. Dat maakt de topversie van de 2-serie Coupé reeks nóg beter, ook omdat het onderstel merkbaar is fijn geslepen. Dat de Competition versie 55 kilo zwaarder is dan de gewone M2 merk je geen moment.

Wat hij op papier belooft, maakt hij in de praktijk waar. De M2 Competition is momenteel duidelijk het aantrekkelijkste M model van BMW. Alleen de remmen hebben het bij hardhandig circuitgebruik moeilijk. Het kan niet anders dan dat deze BMW in de toekomst een zeer gewilde klassieker gaat worden (net als de M2 GTS zonder achterbank die nog in de pijplijn zit).

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (3)
    9.7

Reageren is niet mogelijk.